تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
گزارش رویداد۲۴ در مورد عملکرد ضعیف دولت در حوزه ارتباطات؛

سانسور و ناکارآمدی؛ رهاورد تیم رسانه‌ای دولت

عملکرد تیم رسانه ای و اطلاع رسانی روحانی به یکی از پربحث ترین موضوعات مرتبط با دولت در این روزها تبدیل شده است؛ تیمی که عملکرد سه ساله آن دستاورد چشمگیری نداشته و اینک با معضلی جدی تر روبرو است.
رویداد۲۴ - عملکرد تیم رسانه‌ای و اطلاع رسانی روحانی به یکی از پربحث‌ترین موضوعات مرتبط با دولت در این روز‌ها تبدیل شده است؛ تیمی که عملکرد سه ساله آن دستاورد چشمگیری نداشته و اینک با معضلی جدی‌تر روبرو است. 

محمدباقر نوبخت طی هفته گذشته از اتاق فکر مخالفان دولت و تشکیل جلسات آن در روزهای شنبه هر هفته خبر داد؛ موضوعی که دولت مطمئنا عواقب آن در یک سال پایانی عمر خود را احساس می‌کند، با این وجود، از زمان اعلام این موضوع از سوی نوبخت، نه تنها هیچ تکاپو و تلاشی از سوی تیم رسانه‌ای دولت برای مقابله با این اتاق فکر مخالفان در طول این یک هفته مشاهده نشده، بلکه تیم رسانه‌ای دولت پس از اعلام این موضوع، حتی کوچک‌ترین اشاره دیگری به این موضوع نکرده است. 

در حالی که رسانه‌های اصولگرا و مخالف دولت را می‌توان یکی از پایه‌های ثابت اتاق فکر علیه دولت دانست، تیم رسانه‌ای دولت ظاهرا حتی قصد تشکیل اتاق فکر مشابه با رسانه‌های حامی دولت برای مقابله با این حملات را نیز ندارد. به بیان دیگر، رسانه‌های حامی دولت که تابحال در مقابل مخالفان تندرو ایستاده‌اند، به حکم حمایت از گفتمان دولت در صدد این امر برآمده‌اند و دولت هیچ قصدی برای سازماندهی تشکیلاتی آن‌ها ندارد. 

فرا‌تر از این موضوع باید به نوع برخورد با انتقادات از ضعف تیم رسانه‌ای دولت اشاره کرد؛ طی روزهای گذشته حسن روحانی میزبان ضیافت افطار با مدیران رسانه‌ها و همچنین اعضای احزاب و فعالان سیاسی بود که در هر دو این مراسم انتقاداتی از سوی برخی چهره‌ها به ضعف تیم رسانه‌ای دولت و نقش آن در تخریب چهره دولت در سال منتهی با انتخابات وارد شد که برخورد تیم رسانه‌ای دولت با این انتقادات در کمال تعجب، مملو از یکجانبه نگری و عدم انصاف، بود. در حالی که طی این دو مراسم، هیچ یک از رسانه‌ها و خبرنگاران آنان اجازه انعکاس سخنرانی‌های ایراد شده در طول مراسم را نداشتند، تیم رسانه‌ای دولت انحصار انتشار ماوقع این دو مراسم را در دست داشت و البته هیچ خبری در مورد این انتقادات از تیم رسانه‌ای دولت منتشر نشد. 

در شبی که حسن روحانی در ضیافت افطار میزبان مدیران رسانه‌ها بود، امیر محبیان در سخنانی خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد که ضعف تیم رسانه‌ای وی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. 

امیر محبیان در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ در این مورد گفت: «در نشست رئیس جمهور با مسئولان و اصحاب رسانه، بنده این نکات را متذکر شدم و خطاب به رئیس جمهور گفتم که بنده از ابتدا نیز پیش بینی می‌کردم که مهم‌ترین رویکرد دولت فعلی با توجه به اینکه مبتنی بر امید سر کار آمده بود، حفظ این حالت امید است. حالت امید یک حالت روان‌شناختی است که اگر با دقت به آن پرداخته نشود، سریعا به یاس و ناامیدی تبدیل می‌شود. منتقدان دولت روحانی با طرح مسائلی که بعضا ضعف دولت است و یا گمان می‌کنند که اینگونه است، به مرور در حال تاثیرگذاری بر افکار عمومی هستند و شاهد چرخش در افکار عمومی در مورد این دولت نیز هستیم.» 

وی در مورد ضعف دولت روحانی در قبال افکار عمومی افزود: «متاسفانه این ضعف بزرگ وجود دارد که دولت روحانی قادر نیست با منطق اقناعی دقیق در قبال افکار عمومی، از خود در برابر انتقادات و اتهامات به درستی دفاع کند و متاسفانه عمدتا این راه‌ها انفعالی است و نه تنها پاسخی به افکار عمومی نیست، بلکه در واقع این موضوع را تشدید نیز می‌کند.» 

از سوی دیگر، شب گذشته نیز عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات در ضیافت افطار رئیس جمهور در حضور فعالان سیاسی و اعضای احزاب، در سخنرانی خود طی سخنانی مشابه بار دیگر بر لزوم اقدام عملی در حوزه رسانه‌ای و اطلاع رسانه‌ای دولت تاکید کرد. 

