تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

تولد یک «پری دریایی» انسانی در هند (تصویر)

نوزادی که با سندروم «پری دریایی» در شمال هند متولد شده بود، بعد از گذشت ۱۰ دقیقه جان باخت.
رویداد24- نوزادی که با سندروم «پری دریایی» در شمال هند متولد شده بود، بعد از گذشت ۱۰ دقیقه جان باخت.

به گزارش دیلی‌میل، تولد نوزادی در شمال هند، پزشکان را شگفت‌زده کرد. این نوزاد که از مادری ۲۲ ساله متولد شده بود، مبتلا به سندرومی نادر موسوم به «پری دریایی» بود که پاهای به هم چسبیده‌ای داشت و او را شبیه پری‌های خیالی داستان‌ها کرده بود. این نوزاد به دلیل شرایط ویژه‌اش ۱۰ دقیقه پس از تولد جان خود را از دست داد.

پزشکان بیمارستان معتقدند که تاکنون ناهنجاری‌های مادرزادی متعددی در نوزادان تازه به دنیا آمده مشاهده شده ولی این مورد بسیار نادر است و تاکنون چنین چیزی دیده نشده است. بدن این نوزاد مانند ماهی بود، پاهایش مانند دم ماهی به هم چسبیده بود و دست‌هایش کشیده شده بود و مانند باله ماهی بود.

 به گفته پزشکان، به دلیل وضعیت خاص این نوزاد، حتی تشخیص جنسیت او هم امکان‌پذیر نبود. بالاتنه نوزاد حرکت می‌کرد اما پاهای به هم چسبیده او فاقد هر گونه حرکتی بود. جمعیت زیادی نیز برای مشاهده این نوزاد عجیب‌الخلقه در بیمارستان Sahi Ram، محل تولد او گردآمده بودند.

تولد یک «پری دریایی» انسانی در هند (تصویر)

سندروم «پری دریایی» نوعی ناهنجاری مرگبار است که باعث چرخش و به هم چسبیدگی پاها می‌شود. در این بدریختی ناهنجاری نادر، چسبیدن پاها به یکدیگر در داخل رحم، ظاهری شبیه دم به پا می‌دهد و گویی یک اندام واحد است.

به گفته یکی از پزشکان دانشگاه آکسفورد انگلیس، این ناهنجاری به دلیل نقص در سیستم ذخیره معمول عروق صورت می‌گیرد و این زمانی رخ می‌دهد که طناب نافی هنگام تقسیم شدن به دو بخش عروق خونی دچار مشکل می‌شود. بنابراین، ذخیره خون کافی به جنین نمی‌رسد.

یک رگ خونی واحد، خون و مواد مغذی را از اندام تحتانی دریافت می‌کند و آن را به جفت می‌رساند. با این کار، جنین دچار سوء تغذیه می‌شود و اندام‌های او از هم جدا نمی‌شوند و به هم چسبیده باقی می‌ماند.

تولد یک «پری دریایی» انسانی در هند (تصویر)

این ناهنجاری نادر از هر ۱۰۰ هزار کودک، تنها در یک نوزاد رخ می‌دهد اما احتمال بروز این پدیده در دوقلوهای همسان ۱۰۰ برابر بیشتر است. تاکنون موردی وجود نداشته که به دلیل ابتلا به این ناهنجاری نوزادی زنده مانده باشد. بیشتر آنها در چند روز ابتدایی بعد از تولد به دلیل نارسایی کلیه و مثانه جان خود را از دست می‌دهند.

مادر این نوزاد در طول ۳۰ هفته بارداری خود متوجه هیچ مشکلی نشده بود ولی در سونوگرافی که در مرحله آخر از او گرفته شد، هیچ مشکل کلیوی نیز در او مشاهده نشد. این چهارمین مورد تولد نوزادان مبتلا به سندروم «پری دریایی» در دنیاست ولی این مورد، اولین باری بود که در هند دیده شده است.

پزشکان معتقدند که مصرف داروهای فراوان در بارداری، کمبود ویتامین‌های بدن، عامل ژنتیک، سابقه خانوادگی و حتی دیابت مادری نیز از جمله عوامل پرخطر بروز چنین ناهنجاری به شمار می‌رود. به دلیل رشد نکردن مناسب پاها، عمل جراحی نیز برای درمان اثرگذار بخواهد بود. در برخی موارد نادر می‌توان به بیمار کلیه‌ پیوند زد که زنده ماندن ناشی از آن بسیار پایین است.

منبع: سلامت آنلاین
برچسب ها: رویداد24 ، تولد ، هند ، نوزاد
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان