تاریخ انتشار: ۱۹:۳۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۵

دو سوم پست های پزشکی قانونی خالی است

مدیرکل پزشکی قانونی قزوین ظهر امروز به مناسبت هفته قوه قضاییه در نشست با جمعی از خبرنگاران استان قزوین که در دفتر جلسات این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: میانگین کشوری زمان رسیدگی به پرونده‌های نمونه‌برداری علت فوت و کالبد شکافی 90 روز تعیین شده که میانگین استان در سال گذشته 85 روز بوده است هم‌چنین در کمیسیون تخصصی میانگین کل کشور 23 روز برآورد شده که این زمان در استان قزوین 22 روز گزارش شده است.
رویداد۲۴ - «مهرداد تائبی» مدیرکل پزشکی قانونی قزوین ظهر امروز به مناسبت هفته قوه قضاییه در نشست با جمعی از خبرنگاران استان قزوین که در دفتر جلسات این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: سازمان پزشکی قانونی یک نهاد مستقل و از مجموعه‌های تابعه قوه قضائیه محسوب می‌شود که از سال 72 شکل گرفته است.

وی افزود: مجموعه پزشکی قانونی 350 مرکز فعال در سطح کشور دارد که 51 درصد افراد این سازمان با مدرک دکترا در حال فعالیت هستند.

تائبی با اشاره به فعالیت‌های پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: بالغ‌بر 80 درصد پرونده‌های کارشناسی که به این مرکز ارجاع داده می‌شود معاینات بالینی، 50 درصد آزمایش و 4 تا 5 درصد مربوط به تعیین علت فوت است.

مدیرکل پزشکی قانونی قزوین با بیان این‌که یکی از اهداف ما در اداره‌کل رسیدن به میانگین استاندارد مطلوب در رسیدگی به پرونده‌هاست، گفت: میانگین رسیدگی به پرونده‌های سرپایی 42 دقیقه بوده که پایین‌تر از متوسط کشوری است.

این مسئول اضافه کرد: میانگین کشوری زمان رسیدگی به پرونده‌های نمونه‌برداری علت فوت و کالبد شکافی 90 روز تعیین شده که میانگین استان در سال گذشته 85 روز بوده است هم‌چنین در کمیسیون تخصصی میانگین کل کشور 23 روز برآورد شده که این زمان در استان قزوین 22 روز گزارش شده است.

وی با اشاره به کلاس‌های آموزشی طب و قانون افزود: برگزاری کلاس آموزشی برای بیش از 150 دانش‌آموز مامایی و حقوقی و بازدید دانشجویان از مرکز پزشکی قانونی استان و برگزاری بیش از 3000 ساعت دوره آموزشی برای کارکنان از دیگر فعالیت‌های پزشکی قانونی استان به شمار می‎رود.

تائبی به اجرای طرح «دادپزشک» از سال 93 در کل کشور اشاره کرد و افزود: در این طرح از ارجاع بی‌مورد اجسادی که مرگ طبیعی داشتند به پزشک قانونی جلوگیری می‌شود و در مراکز درمانی گواهی فوت آن‌ها صادر می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی قزوین با بیان مشکلات این مجموعه تصریح کرد: تنگناهایی به لحاظ کمبود فضای فیزیکی داریم و نبود مرکز معاینات تخصصی اجساد در یک محل مناسب از جمله مشکلات این مرکز است.

وی ادامه داد: هیچ‌کدام از شهرستان‌های استان برای معاینات اجساد محل مناسبی ندارند و اولویت با تاکستان است و امیدوارم تا پایان سال 95 بتوانیم ساختمانی را به برای معاینات اجساد به این شهرستان اختصاص دهیم.

تائبی با بیان این‌که کار در پزشکی قانونی بسیار سخت است، اظهار کرد: بنابراین کارکنان رغبتی برای حضور در این سازمان ندارند، هم‌اکنون دو سوم پست‌های پزشکی قانونی قزوین خالی است و منتظر مجوزهای کشوری هستیم، هم‌اکنون نیروهای استان 52 نفر است و این کمبود نیروی انسانی در روند پیگیری پرونده‌ها مشکل ایجاد می‌کند.

وی افزود: شهرستان آوج فاصله زیادی با مرکز استان دارد در سال‌های 93 و 94 پیگیر استقرار نمایندگی پزشکی قانونی در این شهرستان بودیم که تاکنون نتوانستیم نیروی انسانی لازم برای این بخش را جذب کنیم و هم‌اکنون هم آمادگی داریم که افراد را با گذراندن دوره‌های آموزشی به صورت قراردادی جذب کنیم.

مدیرکل پزشکی قانونی قزوین با اشاره به خدماتی که در سال‌های 94 ارائه شده است، گفت: کل معاینات و مراجعات به این مرکز 33 هزار و 157 نفر بوده که اکثر این مراجعات مربوط به ضرب و جرح و نزاع و درگیری بوده است.

این مسئول با اشاره به تعداد افرادی که به‌علت همسرآزاری به پزشکی قانونی استان مراجعه کرده‌اند، یادآور شد: 93 هزار و 433 نفر در سال 94 با عنوان همسرآزاری مراجعه کرده‌اند که این آمار رشد 8 درصدی نسبت به سال 93 داشته است.

تائبی با اشاره به آمار پرونده‌ها و مراجعاتی که به پزشکی قانونی استان شده است، تشریح کرد: مجروحان ناشی از تصادف در سال گذشته 5 هزار و 302 نفر که 2 درصد افزایش داشته است، حوادث کار 625 نفر، سقط جنین در سال گذشته 89 مورد، 110 مورد پرونده‌های ارجاع شده به کمیسیون‌های تخصصی، 58 پرونده شکایت از کادر درمانی، معاینات اجساد 967 نفر، 24 نفر تصادف منجر به فوت در نوروز 94، فوتی‌های ناشی از گاز منوکسیدکربن 4 نفر و فوتی‌های ناشی از موادمخدر 37 نفر بوده است.

وی با اشاره به کاهش آمارها در برخی پرونده‌ها یادآور شد: در پرونده‌های فوتی بر اثر گاز منوکسیدکربن آمارها در سال 93، 12 نفر بوده است که با ثبت 4 فوت در سال 94 کاهش 67 درصدی را شاهد هستیم، از طرفی آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات در نوروز امسال 17 مورد گزارش شده است که نسبت به سال 94 کاهش چشمگیری را شاهد بودیم.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان