تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۳ تير ۱۳۹۵
فارن پالسی گزارش داد

پایان دیرهنگام انفعال ترکیه علیه داعش

آنکارا برای سال‌ها به جای آنکه بر شبکه‌های تروریستی که در خاکش فعالیت می‌کردند متمرکز شود بر بشار اسد تمرکز کرده بود. حال‌‌ همان شبکه‌ها در حال نابود کردن ترکیه هستند.
رویداد۲۴- آنکارا برای سال‌ها به جای آنکه بر شبکه‌های تروریستی که در خاکش فعالیت می‌کردند متمرکز شود بر بشار اسد تمرکز کرده بود. حال‌‌ همان شبکه‌ها در حال نابود کردن ترکیه هستند. 

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از فارن پالسی، داعش کمپین نظامی یک ساله‌ای را در ترکیه تقویت کرده که شامل بمبگذاری انتحاری، شلیک راکت‌های غیرهدایت شونده از سوریه به شهرهای مرزی ترکیه و ترور خبرنگاران سوری که در آنجا زندگی می‌کنند، می‌شود. حمله ۲۸ ژوئن به فرودگاه اصلی ترکیه توسط سه بمبگذار انتحاری غیرترک که باعث مرگ ۴۴ نفر و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ تن شد، تازه‌ترین ضربه این گروه در جنگش علیه ترکیه است. این دهمین بمبگذاری داعشی بود که از ژانویه ۲۰۱۵ تاکنون جان ۲۳۳ نفر را گرفته است. 

دولت ترکیه از مارس سال ۲۰۱۵ سعی در سرکوب گروه‌های تروریستی داشته و صد‌ها عضو آن را بازداشت کرده اما علیرغم تلاش‌های آنکارا، داعش همچنان قادر به انجام عملیات‌های تروریستی خود بوده و استراتژی را برای بی‌ثبات کردن این کشور و ساکت کردن دشمنانش طراحی کرده است. 

هدف داعش تضعیف اقتصاد ترکیه، افزایش چند قطبی قومی و سیاسی در این کشور، ترور صداهای منتقد سوری و تنبیه ترکیه به دلیل حمایت از گروه‌های اپوزیسیون عرب که دشمن آن‌ها هستند، است. این استراتژی واکنشی به یک اتفاق خاص مثل شکست اخیر داعش یا نزدیکی اخیر ترکیه به اسرائیل نیست، بلکه یک برنامه دقیق برای ترور مردم ترکیه و بی‌ثبات کردن این کشور است. 

شبکه داعش در ترکیه بر پایه یک شبکه قدیمی‌تر و مستحکمتر با نام شبکه سلفی‌های ترکیه شکل گرفته است. زیرمجموعه کوچکی از این جمعیت با تروریستی‌های بین المللی در ارتباط است و حدود سه سال پس از آغاز جنگ داخلی سوریه، علیرغم آنکه تحت نظر سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه بوده، فعالیت خود را به طور آشکار در تعداد بیشماری از شهرهای ترکیه ادامه داده است. 

در حال حاضر مشخص نیست که این سه حمله به فرودگاه استانبول مربوط به این شبکه باشد. بر اساس گزارش‌ها این سه مردم یک ماه پیش وارد ترکیه شده بودند و مقامات ترکیه بر این گمانند که آن‌ها با کمربندهای انفجاری مستقیما از رقه اعزام شده باشند. 

ترکیه از‌‌ همان روزهای نخست آغاز درگیری‌ها در سوریه از وجود این شبکه‌ها آگاه بود در سال ۲۰۱۲ پلیس این کشور افراد مشکوک به عضویت در القاعده را به طور الکترونیکی کنترل می‌کرد اما اقدام چندانی برای از بین بردن شبکه آن‌ها انجام نداد. مقامات سرویست اطلاعات ترکیه در نشست‌های خصوصی عنوان می‌کردند که ترجیح می‌دهند این شبکه را مدنظر قرار دهند و ببینند که اطلاعات آن‌ها را به چه سمتی می‌برد تا اینکه بخواهند این نیروهای سطح پائین را دستگیر کنند. 

ضمن اینکه دولت ترکیه به این نتیجه رسیده بود که درگیری در سوریه کوتاه مدت خواهد بود و پیش بینی می‌کرد بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ظرف شش ماه مجبور به ترک قدرت می‌شود. این دولت مشکل تروریست‌های سوریه را پس از مسئله رژیم سوریه در مقام دوم اهمیت می‌دانست و بر وظیفه شکست دادن هر چه سریع‌تر اسد متمرکز شده بود. بسیاری از مقامات ترکیه بر این عقیده بودند که تهدید تروریست‌ها به اقدامات به زعم آن‌ها ظالمانه اسد برمی گردد. آن‌ها معتقد بودند که پیش از هرگونه راه حل درازمدتی برای از بین بردن گروهی مانند داعش، رژیم اسد باید برکنار شود. 

اما در شرایطی که آنکارا بر مسئله اسد متمرکز شده بود، نیروهای تررویستی داعش بر گسترش نفوذ خود در خاک سوریه تمرکز کردند. ترویست‌های ترک همانند داعش در عراق عمل می‌کردند و مقرهایی را برای خود طراحی کردند. این مقر‌ها مانند آنچه در عراق بود، به دنبال این بود که از رسانه برای پروپاگاندا بهره ببرد. در ترکیه الهام بالی، رهبر یکی از مقرهای القاعده همکاری نزدیکی با سردبیر شبکه ترک زبان تقواخبر داشت. این نشان می‌دهد که یک رهبر عالی رتبهتر داعش در سوریه، به شکل گیری محتوای تقواخبر کمک می‌کرده است. 

ترکیه برای تشدید جنگ علیه داعش گزینه‌های اندکی دارد و یکی از این گزینه‌ها استفاده از نیروی زمینی برای پس گرفته خاک خود از این گروه است. اما آنکارا به صراحت اعلام کرده که آماده اعزام نیروی زمینی به سوریه نیست بنابراین به صورت نیابتی باید به کار خود ادامه دهد. این مسئله نشان می‌دهد که احتمالا گام‌های بعدی ترکیه شبیه به اقدامات گذشته خواهد بود: حملات پلیس، گلوله باران روزانه اهداف داعش در حلب، حمایت مداوم از ائتلاف ضدداعش و انعطاف بیشتر درمورد چارچوب زمانی خروج اسد از قدرت در توافق صلح سوری که میان آمریکا و روسیه نهایی شد.
نظرات شما
پیشخوان