تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵
الهه کولایی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

چرا روحانی و ظریف در نیویورک از روند اجرای برجام گلایه کردند؟

یک کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: بی‎اعتمادی ایران و غربی‎ها نسبت به هم واقعیتی است که در فرایندی از تحولات زمان‎بندی شده شکل گرفته است و رفع آن نیاز به زمان دارد اما با تمام اینها هیچ فرد منطقی نتایج اجرای برجام را در شرایط پس از این توافق نمی‎تواند انکار کند.
رویداد۲۴- یک کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: بی‎اعتمادی ایران و غربی‎ها نسبت به هم واقعیتی است که در فرایندی از تحولات زمان‎بندی شده شکل گرفته است و رفع آن نیاز به زمان دارد اما با تمام اینها هیچ فرد منطقی نتایج اجرای برجام را در شرایط پس از این توافق نمی‎تواند انکار کند.

در سفر به نیویورک وزیرخارجه و رئیس‎جمهور به انتقاد از آمریکایی‎ها پرداختند. محمدجواد ظریف در این رابطه گفته بود که شاهد هیچگونه تلاش واقعی از سوی مقام‎های کاخ‎سفید در رابطه با اجرای برجام  نبوده‎ایم و از آمریکایی‎ها خواست تا دست از مانع تراشی بردارند .

با بیان مشکلات در این باره از زبان روحانی و ظریف، منتقدان برجام که پیش از تصویب آن خود را دلواپس مذاکرات هسته‎ای معرفی کرده بودند، سرمست از این گلایه‎ها بر این نکته تاکید داشتند که وزیرخارجه و رئیس‎جمهور به نتیجه‎ای دست یافتند که آنان بارها مورد توجه قرار داده بودند .

لازم به یادآوری است، پیش از این نیز ولی‎الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران در خارج از کشور نظراتی مشابه ظریف و روحانی را مطرح کرده بود که مشخص شد، مخاطب وی داخلی نبوده است. در این مورد هم این سوال‎ها پیش می‎آید که مخاطب اصلی وزیرخارجه و رئیس‎جمهور چه کسانی بودند؟ آیا این انتقادات با هدف اعتراف به ناکارآمدی برجام مطرح شده و یا برعکس به دلیل استفاده حداکثری از ظرفیت برجام؟ 

برخی از کارشناسان بر این اعتقاد هستند همین که تولید نفت کشور به صفر نرسیده، خود به تنهایی یکی از آثار اجرایی شدن برجام است و طرح بی‎نتیجه بودن آن از روی انصاف نیست. گروهی هم معتقدند برجام بسیار کند پیش می‎رود که با وجود تلاش تندروها در داخل کاملا طبیعی به نظر می‎رسد و دسته سوم هم می‎گویند که از اساس بی‎نتیجه بوده است.

الهه کولایی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‎الملل نیز  در این رابطه در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: تحلیل «همه یا هیچ» و «سفید و سیاه» از ویژگی‎های جوامع کمتر توسعه یافته است که ما به شدت به آن دچار هستیم. خوشبینی افراطی هم به اندازه بدبینی مضر است و باید بین این دو تفاوت قائل شد که درباره توافق هسته‎ای این مسئله کاملا مشاهده می‎شود.

وی دراین‎باره گفت: به نظر می‎رسد در روزهای مذاکرات هسته‎ای ایران با غربی‎ها در خصوص پیامدهای برجام کمی ساده‎سازی صورت گرفت که باز هم این ساده‎سازی‎ها از مصادیق جوامع درحال توسعه است. بنابراین نه آن خوشبینی‎ها و نه بدبینی‎ها هیچ یک طرح واقعیت‎ها دراین مذاکرات را در بر ندارد.

کولایی در ادامه یادآور شد: بی‎اعتمادی ایران و غربی‎ها نسبت به هم واقعیتی است که در فرایندی از تحولات زمان‎بندی شده شکل گرفته است و رفع آن نیاز به زمان دارد اما با تمام اینها هیچ فرد منطقی نتایج اجرای برجام را در شرایط پس از این توافق نمی‎تواند انکار کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کمترین اثر برجام نگرانی‎های عربستان و برخی کشورهای عربی از به سرانجام رسیدن آن بوده است به‎طوری‎که این همسایگان ما بارها نگرانی خود را به جامعه بین‎المللی اعلام کرده بودند.

این کارشناس مسائل بین‎الملل در این خصوص یادآور شد: مجامع بین‎المللی نقش تعیین کننده دارند اما اجرایی شدن برجام فرایندی است پر دردسر و پرچالش و دولتمردان ما هم باید با انسجام، یکپارچگی ملی حول مردم آن را پیش ببرند.

وی در رابطه با هدف ظریف و روحانی از طرح انتقادات نسبت به شیوه اجرا برجام نیز گفت: انتقادهای رئیس جمهور و وزیر خارجه در نیویورک با هدف استفاده از حداکثر ظرفیت برجام مطرح نشد و تحلیل‎ها در این رابطه نزدیک به واقعیت نیست. دولت در اجرایی کردن این توافق و جدی شدن آن چه در سطح داخلی و چه در سطح منطقه و خارجی در حالی که دیگر کشورها ابراز نگرانی می‎کنند با مشکلات فراوانی روبرو است.

کولایی در ادامه اظهار کرد: با در نظر گرفتن موارد مطرح شده در پاسخ به این چالش‎ها ضروری است تا مشکلات به وجود آمده و تاثیر آن در  عدم پایبندی آمریکایی‎ها مورد توجه قرار گیرد تا زمینه اجرا هموار شود.

این استاد دانشگاه در این رابطه به انتخابات پیش رو در ایالات متحده اشاره کرد و افزود: نباید فراموش کرد که  موازنه قدرت در آمریکا در یک وضعیت شکننده‎ای قراردارد، بنابراین نیاز است تا گام‎های جدی‎تری در این زمینه برداشته شود.  

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان