تاریخ انتشار: ۲۳:۲۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
رویدادی از شهر تهران؛

بیماری سیاسی پایتخت

رویداد۲۴-شهرداری٬موسسه عمومی غیر دولتی است که در ۱۲ خرداد سال ۱۲۸۶ خورشیدی با نام بلدیه تهران، تاسیس شد و مدیریت شهری شهر تهران را به عهده دارد. مسئولیت مدیریت این سازمان با شهردار تهران است که پیش از این با حکم وزیر کشور ایران منصوب می‌گردید اما اکنون از طریق رای گیری در شورای شهر تهران انتخاب می‌شود.

از شاخص‌ترین شهرداران تهران، غلامحسین کرباسچی (از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۷)، محمود احمدی نژاد (از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴)و محمد باقر قالیباف(از ۱۳۸۴ تا کنون) است. در دوران غلامحسین کرباسچی برای نخستین بار شهردار تهران در هیات دولت در کنار وزیران و معاونان رئیس جمهور حضور یافت. از اقدامهای غلامحسین کرباسچی می‌توان به پایه‌گذاری برج سازی، فروش تراکم و آغازافزایش قیمت مسکن در شهر تهران که تاکنون نیز ادامه دارد و همچنین راه‌اندازی مؤسسه همشهری و انتشار روزنامه همشهری و نشریه‌ها و ویژه‌نامه‌های وابسته به آن و راه‌اندازی فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ در تهران اشاره داشت. شهردار تهران از شهریور ۱۳۸۴ تا کنون محمدباقر قالیباف است. در حال حاضر ساختمان مرکزی شهرداری تهران واقع در خیابان بهشت ضلع جنوب پارک شهر تهران است. عمده درآمد شهرداری تهران از فروش تراکم برای املاک و ساخت و سازها می باشد . شهرداری تهران به صورت خودگردان اداره می شود و بجز در برخی کمک های دولتی که فقط به حمل و نقل عمومی مربوط است هیچ بودجه دولتی ندارد.



شهرداری و مساله ساخت و ساز

خیلی از اقتصاد دانان بر این باورند که ساخت و ساز به دلیل وابسته بودن خیلی از اصناف به آن و  موقعیت مرکزی که در اقتصاد ایران دارد از مهمترین مسال رشد اقتصاد و یا رکود آن است٬ بیش از دو سال است که مساله رکود و عدم ساخت و ساز در کشور باعث نارضایی مردم شده است.

به گزارش سرویس شهری پایتخت که به بررسی این موضوع پرداخته است. شهرداری تهران امروزه با مشکلات عدم فروش تراکم برای املاک و ساخت و ساز مواجه شده٬ این موضوع از جایی شروع شد که شهرداری به یک باره با افزاش تراکم٬ شوکی به این صنف وارد کرد٬ کارشناسان معتقدند؛ بازار مسکن با افزوده شدن 13 درصدی نرخ عوارض مازاد تراکم رویه بازار مسکن دچار تغییر و تحولات اساسی خواهد شد، به گونه‌ای که با افزایش 13 درصدی نرخ عوارض قیمت پایه تراکم، هزینه صدور پروانه، در هر منطقه تا 30 درصد و بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد که به طور طبیعی تاثیر مستقیمی بر هزینه‌های ساخت‌و‌ساز به ویژه در ساختمان‌های اداری و تجاری خواهد گذاشت. اما با این وجود معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران معتقد است: افزایش نرخ عوارض مازاد تراکم، تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت مسکن نخواهد گذاشت. البته این گفته درست است٬ اما این افزاش تراکم باعث تعدیل ساخت و ساز در مناطق شده است. چرا شهرداری تهران به یک باره دست به چنین اقدامی زده است؟

این اقدام شهرداری عملا یکی از پردرآمدترین٬ درآمد شهرداری را با مشکل مواجه کرده، به گزارش سرویس شهری پایتخت؛ شهرداری منطقه چهار با کاهش ۵۰ درصدی فروش تراکم ساخت و ساز مواجه است و نزدیک به همین آمار در منطقه ۸ تهران صادق است، در صورتی که شهرداری چاره‌ای جز فروش تراکم ندارد. اما با این اقدام دست به خودکشی خود زده است.



رکود سیاسی و زیبایی شهر!

کاهش حجم ساخت و ساز، افزایش هزینه بیش از ۳۰ درصدی صدور پروانه ها، رکود در بخش املاک، کاهش در خرید و فروش، که باعث توقف و صدمه زدن به خیلی از شغل های وابسته به این حوزه شده است از یک طرف، زیبا سازی ظاهری شهر و احداث پل های پی در پی و اقدامت بی رویه شهرداری از طرف دیگر، شهر تهران را به بیماری رکود به فروه برده است با مشکلات آلودگی دست و پنجه نرم می کند، زیرا ساختارهای شهر در بدترین وضعیت خود هستند. وضعیت نابسامان رانندگی و افزایش روز افزون ترافیک شهری در کشور به وضع دردناکی تبدیل شده است. ضعف حمل و نقل عمومی، وقتی یک شهروند برای رسیدن به محل کار خود و برگشتن به خانه یا باید ۶ یا ۸ هزارتومان هزینه تاکسی دهد یا باید شرایط سخت اتوبوس ها و مترو را از نظر تراکم جمعیت و زمان تلف شده زیاد بپذیرد. در بسیاری از معابر اصلی کشور و مخصوصا بزرگراه های شهری اصول مهندسی ترافیک به درستی رعایت نشده است. آن‌وقت شهرداری تهران به فکر ایجاد بزرگترین کتاب فروشی جهان است! البته این موضوع خوبی است اما اگر مانند دیگر اقدامات شهرداری تبلیغاتی نباشد، وقتی شهر با مشکلات عدیده‌ای مواجه است شاید بهتر باشد که شهرداری بیشتر به این موضوعات بپردازد تا تاسیس بزرگترین کتاب فروشی دنیا که ممکن است همین روزی ناچیز فعالان بخش نشر را هم به سمت خود جذب کند یا نصب "نگارخانه ای به وسعت یک شهر" که هزینه‌های غیر منطقی را برای شهر به دنبال دارد. پایتخت در وضعیت خوبی به سر نمی برد، شهر بیمار است، بیمار در سیاسی شدن مدیریت شهری به دست مدیرانی که شهر را نه کیفی که کمی درک می‌کنند.

منبع:پایتخت
برچسب ها: شهر ، سیاسی ، تهران ، پایتخت
نظرات شما
پیشخوان