تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
فارن پالسی:

شرط‌بندی 500 میلیون دلاری هند روی ایران

دهلی‌نو امیدوار است که بندر بزرگ ایران به نیازهای انرژی این کشور پاسخ دهد و پاکستان را از میدان به در کند.
رویداد۲۴- دهلی‌نو امیدوار است که بندر بزرگ ایران به نیازهای انرژی این کشور پاسخ دهد و پاکستان را از میدان به در کند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از فارن پالسی، هند قصد دارد 500 میلیون دلار صرف یک مجتمع بندری جدید در کرانه اقیانوس هندی ایران کند تا راهی برای تأمین انرژی که به‌شدت مورد نیازش است بیابد. درعین‌حال توافق بندر چابهار راهی را پیش پای هند می‌گذارد تا پاکستان را از میدان به در کند و مسیر خود به سمت مانورهای رندانی اقتصادی و دیپلماتیکی که در حال تغییر دادن آسیای میانه است را بیابد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در سفر به ایران توافقنامه‌هایی را به امضا رساند و در میان آن‌ها قرارداد توسعه بندر چابهار نیز به چشم می‌خورد. بندری که 50 مایل بیشتر با بندر گوادار پاکستان که درحال‌توسعه توسط چین است، ندارد. این برنامه‌های پیشرفت و توسعه بالاخره امکان تجارت جهانی ایران با کشتی‌های باری بزرگ به‌جای کشتی‌های کوچک را فراهم می‌کند و اتکای این کشور به امارات به‌عنوان یک واسطه حمل‌ونقل را از بین می‌برد.

قرارداد توسعه چابهار همچنین شامل کارخانه‌ها و ارتباط جاده‌ای و ریلی به افغانستان و ورای آن می‌شود. زمانی که اجرای این قرارداد پایان بیابد، بندر جدید می‌تواند به عبور هند از پاکستان و تعمیق روابط با کشورهای غنی از انرژی مانند ترکمنستان و ازبکستان در آسیای میانه کمک کند. چابهار همچنین امکان ارتباط افغانستان با دریا را هم فراهم می‌کند.

مایکل کوگلمن، مشاور ارشد امور آسیای جنوبی در مرکز ویلسون گفت: «این قرارداد به‌منظور تسهیل دسترسی به بازارهای کلیدی امضاشده است.» ارتباطات بندری و ریلی امکان دسترسی هند- یکی از بزرگ‌ترین کشورهای مصرف‌کننده انرژی در جهان- به گاز طبیعی ایران و کشورهای آسیای میانه را فراهم می‌کند.

البته رابطه نزدیک‌تر با ایران می‌تواند روابط هند با آمریکا را در آستانه سفر ماه آینده مودی به واشنگتن پیچیده کند. دهلی‌نو و واشنگتن به دلیل نگرانی‌های موجود در مورد گسترش فعالیت چین در آسیا و به‌خصوص در دریای جنوبی چین و اقیانوس هند، درها را به‌سوی همکاری دفاعی بیشتر، به‌خصوص میان نیروهای دریایی‌شان گشوده‌اند.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا طی هفته جاری به کنگره گفت که ایالات‌متحده به‌طور دقیق سرمایه‌گذاری هند در ایران را مدنظر قرار داده است. اما ازآنجایی‌که این قرارداد دسترسی تجاری- و نه تعمیق روابط نظامی با تهران- را به هند می‌دهد، باعث برافراشته شدن پرچم قرمز نخواهد شد.

این‌طور نیست که محاسبات ژئوپولیتیک گسترده‌تری به ذهن دهلی‌نو خطور نکرده باشد. در سال‌های اخیر، چین برنامه خود برای ادغام آسیای میانه و جنوبی با «جاده ابریشم جدید» که شامل ارتباطات جاده‌ای و ریلی و مسیر دریایی در اقیانوس هند از چین به اروپا را پیش می‌برد. سرمایه‌گذاری چین در گوادار بخشی از این برنامه است. همین هفته جاری بود که یک شرکت چینی قراردادی را برای توسعه تسهیلات بندری و صنعتی در عمان به امضا رساند. این در حالی است که روابط عمیق نظامی و دیپلماتیک میان پکن و اسلام‌آباد باعث نگرانی بسیاری در دهلی‌نو شده است. 

برچسب ها: هند ، چابهار ، پاکستان
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان