تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷

تشریح آخرین وضعیت بهداشتی و درمانی در مناطق زلزله زده/کانکس‌های درمانی شرایط خوبی ندارند

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده آخرین وضعیت بهداشتی و درمانی در این مناطق را تشریح کرد.

رویداد۲۴-نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده آخرین وضعیت بهداشتی و درمانی در این مناطق را تشریح کرد.طیب قدیمی (نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده) در رابطه با روند ساخت مراکز درمانی در مناطق زلزله زده گفت: بیمارستانی که در حال حاضر در سرپل ذهاب خدمات ارئه می دهد صحرایی نیست، یک بیمارستان موقت است که سازه سبک دارد و از آذر ماه راه اندازی شده است و با همان امکانات بیمارستان شهدا که در زلزله تخریب شد، به کار خود ادامه داده است.

او تاکید کرد که این بیمارستان ۶۴ تخت فعال دارد و همه خدمات را ارائه می دهد، عمل های جراحی، ویزیت، مراجعه اورژانس و درمان بیماران دیالیزی جزو این خدمات است.

قدیمی با بیان اینکه بیمارستان قبلی نیز باید بازسازی و مقاوم سازی شود، گفت: با توجه به آب های زیر زمینی که در این مناطق وجود دارد، مقاوم سازی نیاز به شمع کوبی داشت، در حال حاضر این کار دنبال می شود و کارهای معماری داخلی به اتمام رسیده و کارهای شمع کوبی نیز رو به اتمام است؛ بنابراین روند ساخت قابل قبول و فعال است که با توجه به وسعت مقاوم سازی در حال انجام است.

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده گفت: خیرین کاشانی نیز یک بیمارستان ۵۰ تختخوابی را برای ساخت مد نظر قرار دادند که زمین آن را تحویل گرفته اند و این به ظرفیت سابق شهر اضافه خواهد شد. اگر چه که بیمارستان ۵۰ تخت‌خوابی سرپل ذهاب ۵۳ درصد ضریب اشغال داشت.

او افزود: از نظر مراکز بهداشتی و درمانی باید بگویم که تعدادی از این مراکز آسیب جدی دیده بود حدود ۱۹۰ خانه بهداشت تا پایان اردیبهشت تعمیر شد و حدود ۵۴ واحد اعم از مرکز جامع سلامت و ۴۵ خانه بهداشت توسط خیرین در حال بازسازی است. تعدادی از خانه های بهداشت تا پایان مردادماه به بهره برداری می رسد. 

قدیمی تصریح کرد: در نقاطی که آسیب به وجود آمده است با استقرار کانکس و وسایل سرمایشی خدمات ارایه می شود و هیچ جابجایی محل برای درمان به نقاط دیگر وجود نداشته است.

وی افزود: اگرچه در حال حاضر  مراکزی که در کانکس خدمات ارایه می دهند، به گونه ای هستند که هم برای مراجعه کننده شرایط  راحتی نیست و هم برای کسانی که خدمات ارائه می دهند.

او در ادامه گفت: در ارتباط با بیماری های واگیردار با تلاش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و سایر نهادها از نظر هدایت روان آب ها و دفع زباله ها هیچ بحرانی عفونی در فصل گرما ایجاد نشده است.

قدیمی در رابطه با میزان ابتلا زلزله زدگان به بیماری های عفونی بیان داشت: با پیش بینی هایی که از اسفندماه به عمل آمد، زمینه ایجاد بیماری های واگیردار کم شد. ممکن است که مردم در کانکس و چادرها اذیت شوند، اما واقعا بیماری های واگیردار و حمله این نوع بیماری ها گزارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه احتمال دارد مردم در کانکس و چادرها به دلیل گرمای بالا دچار مشکل شده باشند، گفت: از نظر خدمات به زنان باردار نسبت به قبل از زلزله تفاوتی وجود ندارد، پرونده برای مادران باردار تشکیل می شود و با توجه به استقرار بیمارستان و حضور متخصص زنان نسبت به قبل از زلزله تغییری اتفاق نیفتاده است.

او در رابطه با وضعیت سلامت روان زلزله زدگان و شیوع خودکشی بین مردم بیان داشت: در هر حادثه ای مثل زلزله و حوادث اجتماعی که تعداد زیادی از افراد جامعه را درگیر می کند، بحران های روانی قابل پیش بینی است به همین دلیل حوزه سلامت وزارت بهداشت از همان روزهای اول بعد از زلزله پای کار آمد و اقدمات مورد نیاز انجام شد، حتی غربالگری تمامی زلزله زدگان نیز صورت گرفت. افرادی که نیاز به درمان تیمی داشتند و افرادی هم که نیاز به مراقبت روان پزشک داشتند با هزینه رایگان مراقبت می شدند و آنچه که به وزارت بهداشت ابلاغ شده بود به خوبی انجام شد.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان