تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۴
روزنامه ایتالیایی کوریر دلاسرا بررسی کرد

مقایسه ایران و عربستان در حوزه زنان، فرهنگ و دموکراسی

عربستان دارای حکومتی سنی است و ایران دارای حکومتی شیعه. هر دو کشور مسلمان هستند و دارای برخی شباهت ها...
رویداد24- عربستان دارای حکومتی سنی است و ایران دارای حکومتی شیعه. هر دو کشور مسلمان هستند و دارای برخی شباهت ها اما اختلاف اصلی آنها چیست؟ یکی از پرتیراژترین روزنامه های ایتالیا به نامه کوریر دلاسرا به بررسی همین شباهت ها و تفاوت ها پرداخته و می نویسد: شاید تفاوت اصلی ترین تفاوت میان دو کشور در جامعه مدنی قوی و فعال ایران باشد که عربستان سعودی بهره ای از آن نبرده است.

به گزارش گروه بین الملل رویداد24، به نقل از روزنامه کوریر دلاسرا، مسائلی چون دموکراسی، آزادی، حقوق زنان و فرهنگ در مقایسه دو کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است.

دموکراسی

تازه ترین گزارش خانه آزادی عربستان را در میان 12 کشوری نام برده که در سحط جهان از نظر حقوق مدنی و سیاسی در بدترین شرایط هستند. این کشور دارای رژیم سلطنتی مطلقه است و قانون اساسی آن نیز کتاب آسمانی قرآن و سنت است. دولت از سوی پادشاه اداره می شود و فعالیت هرگونه حزب سیاسی در این کشور ممنوع است و مخالفت با آن جرم محسوب می شود. در مقابل، ایران دارای یک رئیس جمهور و یک مجلس است و البته رهبر معظم این کشور نیز در راس هرم قدرت سیاسی و مذهبی قرار دارد. در این کشور تنها احزاب وفادار به ایدئولوژی جمهوری اسلامی اجازه فعالیت دارند.

آزادی

رژیم سعودی بر محتوای رسانه ها نظارت می کند. این کشور در تلاش برای محدود کردن نفوذ رسانه ها، دسترسی مردم به بیش از 400 هزار وب سایت که غیراخلاقی و از نظر سیاسی حساسیت برانگیز بوده را مسدود کرده است. رسانه های اجتماعی تعطیل نیستند اما نویسندگان و فعالان بسیاری در این حوزه در زندان به سر می برند. انجام هرگونه مناسک مذهبی به جز دین اسلام به طور علنی ممنوع است.

دموکراسی، آزادی، حقوق زنان و فرهنگ در دو کشور مسلمان ایران و عربستان

حقوق زنان

زنان در عربستان در ماه دسامبر سال 2015 برای نخستین بار توانستند رای دهند و به طور کلی طی سال های اخیر گام های مثبتی در جهت حقوق زنان در این کشور برداشته شده است اما رانندگی زنان در عربستان همچنان غیرقانونی است و آنها تنها در صورتی می توانند کار کنند، درس بخوانند، به سفر بروند و در بیمارستان بستری شوند که یک مرد (شوهر، پدر یا پسر) همراهشان باشد. با وجود آنکه بسیاری از زنان در این کشور تحصیل می کنند، تنها 15 درصد آنها شاغل هستند.  در ایران زنان از آغاز قرن بیستم از نظر سیاسی فعال بوده اند. تعداد دانشجویان دختر به خصوص در رشته های پزشکی از پسران بیشتر است و آنها تقریبا در تمامی رشته ها مشغول به کار هستند. در شرایطی که ریاض هیچ گونه حداقل سنی برای ازدواج تعیین نکرده، سن ازدواج در ایران 13 سال به بالا تعیین شده است.

دموکراسی، آزادی، حقوق زنان و فرهنگ در دو کشور مسلمان ایران و عربستان

دموکراسی، آزادی، حقوق زنان و فرهنگ در دو کشور مسلمان ایران و عربستان

فرهنگ

در عربستان سینما وجود ندارد اما مردم می توانند فیلم و سریال ها را از طریق ماهواره، ویدئو و اینترنت تماشا کنند. این در حالی است که ولید بن طلال، شاهزاده عربستان دارای یک کانال تلویزیونی مهم به نامه ام بی سی در بیروت است. فرهنگ و هنر بر سنت ها تاکید دارند. عربستان همچنین دارای جشنواره مهم اسب سواری است و اغلب توسط خود پادشاه افتتاح می شود. جوانان سعودی در جامعه ای قبیله ای زندگی می کنند اما به واسطه اینترنت از طریق اینستاگرام و توییتر و دیگر رسانه های اجتماعی در پشت دیوارها به موسیقی گوش می دهند. در ایران در اوایل انقلاب محدودیت هایی وجود داشت اما رفته رفته از شدت آن کاسته شد؛ کنسرت و تئاتر در این کشور برگزار می شود. ایران کارگردان های بزرگی چون کیارستمی و فرهادی دارد.



نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان