تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نهم گفت‎وگو با رویداد۲۴

مالیات بر سود سپرده به هیچ عقل سالمی خطور نمی‌کند

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نهم، گفت: هیچ منطق و عقلانیتی بازار های قابل نظارت، منظم و رسمی را بر بازارهای مالی غیر متشکل و بی تاثیر ترجیح نمی دهد. انتقال منابع، از عواقب مالیات بر سود سپرده است.
رویداد۲۴ - سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نهم، گفت: هیچ منطق و عقلانیتی بازار های قابل نظارت، منظم و رسمی را بر بازارهای مالی غیر متشکل و بی تاثیر ترجیح نمی دهد. انتقال منابع، از عواقب مالیات بر سود سپرده است.

محمد رضا پورابراهیمی در گفتوگو با رویداد۲۴ درباره تلاش وزارت اقتصاد برای اجرایی کردن دریافت مالیات از سود بانکی با بیان این مطلب افزود:مالیات بر سود سپرده یکی از ابزار و برنامه های اقتصادی است، که در برخی از کشورها بعنوان یک پایه مالیاتی شناخته می شود. در واقع بیشتر، کشورهایی از این قانون استفاده می کنند که سایر شاخص های اقتصادی آنها در یک تعادل و مناسبت قابل قبولی قرار دارد. 

 وی با توجه به وضعیت خاص اقتصادی کشور در حال حاضر گفت: از آنجا که بعضی از رویکردهای تعادلی اقتصادی ایران، مسیری متفاوت از چارچوب های متعارف اقتصادهای به روز دنیا  طی می کند،  اجرای این طرح  نه تنها موفق نخواهد بود بلکه، تاثیرات منفی نیز به دنبال خواهد داشت.

پور ابراهیمی ادامه داد: در کشور ما موسسات  مالی غیر مجازی هستند که در حوزه مسائل پولی و  بانکی کشور کار می کنند.  طبق برآورد صورت گرفته، در حدود بیست تا بیست و پنج درصد از حجم نقدینگی پول در اختیار این موسسات قراردارد.  این بخش ها و موسسات بعنوان چالش و معضل روبه روی اقتصاد کشور  قرار دارد.  

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نهم، با بیان اینکه نظارتی از طرف بانک مرکزی بر موسسات مالی غیر مجاز امکان پذیر نیست» گفت: در نتیجه،  صحبت کردن از مالیات بر سود سپرده ها، در جایی که براحتی منابع سپرده ای از بانک ها  و موسسات رسمی  بسمت بازار غیر رسمی می رود؛ غیر معقول است. و در نهایت به تشکیل بازارهای غیر متشکل و غیرمجاز منجر می شود. 

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه، در کشورهای دیگر مالیات بر نرخ سود واقعی سپرده ها تعلق می گیرد، گفت: در  سایر کشورها، اگر ده درصد سود به سپرده تعلق می گیرد نرخ بازده واقعی هم همان ده درصد است. در حالی که  در کشور ما اینگونه نیست و نرخ سود واقعی با بازده اصلی متفاوت است. برخی نرخ سپرده را با نرخ تورم مقایسه و فکر می کنند، نرخ سود سپرده 10 درصدی با تورم 8 درصدی اشتباه است.

وی افزود:  اقتصاد ایران در سال های گذشته با یک تورم افسار گسیخته مواجه شد، که در یک دوره زمانی این نرخ تورم به بیش از 40 درصد هم رسید. طبق گزارش مرکز آمار، متوسط سود سپرده های بانکی از سال 63 تا 94  فقط در سه سال، نرخ تورم کمتر از سود سپرده ها است و  در بقیه سال ها  نرخ تورم بالاتر است. 

پورابراهیمی ادامه داد: بطور مثال؛ در سال 91 نرخ تورم 40 درصد و سود سپرده 20 درصد بوده است. به این معنی که اگر فردی در بیرون سرمایه گذاری می کرد 40 درصد سود واقعی داشت، اما به سپرده گذار بانکی 20 درصد سود تعلق می گرفت. بنابراین بیست درصد نرخ واقعی، بعنوان بازده منفی محسوب می شود. 

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان با اشاره به اینکه، موضوع مالیات بر سود سپرده به عنوان یک ایده از طرف وزیر اقتصاد مطرح و هیج لایحه و یا طرحی به مجلس برای تصویب ارائه نشده است، بنابراین در حال حاضر در دستور کار قرار گرفتن این طرح را منتفی دانست و تاکید کرد: در اقتصادی که نرخ بازدهی واقعی آن منفی است مالیات بر سود سپرده در هیچ عقل سالمی حکم به اجرا نمی دهد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان