تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
وحید شقاقی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دولت در حذف صفر از پول ملی عجله کرد/ اقتصاد ایران ثبات ندارد

در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت حذف ۴ صفر از پول ملی به تصویب رسید اما گفته شده جزئیات این لایحه در جلسات آتی دولت اعلام خواهد شد.

یک اقتصاددان: دولت در حذف ۴ صفر عجله کرد/ اقتصاد ایران ثبات ندارد

رویداد۲۴ هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه نهم مرداد ماه نود و هشت خود به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهور، لایحه پیشنهادی بانک مرکزی مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند.

این تصمیم با هدف حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزار‌های پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی، هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است، اتخاذ شد.

کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و سکوک و نیز رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس و سکه و خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی کشور، از دیگر اهداف لایحه یاد شده است.

 وحید شقاقی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا حذف ۴ صفر از پول ملی را اقدامی مناسب برای اقتصاد ایران می‌دانید؟ به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: این تصمیم در شرایط فعلی اقتصاد کشور به صلاح نیست و دولت در تصویب این لایحه پیشنهادی بانک مرکزی عجله کرد.

او ادامه می‌دهد: غیر از هزینه بر بودن این لایحه ، این موضوع دارای بار روانی است و می‌تواند در کالا‌های ارزان قیمت تورم‌زا باشد.

 این اقتصاددان با تاکید بر اینکه هنوز ۵۰۰ تومان در اقتصاد ما ارزش دارد و کار می‌کند، می‌گوید: هنوز هم می‌توان کالایی را با ۵۰۰ تومان خریداری کرد یا در شهرستان با این رقم مسیری را با تاکسی رفت.

شقاقی می‌گوید: تمامی کشور‌هایی که دست به حذف صفرها در پول ملی خود زدند به یک ثبات اقتصادی رسیده بودند، اما در شرایط کنونی این اقدام دولت اثربخشی و اثرگذاری لازم در اقتصاد کشور را ندارد.

او ادامه می‌دهد: در شرایطی که اقتصاد به ثبات نسبی برسد می‌شود این موضوع را مطرح کرد تا مبادلات ریالی با ارز‌های مختلف آسان‌تر شود و حساب‌های مالی نیز راحت‌تر صورت گیرد.

این اقتصاددان می‌گوید: خیز بانک مرکزی برای حذف ۴ صفر اشتباه است، زیرا به غیر از هزینه‌هایی که این موضوع در شرایط فعلی دارد و موضوع جمع‌آوری و چاپ جدید اسکناس‌ها، شبهه ناک است؛ ضمن آنکه اقتصاد ایران همچنان بی ثبات است.

او می‌گوید: اگر کشور‌های ترکیه، آلمان، آرژانتین، مکزیک و برزیل و هلند حذف صفر پول ملی خود اجرا کردند همه این کشور‌ها ارزش پول ملی‌شان به شدت افت کرده بود و به ثبات نسبی رسیده بودند، این در حالی است که در ایران هنوز این اتفاق رخ نداده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان