تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

لاجوردی از ۸ شهریور جزوه سری داشت

شهید اسد‌ا... لاجوردی دادستانی تهران در دهه 60 را برعهده داشت و همزمان به مخالفت با مجاهدین خلق و گروه فرقان مشغول بود و سر انجام تمام اعضای فرقان را دستگیر کرد.
لاجوردی از ۸ شهریور جزوه سری داشت
رویداد۲۴  وی در سال 77 در بازار تهران به دست منافقین ترور شد. حجت‌الاسلام ناطق نوری در این باره می‌گوید: «مرحوم لاجوردی هم جاذبه داشت و هم دافعه؛ سازش‌کار نبود، همین موجب دشمن‌‌زا بودن برای او می‌شد، کوتاه نمی‎آمد و توصیه هم نمی‌پذیرفت. همه این ویژگی‌ها دافعه ایجاد می‎کند.» این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است: «ما نتوانستیم برای نسل‌‌های بعد، نسل چهارم که هیچ! برای نسل‌های دوم و سوم‎مان هم این مسائل را تبیین کنیم. ما جنایات و عمقِ فاجعه منافقین و فرقانی‌ها را تبیین نکردیم».

جاذبه و دافعه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با شهید لاجوردی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های ایشان که در بین مبارزان معروف بود، این است که در زیر شکنجه‌ها، آزار و اذیت ساواک بسیار مقاوم بود و بازجوها را واقعا به ستوه می‌آورد. 

حجت‌الاسلام ناطق نوری گفت:. ایشان از قدرت بیان و حضور ذهن خوبی برخوردار بود. شما این ویژگی‌ها را اضافه کنید به عنصر شجاعت و صراحتی که شهید لاجوردی داشت و از او یک انسان اهل تحقیق، اهل مناظره و مصمم می‌ساخت. 

وی در ارتباط با انتخاب لاجوردی به عنوان دادستان گفت: بهترین شخص برای جایگاه دادستانی که نسبت به جریانات انحرافی آگاه، اهل بحث و مناظره، صبور و مقاوم و شجاع و سازش‌ناپذیر باشد، آقای لاجوردی بود. 

نماینده سابق مجلس ادامه داد: مرحوم شهید لاجوردی فرد بسیار جدی بود و اساسا یا مسئولیتی را نمی‌پذیرفت یا اگر می‌پذیرفت با همه وجود پای آن می‌ایستاد. ایشان زندگی، مغازه و خانواده را رها کرد و در یک مقطع طولانی به بند ۲۹ زندان اوین آمد و شب و روز در آنجا ماند و مثل یک زندانی زندگی می‌کرد. 

وی اذعان کرد: بعد از ماجرای حادثه ۸ شهریور لاجوردی یک جزوه‎ای برای من آورد که ماجرای پرونده نخست‌وزیری را به صورت ریز بررسی کرده و قائل بود که بسیاری در این ماجرا موثر بودند و در فراری دادن کشمیری یا اینکه تسامح ورزیدند و بی‌دقتی و بی‌توجهی کردند یا اینکه اصلا عامل حادثه بودند. 

ناطق نوری اظهار کرد: مرحوم مطهری کتابی دارد به نام «جاذبه و دافعه علی(ع)»؛ در این کتاب می‌گوید علی به همان نسبتی که طرفدار و جاذبه داشت به همان نسبت دافعه و دشمن داشت، این جاذبه و دافعه در یک مومن وجود دارد و بر اساس تشخیص و احساس تکلیفی که می‎کند شدت و ضعف دارد، مرحوم لاجوردی چنین چهره‎ای داشت؛ هم جاذبه داشت و هم دافعه؛ سازش‌کار نبود، همین موجب دشمن‌‌زا بودن برای او می‌شد، کوتاه نمی‎آمد و توصیه هم نمی‌پذیرفت. همه این ویژگی‌ها دافعه ایجاد می‎کند. 

وی در خصوص شخصیت رفتاری شهید لاجوردی عنوان کرد: شهید لاجوردی به هیچ عنوان توصیه‎پذیر نبود، این رفتار دشمن‎زاست. به هر حال صراحت، جاذبه داشتن و دافعه داشتن سیره امیرالمومنین(ع) است و من قائلم لاجوردی از پیروان درست و حسابی امیرالمومنین بود، نه دنبال تعیّن بود، نه دنبال تیتر بود، نه دنبال میز بود، واقعا آقای لاجوردی از این چیزها عبور کرده بود.

عدم تبیین مجاهدین

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: من اگر بخواهم از نگاه خودم یک شیعه درست و حسابی از امیرالمومنین معرفی بکنم، لاجوردی را جزو شیعه‌های مسلمان علی می‌‌دانم که هم قاطع بود، هم رئوف بود، هم جاذبه داشت و هم دافعه. 

وی ابراز کرد: یکی از مشکلاتی که آقای لاجوردی داشت که از نظر من مثبت بود، اما از نظر دیگران مشکل که همین موجب شد علیه او بزنند، همین بود که توصیه‎پذیر نبود.

ناطق نوری در خصوص شناسایی منافقین پس از 40 سال به جامعه گفت: نسل جدید نمی‌داند آنها چه خیانت‌هایی کردند؛ این نسل تا چه اندازه از عملیات مرصاد اطلاع دارند؟ نسل جدید خبر دارد که صدام در عملیات مرصاد آنها را تجهیز کرد و آنها با یک ارتش وارد کشور شدند؟ فقط تلویزیون ما قسمتی را نشان می‎دهد که مریم رجوی دارد می‎گوید آتش! اما اینکه همین منافقین از کِرند و اسلام‎آباد غرب ریختند و زن و مرد و بچه و بزرگ و کُرد و غیرکُرد را به آتش کشیدند و جلوی زن و بچه به دار آویزان می‌کردند، اینها را ندیده بودند! 

رئیس اسبق مجلس تصریح کرد: ما نتوانستیم برای نسل‌های بعد، نسل چهارم که هیچ! برای نسل‌های دوم و سوم‎مان هم این مسائل را تبیین کنیم. ما جنایات و عمقِ فاجعه منافقین و فرقانی‌ها را تبیین نکردیم. حالا خوشبختانه با تدبیر و هدایت خداوند تبارک و برخورد درست، مکتب و ایدئولوژی فرقانی‌ها از بین رفت، اما نفاق همچنان وجود دارد. 

حجت‌الاسلام ناطق نوری در خصوص فشارها برای برکناری شهید لاجوردی خاطرنشان کرد: می‌گفتند ایشان خشن است و چهره خشنی در زندان است. عمده جفایی که به شهید لاجوردی شده از همین ناحیه است؛ شهید لاجوردی چهره مصمم و جدی داشت، اما اینها خیال می‌کردند ایشان خشونت دارد، درحالی که برخلاف آن، ایشان «کانون عاطفه» بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان