تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
برای کنار زدن موانع پیش روی اجرای برجام انجام شد

رایزنی در وین، چانه زنی در نیویورک

دیروز روز چکش کاری بود، روز چکش کاری توافقی که به نظر می‌رسد هنوز کاستی‌های در اجرا دارد؛ کاستی‌هایی که عمدتا روانی هستند تا عدم پایندی یکی از طرفین به تعهدات قبلی خود. دیروز روز رایزنی برای بررسی موانع و چانه زنی برای همراهی بیشتر با برجام بود؛ یک طرف در وین و طرف دیگر در نیویورک.
رویداد۲۴- دیروز روز چکش کاری بود، روز چکش کاری توافقی که به نظر می‌رسد هنوز کاستی‌های در اجرا دارد؛ کاستی‌هایی که عمدتا روانی هستند تا عدم پایندی یکی از طرفین به تعهدات قبلی خود. دیروز روز رایزنی برای بررسی موانع و چانه زنی برای همراهی بیشتر با برجام بود؛ یک طرف در وین و طرف دیگر در نیویورک. 
 
به گزارش رویداد۲۴ دیپلمات‌ها و وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ پس از گذشت سه ماه از اجرای توافق تاریخی هسته‌ای موسوم به برنامه اقدام مشترک در وین و نیویورک گرد هم آمدند تا به آخرین ارزیابی‌ها درباره اجرای این توافق را ارائه کنند. 

ارزیابی‌ها که به نظر می‌رسد نقاط مشترک بسیاری داشت چرا که طرفین بر وجود موانعی در مسیر اجرای برجام و برخی موانع در رفع تحریم‌ها علیه ایران به ویژه تحریم‌ها بانکی و تسریع در روند مبالات پولی تاکید داشتند. 

بر همین اساس محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و امضای توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس راهی نیویورک شده بود برای دومین بار ظرف یک هفته شب گذشته با جان کری وزیر خارجه آمریکا در هتل پالاس نیویورک دیدار کرد. 

ظریف و ری سه شنبه هفته گذشته نیز درحاشیه حضور به مناسبت امضای موافقت نامه تغییرات آب و هوایی پاریس در نیویورک در چارچوب برجام پشت درهای بسته و به مدت دو ساعت و نیم دیدار کردند. 

کری: مخالف کار کردن بانک‌های خارجی با ایران نیستیم
پیش از انجام این دیدار که محور اصلی آن رفع موانع مبادلات مالی و بانکی در دوران پسا برجام بود، جان کری بار دیگر تاکید کرد که «آمریکا مخالف کار کردن بانک‌های خارجی با ایران مطابق با شروط توافق هسته‌ای نیست.» 

او اضافه کرد: آمریکا سد راه معاملاتی که پس از اجرایی شدن برجام مجاز دانسته شده است، نمی‌شود ونخواهد شد. 
 
کری اطمینان داد که تلاش می‌کند تا نااطمینانی‌های موجود در محافل تجاری در خارج از آمریکا درباره سرمایه گذاری در ایران را حل و فصل کند. 

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: اکنون فرصت‌هایی برای بانک‌های خارجی برای کار کردن با ایران وجود دارد؛ متاسفانه به نظر می‌رسد که برخی بانک‌های خارجی دچار سردرگمی‌هایی شده‌اند و ما می‌خواهیم که این مسائل را روشن سازیم. او تاکید کرد: تنها استثنا دراین زمینه، بانک‌ها وشرکت‌هایی هستند که مقام‌های آمریکا آن‌ها را در فهرست سیاه تحریم قرار داده‌اند. 

بانک‌ها نباید از معامله با ایران بترسند
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با محمد جواد ظریف تاکید کرد که با برداشته شدن تحریم‌ها، بانک‌ها و موسسات مالی دیگر نباید از معامله با ایران بترسند. 

کری در دیدار با محمد جواد ظریف تاکید کرده است که آمریکا مانع معاملات مالی و اقتصادی بانک‌های جهانی با ایران که پس از رفع تحریم‌های هسته‌ای مجاز شده است، نخواهد شد. 

ظریف هم در این دیدار تاکید کرد که به علت نگرانی بانک‌ها از رویکرد آمریکا نسبت به چگونگی اجرایی شدن توافق هسته‌ای، ایران با مشکلات فراوانی مواجه شده و به همین دلیل او و همتای آمریکایی‌اش برای حل این مشکلات رایزنی‌های جدیدی را آغاز می‌کنند. 

براساس گزارش بی. بی. سی، کری همچنین تاکید کرد چنانچه بانک‌ها و موسسات ملی بین‌المللی پس از برداشته شدن تحریم‌ها ابهامی برای آغاز روابط پولی و تجاری با ایران دارند، می‌توانند با مراجعه به دولت آمریکا مشورت دریافت کنند. 

