تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵

یک کرسی ریاست مجلس و دو نامزد که قصد انصراف ندارند

لاریجانی و عارف دو نامزد و کاندیدای احتمالی ریاست پارلمان با برگزاری دیداری با منتخبان مجلس دهم خود را هرچه جدی‌تر مطرح کردند. هر دو گزینه از شانس زیادی برای بدست آوردن کرسی سبز پارلمان برخودارند.
رویداد24- لاریجانی و عارف دو نامزد و کاندیدای احتمالی ریاست پارلمان با برگزاری دیداری با منتخبان مجلس دهم خود را هرچه جدی‌تر مطرح کردند. هر دو گزینه از شانس زیادی برای بدست آوردن کرسی سبز پارلمان برخودارند.

هرچه به خرداد ماه و آغاز فعالیت مجلس دهم نزدیک می‌شویم بحث ریاست مجلس در افکار عمومی و محافل سیاسی برجسته‌تر می‌شود و هرجناح برای نشاندن نامزد خود روی کرسی ریاست دست از تلاش و رایزنی برنمی‌دارد.

10 اردیبهشت با پایان یافتن مرحله دوم انتخابات مجلس و پیروزی لیست امید، همه نگاه‌ها به ریاست مجلس معطوف شد تا ببینند آیا بازهم لاریجانی در قامت رئیس قوه مقننه به فعالیت پارلمانی خود ادامه خواهد داد یا محمدرضا عارف به ریاست 8 ساله لاریجانی در مجلس پایان می دهد.

به گفته بسیاری از نمایندگان مجلس، رایزنی احزاب از پیش از برگزاری دور دوم انتخابات آغاز شده و هم اکنون به اوج خود رسیده است و اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هرکدام به سمت مستقلین رفته و درصدد جذب رای آنان هستند.

به گفته بسیاری از اصلاح‌طلبان ریاست ونامزد قطعی آنان محمدرضا عارف نفر اول تهران است و به هیچ عنوان حاضر به کنارکشیدن از عرصه رقابت ندارند. به گفته عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب: «تعامل به معنای  کناره گیری از کاندید  شدن برای ریاست مجلس نیست، نامزد اصلاح‌طلبان و لیست امید قطعا محمدرضا عارف است.اما اینکه ایشان شخصا تصمیم به تعامل و تفاهم گرفته باشند به عهده خودشان است»

همچنین حسن رسولی مشاور عارف نیز نامزد اصلاح طلبان و هواداران دولت را عارف می‌داند و معتقد است که تمامی رای دهندگان به لیست نیز خواهان ریاست عارف بر مجلس دهم هستند.« تقاضای فراکسیون امید ریاست عارف بر مجلس است. عارف یک خط مشی اخلاقی و متعهدانه را نسبت به مطالبات رای دهندگان به لیست امید دارد و حتما نسبت به انجام تعهدات بی تفاوت نخواهد بود. »

اما در این شرایط مرد شماره یک تهران در انتخابات اسفند 94 نیز اعلام کرد دو تماس تلفنی با علی لاریجانی داشته است، همین موضوع باعث شد تا بار دیگر نگاه‌ها به سمت وی جذب شود. نگاهی اما معنادار ! هیچ خبری مبنی بر جزئیات این تماس‌ها منتشر نشد و رسانه‌ها شایعاتی در خصوص کناره گیری عارف از نامزدی ریاست‌مجلس منتشرشد، شایعه‌ای که نزدیکان وی آن را شدیدا تکذیب و از عزم جدی عارف برای ریاست سخن  گفتند.

اما در سوی دیگر اظهارنظرها درباره رقابت عارف و لاریجانی جدی تر مطرح می شود و به نظر می رسد اصولگرایان حاضر به کناره گیری لاریجانی از این انتخابات نیستند. لاریجانی که ریاست فعلی مجلس را برعهده دارد در صدد است تا بار دیگر بر این کرسی تکیه بزند، وی  و نزدیکانش در تمام این مدت به دبنال رایزنی و جذب رای مستقلین بودند. اصولگرایان که با قدرت وارد رقابت شده و لاریجانی را رئیس مجلس آینده می‌دانند. تا جایی که برخی از افراد لیست امید مانند نعمتی و جلالی نیز تمایل خودشان را نسبت به ریاست لاریجانی نشان داده اند. اما همه نتایج به بعد از تشکیل فراکسیون‌ها بستگی دارد.

حسین‌سبحانی نیا نماینده اصولگرای مجلس نیز ریاست لاریجانی را بهتر و مناسب‌تر می‌داند و در مصاحبه اخیرش با نامه نیوز اعلام کرد:« برداشت من این است که از رایزنی‌ها و صحبت‌های که در مجلس می‌شود جو به سمت ریاست لاریجانی است.»

لاریجانی و عارف دو نامزد و کاندیدای احتمالی ریاست پارلمان با برگزاری دیداری با منتخبان مجلس دهم خود را هرچه جدی‌تر مطرح کردند. هر دو گزینه از شانس زیادی برای بدست آوردن کرسی سبز پارلمان برخودارند. البته باید تا چند هفت دیگر منتظر بمانیم و ببینیم با تشکیل فراکسیون‌ها و جذب رای مستقلین چه کسی رئیس پارلمان دهم خواهد بود.

اما بررسی ها نشان می دهد تا کنون آیت الله هاشمی با 10 سال سابقه ریاست مجلس طولانی ترین دوره ریاست مجلس را تجربه کرده است و در صورتی که لاریجانی در انتخابات ریاست مجلس پیروز شود می تواند به این رکورد دست پیدا کند.

منبع: نامه نیوز
برچسب ها: عارف
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان