تاریخ انتشار: ۲۱:۳۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

فاجعه‌ای برای خاک و هوای خوزستان

رویداد24-معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از کشاورزان خواست تا به هیچ وجه مزارع خود را پس از برداشت آتش نزنند.
محمد قاسمی نژاد  اظهارکرد: چندین سال است که اقداماتی را در خصوص موضوع آتش زدن مزارع انجام می‌دهیم و خوشبختانه با توجه خاص کشاورزان، تقریبا دیگر شاهد این رویداد نبودیم، به صورتیکه فقط 5 درصد مزارع گندم پس از برداشت، آتش زده می‌شود.

وی افزود: آتش زدن مزارع اثرات منفی بر محیط زیست می‌گذارد و مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا، نابودی بخش عمده‌ای از میکرو ارگانیزم‌های خاک، فرسایش و افزایش شوری خاک می‌کند.

قاسمی نژاد با بیان اینکه آتش سوزی مزارع پس از برداشت، نابودی مواد آلی خاک را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: این اقدام فاجعه‌ای در بحث حاصلخیزی خاک است و موجودات زنده مفید خاک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر بافت خاک نیز می‌تواند اثر منفی بگذارد.

وی عنوان کرد: برنامه کشاورزی حفاظتی و پایدار شامل مدیریت بقایای خاک، مدیریت عوامل زیان رسان، مدیریت حاصلخیزی خاک و مدیریت خاک‌ورزی که به عنوان یک پکیج تعریف شده است، مشکل آتش زدن مزارع را حل می‌کند و بر اساس این برنامه پس از برداشت مزارع، حداقل 30 درصد کاه و کلش باید در مزارع باقی بماند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این برنامه موجب حفظ رطوبت و افزایش مواد آلی خاک، جلوگیری از تبخیر شدید و بهبود مواد آلی خاک خواهد شد.

قاسمی نژاد بیان کرد: ما خاک‌ورزی حفاظتی را توصیه می‌کنیم و دیگر نیازی نیست که با گاوآهن زمین شخم سنگین زده و زمین برگردانده شود که خوشبختانه تمام کشاورزان استان دیگر با مزایا و محاسن خاک‌ورزی حفاظتی آشنا هستند.

وی کاهش تردد ماشین آلات در درون خاک، صرفه جویی در زمان و مصرف سوخت و رعایت تاریخ کشت را از مزایای خاک‌ورزی حفاظتی دانست و گفت: با خاک‌ورزی حفاظتی می‌توان بلافاصله پس از برداشت، کشت جدید را انجام داد.

قاسمی نژاد ادامه داد: بنابراین به کشاورزان توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه مزارع خود را پس از برداشت آتش نزنند و در این راستا می‌توانند به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند تا هم توضیحات بیشتری در این زمینه دریافت کنند و هم با راهکارهای بیشتری آشنا شوند.

سوزاندن مزارع پس از برداشت پیامدهای ناگواری دارد

همچنین ژاله کریمی نژاد، مشاور رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و مسئول محیط زیست و سلامت غذا با انتقاد از سوزاندن کاه و کلش مزارع پس از برداشت اظهار کرد: متاسفانه همه ساله در زمان برداشت مزارع غلات از جمله گندم، برخی از کشاورزان ندانسته کاه و کلش باقیمانده را برای سهولت کشت بعد، به آتش می‌کشند.

وی به بهانه دوم اردیبهشت ماه روز جهانی زمین پاک افزود: با سوزاندن کاه و کلش مزارع ضمن از دست رفتن بقایا به عنوان یک ثروت، موجودات مفید و ذره بینی خاک نابود می‌شوند، ماده آلی می‌سوزد، خاک فقیر می‌گردد، ساختمان آن تخریب و بسیاری پیامدهای منفی و ناگوار دیگر در محیط زیست ایجاد می‌شود.

کریمی نژاد تصریح کرد: بنابراین چگونه می‌توان از خاک سوخته، عملکرد مطلوب، بهره وری بالای آب، پایداری در تولید محصولات از جمله استراتژیک‌ها و .... را انتظار داشت؟!

وی با اشاره به اینکه کشاورزان نباید کاه و کلش مزارع خود را پس از برداشت آتش بزنند، تاکید کرد: باید در این مقطع حساس هر کدام از ما یک رسانه باشیم، معایب و پیامدهای ناگوار این اقدام نادرست را به همه کشاورزان اطلاع رسانی کنیم تا حفظ منابع خدادادی آب و خاک بخوبی انجام شود. با این کار نسل‌های آینده را از این موهبت پروردگار برخوردار کرده و ضمن سرفرازی مرز و بوم خود، توانسته‌ایم در راستای توسعه پایدار قدمی موثر برداریم.


منبع: ایسنا
برچسب ها: فاجعه ، هوا ، ریزگرد ، خوزستان
نظرات شما
پیشخوان