تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵

اوباما توانست سعودی‌ها را آرام کند؟

رویداد24- وبسایت خبری تاون هال در تحلیلی نتیجه سفر اوباما به عربستان سعودی را مورد بررسی قرار داده است. 
 
اوباما این هفته را درحالی در عربستان به سر برد که دوره ای از تنش ها بر روابط دو کشور سایه انداخته بود. قانون تازه ای که در صدر اخبار قرار گرفته به خانواده های قربانیان حوادث 11 سپتامبر اجازه می دهد علیه عربستان و دیگر کشورهای حامی مالی تروریسم اقامه دعوا کرده و از آن ها غرامت بگیرد. عربستان هم تهدید کرده در صورت تصویب این لایحه دارایی های آمریکایی خود را بفروشد که مقامات آن ادعا کرده اند به 750 میلیارد دلار می رسد. 
 
نارضایتی مقامات ریاض از اوباما از لحظه بر زمین نشستن هواپیمای او در فرودگاه ریاض قابل مشاهده بود که در آن شاه این کشور برای خوشامدگویی به اوباما به فرودگاه نیامد و به جای خود فرماندار ریاض را فرستاد. 
 
اوباما در کنفرانس خبری خود در ریاض در اولین سوال با خبرنگار آسوشیتد پرس روبرو شد که پرسید، آیا توانسته اید پس از گفتگو با مقامات عربستان تنش ها را کاهش دهید؟ آیا همکاری بیشتری علیه داعش صورت می گیرد؟ آیا شرکای ما در خلیج فارس از توانایی خود در این راه استفاده می کنند؟ 
 
اوباما در پاسخ اعتراف کرد "در هر نقطه زمانی، تفاوت هایی در تاکتیک وجود دارند. اما بخشی از هدف، آن است که نه تنها منافع مشترک گسترده خود را داشته باشیم، بلکه بدانیم هریک از طرف ها در حال چه کاری است." 
 
اوباما تاکید می کند همکاری با کشورهای عربی خلیج فارس پایدار بوده است. 
 
او در ادامه می گوید، آن ها به طور گسترده ای با ما همکاری داشته اند، که به ویژه شامل تلاش های ما برای از میان بردن حمایت مالی از فعالیت های تروریستی می شود. 
 
اوباما به کاهش خشونت ها در یمن و توافق هسته ای با ایران اشاره کرد تا شواهد روشنی ارائه کند که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به نوعی وحدت در مبارزه با تروریسم دست پیدا کرده اند. 
او در این باره گفت، ما نمی توانستیم بدون همکاری «شورای همکاری خلیج فارس» به توافق هسته ای با ایران برسیم. 
 
او گفت نگرانی هایی در مذاکرات اولیه درباره توافق هسته ای وجود داشت، اما ما نسبت به فعالیت های بی ثبات کننده ایران همچنان هوشیار هستیم. 
 
او درباره ایران گفت، این کشور دقیقا در حال انجام کاری است که از آن انتظار می رود. 
 
او تاکید کرد آمریکا مراقب است مطمئن شود ایران تعهداتش را اجرا می کند. اما در عین حال دولت آمریکا همچنان نگرانی های جدیدی درباره رفتار ایران دارد. 
 
اوباما همچنین از اهداف اقتصادی خود در عربستان گفت و اشاره کرد شورای همکاری کشورهای عربی در حال آغاز اقدامات تازه ای برای کاهش قیمت نفت است. 
 
رئیس جمهور آمریکا که 7 سال و نیم از دوره 8 ساله اش گذشته است، اظهارات امیدوار کننده و احتمالا بسیار بلندپروازانه ای داشت. با این حال مقامات عربستان اخیرا گفته اند تنها زمانی روابط بهتر می شود که اوباما از دولت آمریکا خارج شود.

منبع: انتخاب
نظرات شما
پیشخوان