این در حالی است که تیم رسانه‌ای دولت که انحصار انعکاس خبری این مراسم را در اختیار داشت، هیچ خبری در مورد این سخنان و انتقادات منتشر نکرد و این در حالی است که بر خلاف حملات مغرضانه چهره‌های تندرو علیه دولت، این سخنان تنها از سر دلسوزی و با هدف گفتمان برای تقویت هرچه بیشتر دولت در حوزه‌های مختلف و حمایت از عملکرد آن ادا شده است. 

اینک این سوال مطرح می‌شود که چنانچه تیم رسانه‌ای دولت از هوشمندی لازم برای سانسور انتقادات سازنده از خود، برخوردار است؛ چرا به مقابله با حملات تندرو‌ها برنمی خیزد؟ 

پاسخ به این سوال بیش از آنچه تصور می‌شود، پیچیده است چرا که ساده‌ترین راه‌های این مقابله به ذهن همگان رسیده است؛ راه‌هایی که در کمال سادگی همچنان مورد بی‌توجهی تیم رسانه‌ای دولت قرار می‌گیرد. 

با این وجود، یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های تیم رسانه‌ای روحانی را باید در انتخاب چهره‌ها و اعضای آن بررسی کرد که حضور مدیران غیر همسو و ناکارآمد نمایانگر این اشکالات است. 

همین کارنامه و پیشینه چهره های رسانه‌ای دولت برای پی بردن به نکات بسیاری کافی است؛ هرچند بحث تضارب آرا همواره باید جزو اولویت‌ها قرار گیرد، اما از سوی دیگر نباید تضارب آرا را با میدان دادن به جریانات مخالف برای ضربه زدن اشتباه گرفت. 

با این تفاسیر می‌توان گفت عدم برقراری ارتباط عمیق با رسانه‌های اصلاح طلب و ایجاد وحدت و تشکیل اتاق فکر با آنان برای مقابله با حملات و سانسور انتقادات حتی سازنده توسط تیم رسانه‌ای دولت، همگی توجیه پذیر هستند و ظاهرا با این تفاسیر نمی‌توان از این تیم انتظار تغییر نگرش داشت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
نويسنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
0
3
با سلام
در بخشي از مطلب عنوان فرموديد كه "در حالی که طی این دو مراسم، هیچ یک از رسانه‌ها و خبرنگاران آنان اجازه انعکاس سخنرانی‌های ایراد شده در طول مراسم را نداشتند، تیم رسانه‌ای دولت انحصار انتشار ماوقع این دو مراسم را در دست داشت و البته هیچ خبری در مورد این انتقادات از تیم رسانه‌ای دولت منتشر نشد. " جهت استحضار، دو لينك زير بحضور ارسال مي شود. خدا قوت و التماس دعا.
http://www.irna.ir/fa/News/82118251/
http://www.irna.ir/fa/News/82121225/
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
0
1
به نظرم بهتر است ابتدا مفهوم و دامنه تیم رسانه ای دولت مشخص شود و این دعواها که به نظر می رسد شخصی است کنار گذاشته شود . سیاست دولت و شخص روحانی در مجموع فکر کنم یک سیاست تهاجمی نیست و نمی خواهد وارد مباحث حاشیه ای اینچنینی شود. این دعواها هم که تحت عنوان ضعیف و یا قوی بودن تیم رسانه ای می شود شکل یک سهم خواهی دارد. وقتی صحبت های نظریه پرداز جناح راست و روزنامه رسالت ، در یک رسانه به اصطلاح طرفدار دولت علیه یک بخش دولت بولد می شود این خودش به معنای این است که تیم رسانه ای دولت متحد نیست . تیم رسانه ای دولت به معنای همه رسانه های طرفدار دولت ، رسانه های دولتی و در نهایت نیز شورای اطلاع رسانی دولت است.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
0
1
وقتی رییس خبرگزاری ایرنا یک اصولگرا باشه چه توقعی میشه داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
0
0
مگر قبل از انتخابات رسانه حجومی داشتن!! مردم خود رسانه هستند دولت دردام برخورد رسانه ای نمی افتد بگذارید کارشان را بکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
1
0
دولت در تمام زمینه ها ناکارامده
نه فقط اطلاع رسانی که باعث شد یارانه من حذف بشه و میلیونها زوج...خدا نسازه واست روحانییییی
دولت ناکارامد صبر ما سرامد
روحانی حزب گرا/به مردم بیچاره هم رخ نما
روحانی فقط خودت نخور...مثل احمدی نژاد مرد و لوتی باش
که هم خورد و هم داد مردم بخورند
رفسنجانی و خاتمی و ر وحانی با حرکت لاک پشتی سر مردم شیره می مابیدن در دوران ریاستشون..
اما احمدی نژاد مردمی بود و افسوس که نتوانست جلوی این دیکتاتوری رفسنجانی دوام بیاره
نمونش بازاریه که دست رفسنجانیه و با گرون کردنش کمر احمدی نژاد و شکست..به امید ریاست احمدی نژاد..و دادگاهی و زندانی شدن روحانی
الله اکبر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان