تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۷ نظر
گزارش رویداد۲۴ از ضیافت شهردار تهران برای نمایندگان مجلس نهم در رستوران برج میلاد؛

«قالیباف» برای «شام سیاسی» بازخواست می‌شود؟

رستوران برج میلاد تهران یکشنبه شب میزبان میهمانانی ویژه بود؛ میهمانانی که به دعوت شهردار تهران برای صرف شام گرد هم آمده بودند و البته همگی یک وجه اشتراک داشتند؛ نمایندگی در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی!
رویداد۲۴- رستوران برج میلاد تهران یکشنبه شب میزبان میهمانانی ویژه بود؛ میهمانانی که به دعوت شهردار تهران برای صرف شام گرد هم آمده بودند و البته همگی یک وجه اشتراک داشتند؛ نمایندگی در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی! 

این ضیافت شام در یکی از گران‌ترین رستوران‌های ایران، از سوی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران تدارک دیده شده بود؛ البته این متضمن آن نیست که وی از سرمایه شخصی برای این ضیافت هزار رنگ هزینه کرده باشد. 

شهردار تهران در این میهمانی ۲۹۰ نفر نماینده مجلس نهم را به همراه خانواده‌های آن‌ها دعوت کرده بود؛ که با یک حساب سرانگشتی برای حداقل ۹۰۰ نفر (هر نماینده به همراه حداقل ۲ نفر از اعضای خانواده)، می‌توان به شدت هنگفت بودن هزینه‌های این ضیافت پی برد. 

پس از این میهمانی شام بحث‌های بسیاری مطرح شد؛ از بحث در مورد منبع مالی این هزینه تا انگیزه‌های مختلف قالیباف از چنین ضیافتی. 

نخستین سوالی که در مورد تامین هزینه‌های هنگفت این میهمانی مطرح می‌شود، آن است که آیا این هزینه‌ها از ردیف بودجه شهرداری تامین شده یا خیر؟ با مثبت یا منفی فرض کردن پاسخ این سوال، بحث‌های دیگری مطرح می‌شود. 

چنانچه قالیباف هزینه‌های ضیافت برج میلاد را از ردیف بودجه تعریف شده شهرداری تامین کرده باشد، بررسی قانونی یا خلاف قانون بودن آن مطرح می‌شود. 

موضوعی که پیش از هرچیز جلب توجه می‌کند، آن است که به نظر می‌رسد هیچ یک از اعضای شورای شهر از چنین ضیافتی خبر نداشتند و شاید قرار بر این بوده که از آن مطلع نشوند. 

احمد حکیمی‌پور، عضو شورای شهر تهران، در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴، در مورد اطلاع شورای شهر از این ضیافت گفت: «شورای شهر اطلاعی از این میهمانی نداشته است. این موضوع از دو جنبه قابل پیگیری است؛ نخست از این جنبه که چنین ضیافتی ایجاد شائبه و حاشیه برای شهرداری می‌کند و بحث خدمت رسانی شهرداری به مردم را دچار اخلال می‌کند و دیگری بحث اینکه اعتباراتی که برای این موضوع در نظر گرفته شده، از چه محلی بوده است.» 

با این فرض که هزینه‌های این ضیافت از بودجه شهرداری تامین شده باشد، باید گفت که در ردیف بودجه در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران، هیچ موردی برای چنین هزینه‌هایی پیش بینی نشده و تنها دو بند ۱۶ و ۱۷ در بودجه شهرداری تهران که ردیفی را به عنوان «بودجه در اختیار شهردار تهران» تعریف کرده، برای کمک به نهادهای خیریه و افراد بی‌بضاعت در اختیار شخص شهردار تهران قرار گرفته است. 

حکیمی‌پور در این مورد گفت: «چنین اقداماتی در شرح وظایف شهرداری تعریف نشده و اگر از بند ۱۶ و ۱۷ هزینه شده باشد نیز باید گفت که هزینه از این بند‌ها دارای ضوابطی است. در حالی که این کار که ایجاد شائبه و حاشیه می‌کند، و به نوعی خصوصیت سیاسی در آن نهفته است.» 

اینک اگر منابع مالی این میهمانی از ردیف بودجه لحاظ شده در این دو بند (خیریه و افراد بی‌بضاعت) تامین شده باشد، این سوال مطرح می‌شود که معیار سنجش محمدباقر قالیباف برای میزان بی‌بضاعتی چگونه تعریف شده است؟ اگر از لحاظ معیارهای وی، نمایندگان مجلس جزو اقشار بی‌بضاعت هستند، آن‌گاه می‌توان این گونه گفت که محمدباقر قالیباف یک کار خیر انجام داده، در غیر این صورت به نظر می‌رسد که باید معیارهای خود را در این مورد تغییر دهد، تا مبادا پس از این در تشخیص قشر بی‌بضاعت دچار اشتباه نشود. 

از سوی دیگر اگر این هزینه‌ها از ردیف بودجه شهرداری تامین شده باشد و در زمره بند ۱۶ و ۱۷ قرار نگیرد، شهردار تهران باید شورای شهر را در جریان این هزینه‌ها قرار داده و مشخص کند که این هزینه‌ها از کدام سرفصل و با چه توجیهی انجام شده است و قالیباف باید در قبال قانونی نبودن این هزینه‌ها پاسخگو باشد. 

از سوی دیگر چنانچه هزینه‌های این میهمانی از ردیف بودجه شهرداری تامین نشده باشد، پس جزو هزینه‌های شخصی محمدباقر قالیباف خواهد بود؛ بدین معنا که منبع مالی این ضیافت پرهزینه شخص شهردار تهران بوده است. در این صورت نمی‌توان انگیزه‌های شخصی از چنین هزینه هنگفتی را نادیده گرفت. 

حکیمی‌پور در این مورد نیز گفت: «این رفتار یک عمل سیاسی محسوب می‌شود، راه فعالیت‌های سیاسی بر کسی بسته نیست، اما نه در شهرداری؛ چرا که وظیفه شهردار و شهرداری خدمت رسانی است نه فعالیت سیاسی، و این رفتار‌ها وظیفه خدمت رسانی شهرداری را دچار اختلال می‌کند.» 

با توجه به اینکه محمدباقر قالیباف پیش از این تمایل قلبی خود برای رسیدن به سمت ریاست جمهوری را نشان داده، می‌توان نخستین گزینه را متوجه این موضوع کرد. در کنار این موضوع، از میان میهمانان این ضیافت شام (نمایندگان مجلس نهم)، ۲۱۷ نفر موفق به ورود مجدد به مجلس نشده‌اند. 

بدین ترتیب می‌توان این موضوع را مطرح کرد که این ۲۱۷ نفر که تا کمتر از ۲۰ روز دیگر راهی به بهارستان نخواهند داشت، می‌توانند در نقش روسای ستادهای انتخاباتی محمدباقر قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ ظاهر شوند. با این فرض، به راحتی می‌توان دعوت از نمایندگان مجلس نهم برای ضیافت شام در یکی از گران‌ترین رستوران‌های ایران از سوی محمدباقر قالیباف به هزینه شخصی را توجیه کرد. 

از سوی دیگر حدود ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس نهم که در مجلس دهم نیز حاضر هستند، می‌توانند دیگر هدف محمدباقر قالیباف از این ضیافت سیاسی باشند. 

نزدیکی فکری و سیاسی محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی بر هیچ کس پوشیده نیست، و بدین ترتیب این ۷۰ نفر می‌توانند در نقش بازوان سیاسی قالیباف در انتخابات ریاست مجلس دهم ظاهر شوند؛ جایی که رقابت میان لاریجانی و عارف، رقابت بسیار تنگاتنگی خواهد بود. 

اینک که این رفتار سیاسی از شهردار تهران (بدون در نظر گرفتن منابع مالی آن) سر زده، بحث نوع برخورد‌ها و بازخواست‌های احتمالی از وی پیش می‌آید؛ بحثی که باید از سوی شورای شهر تهران پیگیری شود. 

احمد حکیمی‌پور در این مورد نیز به رویداد۲۴ گفت: «مسلما اصل قضیه از سوی شورای شهر پیگیری خواهد شد و اگر مغایرت‌های قانونی داشته باشد، که به نظر شخص بنده دارد، شهردار تهران باید در قبال این رفتار پاسخگو باشد؛ هم در مورد هزینه و هم مهم‌تر از آن در مورد انگیزه عمل، چرا که وظیفه شهردار فعالیت سیاسی نیست.» 

ممکن است هیچ یک از گزاره‌های فوق از نظر شهردار تهران و رسانه‌های پرتعداد در اختیار وی صحیح نباشد و حتی از هم اینک می‌توان فرافکنی‌های رسانه‌های زنجیره‌ای شهرداری در قبال فشار رسانه‌ها را پیش بینی کرد؛ اما نکته مهم این است که محمدباقر قالیباف در سال‌های زمامداری شهرداری تهران، ثابت کرده که می‌تواند با بهره گیری از ابزارهای قدرتمند خود در شهرداری، پروژه‌های صرفا بصری در سطح شهر، پاسخ‌های هرچند غیرمنطقی و نگاه‌های خیره در پس چشمان آبی خود، انتقادات را بی‌اثر کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
4
تو کشوری که هیچکس پا سخگو نیست اینها که چیزی نیست.تو این چند ماه چند نفر از بی غذایی وبیکاری خود کشی کردند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
2
آقای قالیباف شما به گردش نخبگان اعتقاد دارید؟
ناشناس
|
-
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
3
نماینده نماینده باشه به این مجالس پاشو نمیذاره
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
2
اگر لاریجانی ریس مجلس بشود از قالیباف در انتخابات 96 حمایت خواهد کرد !!!! ریاست لاریجانی اخرین میخ بر تابوت امید مردم به تغییر است.....و بزرگترین شکست برای اصلاح طلبان ساده لوح....
مهدی
|
United States of America
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
0
مجلس دهم
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
0
2
این بنده خدا هم مثل خیلیها فهمیده کسی به کسی نیست بخور تا بخوریم! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
0
1
نه بابا این اقا می خواسته به بهونه مهمونی نماینده ها رو ببره برج میلاد واز اونجا اقدامات شهرداری به اونا نشون بده
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان