تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۱۱ تير ۱۳۹۷

۶۵ درصد آسیب‌های اجتماعی مرتبط با اعتیاد است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌ شرقی با اینکه بیش از ۶۵ درصد آسیب‌های اجتماعی کشور مرتبط با اعتیاد است، گفت: تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در دنیا رشد ۱۹ درصدی داشته است.

رویداد۲۴ بهروز مهدوی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی، اظهار داشت: وضعیت دنیا در بحث مواد مخدر نشان از آن دارد که تعداد مصرف کنندگان در حال افزایش بوده و طبق آمار انجام گرفته این میزان افزایش 19درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه انواع مواد مخدر در حال تولید بوده و 322 درصد افزایش یافته است، گفت: متأسفانه عرضه و تقاضا در این حوزه نیز افزایش یافته است؛به طوری که هم عرضه و هم تقاضا رو به رشد است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌ شرقی کاهش نرخ ورود مواد مخدر به کشور،دسترسی مردم به مواد مخدر و ارتکاب جرائم را 3 هدف عمده کاهش عرضه مواد مخدر در سند ملی عنوان کرد و افزود: کارهای فرهنگی - پیشگیری، درمان و کاهش آسیب، صیانت اجتماعی و توسعه مشارکت‌های مردمی 3 مبنای اصلی در نظر گرفته شده در بحث کاهش تقاضاست.

مهدوی یادآور شد: کاهش نرخ بروز و شیوع اعتیاد و افزایش نرخ مانایی در درمان از جمله اهداف کاهش تقاضای مواد مخدر است.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه مبارزه با مواد مخدر از یک قرن پیش شروع شده  اما این مواد با قاچاق، تروریسم و جرائم سازمان یافته نیز پیوند زده شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر  آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: یکی از هدف‌های قاچاقچیان اصلی ترویج مواد مخدر در جامعه، هدف قرار دادن مدرسه، خانواده، محیط کارگری و صنعتی است به طوری که 22 تا 25 محیط کارگری در دنیا و در کشور ایران آلوده است.

مهدوی ادامه داد: افغانستان  80 درصد تریاک جهان را تولید می‌کند و حتی با توجه به افزایش تقاضا کشت خشخاش، نسبت به 20 سال گذشته چهار برابر شده است.

 وی با بیان اینکه تفکرات و باورهای  غلط در مورد مصرف مواد مخدر، مسائل اقتصادی و سایر مشکلات باعث شده تا اعتیاد به آسیب بزرگ کشور تبدیل شود،گفت: به قدری موضوع مواد مخدر مهم است که رهبر معظم انقلاب آن را مهم ترین و اولویت‌دارترین مسئله اجتماعی کشور اعلام کردند؛ زیرا سایر آسیب‌ها از جمله طلاق، خودکشی، نزاع و درگیری در یک خانواده ناشی از  آسیب‌های اعتیاد است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان متذکر شد: متأسفانه 25 درصد جامعه گرفتار موضوع اعتیاد است یا به عبارت دیگر از هر چهار نفر، یک نفر گرفتار تبعات آن هستند.

مهدوی با تاکید به اینکه بیش از 65 درصد آسیب‌های اجتماعی کشور مرتبط با اعتیاد است، تصریح کرد: طبق پژوهش  انجام گرفته، بیشترین نگرانی مردم و مسئولان اعتیاد و مواد مخدر است و متاسفانه 63 درصد معتادان، متاهل بوده، 20 درصد معتادان تحصیلات بالای فوق دیپلم و 22 درصد آنها شاغل هستند.

وی با اشاره به اینکه 35 درصد عملیات در مبارزه با قاچاق زیاد شده و سلاح‌های کشف شده 25 درصد افزایش یافته است، توضیح داد: در چند سال اخیر 127 درصد کارگاه‌های مواد مخدر صنعتی منهدم شده و 38 درصد دستگیری‌ها در این زمینه افزایش یافته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اضافه کرد: در رابطه با مبارزه با مواد مخدر، 55 درصد مراکز درمانی افزایش یافته و حتی 18 مرکز عمده کشوری برای درمان راه‌اندازی شده است.

مهدوی با ابراز تأسف از اینکه با وجود افزایش 96 درصد سازمان مردم نهاد و افزایش سایر امکانات در زمینه مبارزه مواد مخدر باز هم مواد مخدر در جامعه وجود دارد، گفت: دولت سند ملی مبارزه با مواد مخدر را در طول برنامه ششم توسعه با رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر تدوین کرده است که 65 سازمان در این سند وظیفه  داشته و طبق این سند باید عرضه مواد مخدر کم شده و دستگیری به مواد مخدر کاهش یابد؛ البته کارهای قضایی و انتظامی هم در کنار آنها باشد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی افزود: طبق سند تدوین شده باید نرخ مصرف مواد مخدر و شیوع آن کاهش یابد و افزایش مانایی بعد از درمان را ایجاد شود.

وی با بیان اینکه طبق سند تدوین شده باید در طول پنج سال، 25 درصد اعتیاد در کشور کاهش یابد، گفت: برپایه این برنامه باید تمام آحاد جامعه آگاه شوند؛چراکه باید تلاش کنیم کسی دیگر گرفتار اعتیاد نشود، زیرا ورود به مواد مخدر شاید دست خودمان باشد اما خروج از آن دیگر دست خودمان نیست. 


حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نیز گفت: امروز در جامعه ما بحث خرید و فروش و مصرف مواد مخدر نیست  بلکه بیشتر پشتوانه سیاسی داشته و برای نابودکردن جوانان ماست.

وی با اشاره به هفته مبارزه با موادمخدرافزود: همسایگی با افغانستان منجر به افزایش سرانه مصرف در کشور شده است اما از همه نخبگان و مسئولان می‌خواهیم در جهت کاهش مصرف موادمخدر تلاش کنند.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: فقر و بیکاری، سرخوردگی اجتماعی و جدایی از والدین عوامل مهم گرایش جوانان به مواد مخدر است و در این میان باید با کارهای فرهنگی آگاهی لازم در این زمینه را به مردم بدهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم متذکر شد: امروز در پشت پرده ترویج مصرف مواد مخدر، انگیزه  سیاسی دشمنان وجود دارد که برای نابود کردن جوانان کشور تلاش می‌کنند.

امام جمعه تبریز تهاجم فرهنگی دشمنان علیه کشورمان را رویکرد همیشگی استکبار جهانی دانست و گفت:  دشمن برخورد نظامی را با ما پر هزینه می‌داند؛ به همین دلیل با برخورد نرم، آرام و بدون سر و صدا در حال نفوذ به کشور است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با هوشیاری و تدبیر خود در طول این سالها سایه بسیاری از جنگ‌ها و توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده‌اند.

وی افزود: گشاده رویی در خانواده، روابط اجتماعی و برخورد با همکاران، زیر دستان و دوستان از جمله موضوعاتی است که باعث افزایش رزق و روزی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم متذکر شد: سخت گیری بی جهت و فاسد کننده باعث کم شدن روزی می‌شود و برعکس  مساعدت و دستگیری از برادران دینی و همچنین امانتداری باعث گشایش در رزق و روزی می‌شود.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان