تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
نشنال اینترست:

آمریکا برای رفع تاثیرات تحریم باید با ایران همکاری کند

تحلیلگر نشریه نشنال اینترست طی یادداشتی با بررسی شرایط پساتحریم و امکان همکاری‌های تجاری ایران در بازار جهان در این دوره پرداخته و با زیر سوال بردن دیدگاه پاول پیلار که مدت سه دهه از مقامات ارشد سازمان سیای آمریکا و تحلیلگران ارشد بخش خاورمیانه این سازمان آمریکایی بوده و در حال حاضر نیز از اساتید دانشگاه جورج تاون آمریکا است، تاکید می‌کند که آمریکا برای استفاده از شرایط پس از تحریم باید همکاری‌های خود با ایران را افزایش دهد.
رویداد۲۴- تحلیلگر نشریه نشنال اینترست طی یادداشتی با بررسی شرایط پساتحریم و امکان همکاری‌های تجاری ایران در بازار جهان در این دوره پرداخته و با زیر سوال بردن دیدگاه پاول پیلار که مدت سه دهه از مقامات ارشد سازمان سیای آمریکا و تحلیلگران ارشد بخش خاورمیانه این سازمان آمریکایی بوده و در حال حاضر نیز از اساتید دانشگاه جورج تاون آمریکا است، تاکید می‌کند که آمریکا برای استفاده از شرایط پس از تحریم باید همکاری‌های خود با ایران را افزایش دهد.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از نشنال اینترست، پاول پیلار مدعی است که ماهیت پیچیده تحریم‌های آمریکا –مانند آنچه بر ایران اعمال شد- می‌تواند قدرت اهرم آمریکا در اعمال زور به کشورهای هدف را کاهش دهد. او این‌طور استدلال می‌کند که این ساختار پیچیده رژیم تحریم‌ها باعث شده برچیدن آن دشوار شود و درنتیجه، ترس از زیرپا گذاشته شدن قوانین آمریکا بهبود روابط تجاری میان ایران و اروپا را کند کرد. بنابراین اگر آمریکا می‌خواهد که اهرم خود را در مواقع تحریمی حفظ کند، باید دریابد که تسهیل روند لغو تحریم‌ها می‌تواند به‌اندازه خود تحریم‌ها مهم باشد.

اما این دیدگاه به چند دلیل اشتباه است. نخست اینکه اصلا مشخص نیست که چرا یک کشور هدف باید تحریم‌های طاقت‌فرسا یا جنگ احتمالی را به روند آهسته و باثبات لغو تحریم‌ها ترجیح دهد. دوم تأخیر میان زمان لغو تحریم‌ها و افزایش تجارت خارجی اساسا ماهیت رژیم تحریم را تغییر نمی‌دهد. پیلار اعمال تحریم‌ها و لغو تحریم‌ها را دو سیاست مجزا تلقی می‌کند. این در حالی است که «تاثیرات تحریم» به عنوان بخشی از استراتژی تحریم قدرت اجباری تحریم‌ها را خنثی نمی‌کند، بلکه بازه زمانی یک اتفاقی تحریمی را افزایش می‌دهد.

ضمن اینکه اگر تحریم‌ها اعمال شوند، بازه زمانی پس از تحریم‌ها هم می‌تواند فرصتی برای افزایش روابط دیپلماتیک با کشور هدف سابق به‌منظور گسترش سیاست‌های اقتصادی در جهت منافع آمریکا و متحدانش باشد. در شرایطی که تحریم‌ها باعث شده ایران برای دسترسی به بازارهای مالی غربی تلاش کند، روند کند برچیده شدن رژیم تحریم‌ها می‌تواند فرصتی برای همکاری با ایران باشد. 

آمریکا فعالیت گسترده‌ای با موسسات مالی اروپایی داشته تا مانع از درگیری آن‌ها با قوانین آمریکا شود و از سوی دیگر پایبندی خود به تشویق همکاری اقتصادی با ایران را به نمایش بگذارد.

به‌طورکلی اگر این‌طور استدلال کنیم که افزایش فشار بر کشور هدف و روند کند بهبودی شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، قدرت اهرم آمریکا را  کاهش می‌دهد، چندین و چند روشی که اهرم ایالات‌متحده ممکن است از طریق آن‌ها تقویت شود را نادیده گرفته‌ایم. 

شخصی که دچار یک آسیب جدی شده، برای پیمودن مسیر طولانی بهبودی باید همه‌چیز را با جا انداختن استخوان‌ها و بخیه زخم‌ها آغاز کند. دوره دردناک درمان فیزیکی است که دورنمای آینده وی را مشخص می‌کند. در مورد ایران، آمریکا می‌تواند و باید پس از رفع تحریم‌ها همکاری و گفتگوهای خود با ایران را افزایش دهد. واشنگتن باید همکاری نزدیکی با موسسات مالی کشورهای متحد خود داشته باشد تا این سیگنال اعتماد ساز را به ایران ارسال کند که آمریکا در پی پایبندی ایران به محدود کردن برنامه هسته‌ای خود، در مورد بازگرداندن ایران به بازار جهانی جدی است و به کشورهای هدف آینده نشان دهد که تحریم‌های آمریکا سایه بلندی دارند.

نظرات شما
پیشخوان