تاریخ انتشار: ۲۲:۴۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

جواد ظریف و دیپلماسی لبخند در دوران پسابرجام!

رویداد۲۴- بعد از توافق هسته ای و ماجرای پر پیچ و خم برجام٬ محمد جواد ظریف نشان داد که یک دیپلمات برجسته در عرصه بین الملی است٬ او به عنوان  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رسانه های جهان و منطقه خود را به عنوان چهره ای خلاق و هوشمند در عرصه مذاکره و دیپلماسی نشان داد. مرد دیپلمات ایران به همه فهماند که هم تمایل و هم توانایی این را دارد تا روش هایی جدید و مختلف از عرف‌ها و سنت‌های دیپلماتیک را وارد عرصه دیپلماسی بین‌المللی و منطقه‌ای کند.

ظریف «دیپلماسی لبخند» را در طول مذاکرات سخت و نفس گیر هسته ای با وزیران خارجه شش کشور بزرگ جهان ارائه کرد و رسانه های جهانی از آن بسیار گفتند و نوشتند، او اکنون «دیپلماسی مقاله در رسانه ها» را همراه با سفرهای منطقه ای کلید زده است. او تلاش دارد تا مقالاتی را منتشرکند که بازتاب دهنده رویکرد و دیدگاه های تهران و ابتکارها و پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران ها در منطقه و جهان است.


ظریف مرد مذاکره و گفتگو

او به کشورهای دیگر سفر می کند٬ در کنفرانس ها و نشست های مختلف شرکت می‌کند، مقالات و پیام های توییتری مختلف برای جهانین ارسال می کند تا نشان دهد که ایران به عنوان یک کشور متمدن، همیشه خواهان صلح و گفتگو بوده است. امروزه جهان، ایران را به عنوان یک کشور دارای منطق و گفت‌وگو می‌داند که به دنبال صلح است. همه ما حتما قسمت هایی از گفتگوهای ظریف را با رسانه های مختلف دیده ایم٬ قدرت اقناع و تاثیرگذاری این مرد دیپلمات مثال زدنی است٬ او یک ماموریت مهم دارد و آن این است که به جهانیان بفهماند؛ ایران قاطع ترین کشور منطقه در تمام عرصه های مختلف است. محمدجواد ظریف مرد شماره یک دستگاه دیپلماسی ایران است٬ او اوج هنرهای دیپلماتیک خود را به رخ جهانیان و البته اعراب خلیج فارس کشاند و توانسته با تفاهم لوزان و متقاعد کردن کشورهای مختلف از جمله پاکستان به عدم ورود به جنگ، اوضاع منطقه را که در حال حرکت به سمت و سوی خطرناکی بود به نفع ایران و صلح خاورمیانه تغییر جهت دهد.


ماموریت ظریف

سال۹۴ از پوياترين سال‌های ديپلماسی ايران در طول ۳۷ سال گذشته است زيرا دستاوردهای پنهان برجام را مي‌توان از موفقيت‌هاي جمهوری اسلامي در حوزه سياست‌خارجی تلقی كرد. مهمترين دستاورد‌های برجام اين بود كه ۶ قدرت جهانی صريحا به قانونمند بودن فعاليت هسته‌اي ايران اعتراف كردند واين امر به لحاظ حقوقي نوعي مصونيت براي تاسيسات هسته‌اي ايران ايجاد مي‌كرد. اينكه ۶ قدرت جهاني در يك سوي ميز مذاكره وايران در طرف ديگر ميز مذاكره به گفت‌وگو نشستند نشانه جايگاه والاي ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي است. شايد در طول تاريخ معاصر ايران كمتر اين اتفاق افتاده كه ۶ قدرت بزرگ جهاني كه خود را كدخداي جهان مي‌دانند ونقشه سياسي دنيا را ترسيم مي‌كنند در كنار يك كشور منطقه‌اي مانند ايران به گفت‌وگو بنشينند. نتايج برجام هر چه باشد اين بود كه فضاي رواني جديدي در داخل و خارج، براي ايران ترسيم كرد كه نمونه روشن آن حضور صدها هيات اقتصادي از جهان براي تعامل اقتصادي با ايران بود. هر چند در روند مذاكرات هسته‌اي ايران و۱+۵ دو دولت عربستان و رژیم‌صهیونیستی تلاش كردند تا از رهگذر كمك گرفتن از لابی صهيونيستی روند مذاكرات را با بن‌بست مواجه كنند اما تيم مذاكره‌كننده ايران اين تلاش‌ها را نقش برآب کرد. تيم مذاكره‌كننده ايراني با برخورداري از تجربه گران سنگ سياسي و توانايي اقناع بالا و با هوشمندی فوق‌العاده توانست از حقوق مسلم ايران در داشتن فناوری هسته‌ای سرسختانه دفاع كند.
مجموعه رخدادهاي سياسي سال۹۴ همچنین نشان می‌دهد كه نمره دستگاه ديپلماسی ايران نمره ممتازی است. درس دیپلماسی فعال و تاثیر گذار ظریف این بوده است که ایران همچنان می‌تواند با گفتگو به نتیجه مطلوب خود برسد.


منتقدین در تقابل با ظریف

متاسفانه شاهد این هستیم که دلواپسان، انتقادهایشان را روز به روز شدت می‌گیرد و بدون در نظر گرفتن قواعد سیاسی به اظهارنظرهای نسنجیده و ناصواب، متوسل می‌شوند! مخالفین داخلی دکتر ظریف، که بیشتر از سوی جبهه پایداری رهبری می‌شوند، نمی خواهند بپذیرند که دیپلماسی ایران با ظریف راهی را رفته است که سعید جلیلی به عنوان چهره نزدیک به جبهه پایداری نتواسته این راه را برود، گویی آن ها از ظریف در مذاکرات ضربه سنگینی خورده اند. آن ها با قاطعیت نمی خواهند که ظریف را چهره موفقی بدانند چراکه تنها یک چیز برایشان مهم است، منفعت شخصی مهم ترین مساله ای است که این گروه به آن می اندیشد، اما خوشبختانه ما امروزه در جهانی زندگی می‌کنیم که منطق برآن حکم فرماست نه عقاید دگم و خشکی که نتواند کسی را قانع کند.

منبع : پایتخت
نظرات شما
پیشخوان