جان کری گفت: برجام اجرا شده و تحریم‌های ایران برداشته می‌شود و هیچ کشور یا شرکت و یا حتی هیچ شخصی نباید از این موضوع بترسد. برای معامله با ایران هیچ مشکلی وجود ندارد. بانک‌ها و موسسات ملی بین‌المللی نباید از بحث تحریم‌ها هراسی داشته باشند چون دیگر تحریمی وجود ندارد. 

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد: همانطور که اوباما، جیکوب لو، وزیر خزانه داری و من بار‌ها گفته‌ایم، ایالات متحده آمریکا مانع معاملات تجاری که از زمان اجرای توافق هسته‌ای مجاز شناخته شده‌اند، نشده و نخواهد شد. 

وی ادامه داد: دولت آمریکا آمادگی دارد برای برطرف کردن ابهام‌های موجود، مشخص کند که چه نوع تراکنش‌هایی با ایران در چارچوب توافق هسته‌ای، یا برجام، مجاز است. 

ظریف: امیدوارم اظهارات «کری» بانک‌ها را از نگرانی برهاند
وزیر امور خارجه کشورمان هم در پایان این دیدار گفت: امیدواریم اظهارات جان کری راهگشای حل نگرانی‌های بانک‌ها از رویکرد آمریکا بشود. 

ظریف تاکید کرد: این بسیار مهم است که متوجه باشیم برجام یک قرارداد متعادل بوده و ایران تعهدات خود را در برجام انجام داده و با صحبت‌هایی که جان کری می‌گوید مشخص شد که باید منتظر باشیم ایران تمامی منافع ذکر شده در برجام را ببرد. وی گفت: باید به اطمینان خاطر برسیم که مذاکره و قرارداد تنها راه حل مناقشات بین‌المللی است و تحریم و فشار راهکارش نیست. 

وزیر خارجه کشورمان افزود: اختلاف نظرهای ما در شمار زیادی از مسایل با آمریکا همچنان پابرجا و جدی است. 

ظریف افزود: تصمیم گرفته شد از طریق ۱+۵ تنها این مشکل برجام حل شود و ما می‌خواهیم این را نشان بدهیم که ایران و ۱+۵ توانستند مشکل بسیار جدی را از طریق مذاکرات حل کنند و گام‌های مناسب را بردارند تا ایرانیان بتوانند تغییرات پس از اجرای برجام را درک بکنند. 

رایزنی در وین
دومین دیدار ظریف و کری در حالی برگزار شد که بر اساس تصمیم معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در سومین کمیسیون مشترک برجام در وین دو طرف تفاهم کردند که «برای پیگیری موثر‌تر حل مشکلات، یک گروه کاری ویژه برای تضمین اجرای لغو تحریم‌ها تشکیل شود که بتواند با تمرکز بیشتر بر روی مباحث اجرایی، مشکلات فرا روی ایران را حل و فصل کند.» 

این تصمیم با توجه به مشکلاتی که در خصوص نقل و انتقالات بانکی و ارزی میان بانکهای ایرانی و بانکهای بزرگ اروپایی وجود دارد اتخاذ شده است و این مسایل وقت زیادی را در سطح کار‌شناسی و معاونان در نشست روز جمعه به خود اختصاص داد. 

سومین کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ درباره برجام در سطح کار‌شناسان و معاونان دو طرف طی روزهای پنجشنبه و جمعه در وین برگزار شد. 

اشمید: به شرکت‌های اقتصادی درخصوص لغو تحریم‌های ایران اطمینان می‌دهیم
«هلگا اشمید» معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان سومین کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ درباره برجام تاکید کرد: اتحادیه اروپا وگروه ۱+۵ توافق کردند برای اطمینان دادن به شرکت‌های اقتصادی درخصوص لغو تحریم‌های ایران همکاری کنند. 

اشمید جمعه شب درشبکه اجتماعی توئی‌تر، با بیان این مطلب همچنین نشست کمیسیون مشترک بررسی اجرای «برجام» را سازنده توصیف کرد. 

وی خاطرنشان کرد که موضوع تعهدات هسته‌ای ایران ومسائل مربوط به لغو تحریم‌ها در دستور کار این نشست بود. 

سید عباس عراقچی، تشکیل گروه کاری رفع تحریم‌ها را از جمله نتایج کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ اعلام کرد و گفت: قرار شد هرگاه ایران احساس می‌کند تحریم‌ها برداشته نشده یا حرکت رو به جلو ندارد در این گروه کاری بررسی شود.
 
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام شامگاه جمعه پس ازپایان کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ به خبرنگاران گفت: یکی از مواردی که در این جلسه صورت گرفت تشکیل گروه کاری مربوط به رفع تحریم‌ها بود. قرار شد کمیسیون مشترک یک گروه کاری جداگانه داشته باشد و هر جا که ایران احساس کند تحریم‌ها برداشته نشده یا حرکت رو به جلو و مناسبی ندارد در آن گروه کاری بررسی شود. 

وی اضافه کرد: ان گروه کاری هم توصیه‌های خود را برای حل و فصل موضوع خواهد داشت و در صورت لزوم در کمیسیون مشترک به بحث گذاشته می‌شود.
نظرات شما
پیشخوان