تاریخ انتشار: ۱۷:۲۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

خشک شدن ۱۲۰ رشته قنات گناباد بر اثر خشکسالی

رویداد۲۴-مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: از مجموع ۵۹۹ رشته قنات گناباد، ۱۲۰ رشته قنات بر اثر کم‌آبی و خشکسالی‌های سال زراعی ۹۴-۹۵ خشک شده است.
علیرضا حسین‌زاده  با بیان این مطلب اظهار کرد: ۴۷۹ رشته قنات در گناباد نیازمند لایروبی است و در همین راستا، در سال زراعی کنونی، دو میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال برای لایروبی چهار رشته قنات در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در خصوص لایروبی قنوات، جهاد کشاورزی به تنهایی قادر به انجام این کار نیست و نیازمند کمک و همکاری مردم و بویژه مالکین قنوات است تا این میراث کهن گناباد حفظ شود.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد کشت‌های گلخانه را یکی از اولویت جهاد کشاورزی دانست و گفت: با توجه به کمبود آب و خشکسالی پی در پی گناباد، یکی از اقدامات جهاد کشاورزی ایجاد مجتمع گلخانه‌ای است که از پنج سال گذشته، عملیات احداث آن در زمینی به مساحت ۲۶ هکتار با ۵۰ گلخانه شروع شده است.

وی افزود: برای احداث این مجتمع تا کنون استخر ۱۰ هزار متر مکعبی ذخیره آب و خط انتقال برق فراهم شده و برای بهره‌برداری پروژه نیازمند ۱۵ میلیارد ریال اعتبار است.

حسین‌زاده با بیان اینکه نیمی از کشت‌های گلخانه‌ای گناباد غیر فعال است، اذعان کرد: از مجموع ۱۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه، ۵ هکتار آن به دلیل عدم دانش فنی مالکین و عدم نقدینگی تعطیل است که امسال سعی در راه‌اندازی مجدد این گلخانه‌ها با تغییرات مدیریتی، دانش فنی و اعطای سرمایه در گردش هستیم.

وی درخصوص افزایش کشت‌های گلخانه‌ای در گناباد گفت: ترویج کشت گلخانه‌ای و آشنا کردن مردم با آن نیازمند اعتبارات فراوانی است و جهاد کشاورزی درصدد افزایش کشت‌های گلخانه‌ای به ۱۷ هزار هکتار در سال جاری است.

حسین‌زاده ارتباط جهاد کشاورزی با مراکز آموزش عالی در جهت تقویت تولیدات کشاورزی را مهم ارزیابی نمود و افزود: متاسفانه کیفیت آب و خاک گناباد و مواد آلی موجود در خاک پایین است و رفع این مشکل نیازمند همکاری دانشگاه‌ها با جهاد کشاورزی است تا سبب پایداری دامداری و کشاورزی گناباد شود.

وی درخصوص وضعیت نابسامان فروش گوشت سفید و شیر در گناباد گفت: متاسفانه بازار مرغ و شیر در کشور اشباع شده است و نیازمند صادرات است و استفاده از گمرگ دوغارون یک مزیت نسبی برای صادرات مرغ و شیر گناباد محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد: همچنین ایجاد کارخانجات فرآوری این محصولات در گناباد به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده مرغ و شیر خراسان رضوی نیز ضروری است و درهمین راستا سیاست جهاد کشاورزی گناباد در سال جاری افزایش کیفیت و صادرات مرغ و گوشت است.

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان