تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
پیروز مجتهدزاده در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره مالکیت جزایر سه‌گانه تشریح کرد:

با امارات چه کنیم؟

استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک تاکید کرد: اماراتی‌ها بدون معطلی برای اثبات ادعای خود درباره مالکیت بر جزایر سه گانه ایران وارد میدان شوند تا در عمل مشت محکمی از سوی قوانین بین‌المللی بر دهانشان خورده شود زیرا تنها این‌گونه متوجه می‌شوند که نخواهند توانست چنین ادعاهایی را مطرح کنند.
رویداد۲۴- استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک تاکید کرد: اماراتی‌ها بدون معطلی برای اثبات ادعای خود درباره مالکیت بر جزایر سه گانه ایران وارد میدان شوند تا در عمل مشت محکمی از سوی قوانین بین‌المللی بر دهانشان خورده شود زیرا تنها این‌گونه متوجه می‌شوند که نخواهند توانست چنین ادعاهایی را مطرح کنند.

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که امارات از ایران می‌خواهد تا داوطلبانه جزایر سه‌گانه را بازگرداند در غیر این صورت به دادگاه بین‌المللی رجوع خواهد شد.

موضوع بحث درباره جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج‌فارس در سال 1345 به اوج خود رسید و ظاهرا هرزمان که امارات متحده عربی احساس می‌کند موقعیت ایران در جوامع بین‌المللی متزلزل شده است مجدداً بحث دراین‌باره را به میان می‌کشد والا به‌خوبی می‌داند که هرگز نمی‌تواند به خواسته خود در این زمینه برسد.

پیروز مجتهد زاده، استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک، در رابطه با این موضوع به این سؤال رویداد۲۴ که پرسید آیا امارات می‌تواند چنین ادعایی را در دادگاه بین‌المللی مطرح کند، پاسخ داد: در پاسخ به این ادعا امارات متحده عربی که وزیر امور خارجه آن خارج از عرف مؤدبانه دیپلماتیک سخن گفته، دو جواب دارم.

وی افزود: جواب اول خیر است. هرگز امارات نمی‌تواند این کار را انجام دهد چراکه اگر توانایی محقق کردن آن را داشت بدون شک تا به امروز معطل نمی‌کرد؛ اما در دومین پاسخ باید توضیح دهم که اگر اماراتی‌های می‌توانند، بدون معطلی برای اثبات ادعای خود درباره مالکیت بر جزایر سه گانه ایران وارد میدان شوند تا در عمل مشت محکمی از سوی قوانین بین‌المللی بر دهانشان خورده شود زیرا تنها این‌گونه متوجه می‌شوند که نخواهند توانست چنین ادعاهایی را مطرح کنند.

این استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک ابراز کرد: آمریکا و اسرائیل در دشمنی‌هایشان نسبت به جمهوری اسلامی ایران شرایطی پیش آورده‌اند که هر کشوری در این سطح و اندازه (شیخ‌نشین‌ها) دچار چنین توهماتی می‌شود.

مجتهد زاده در ادامه تأکید کرد: در این آشفته‌بازار امارات تصور کرده است اگر چنین بحثی را به میان بکشد مورد حمایت آمریکا قرار خواهد گرفت. درحالی‌که حتی اگر ما با آمریکا، اسرائیل و ال سعود هم در جنگ باشیم آن‌ها نمی‌توانند به این جزایر نزدیک هم بشوند.

این کارشناس مطالعات سیاسی ایران در ادامه یادآور شد: به‌قدری ایران نسبت به مالکیت قانونی خود نسبت به این جزایر اطمینان دارد که جای هیچ بحثی دراین‌باره باقی نمی‌ماند.

وی در ادامه به نامه‌اش به رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرد و گفت: زمانی که ولیعهد ابوظبی به‌عنوان ولیعهد امارات برای دیدار با اوباما «به آمریکا فرستاده شد و رئیس‌جمهور آمریکا هم در رابطه با جزایر سه‌گانه حرف مذاکره را پیش کشید در نامه‌ای به» اوباما، مطرح کردم که رئیس‌جمهور آمریکا حتی متوجه عنوان قلابی که از آن استفاده شده بود، نشده است.

مجتهد زاده اضافه کرد: مقام ولیعهدی در امارات وجود ندارد و فرد ملاقات شونده ولیعهد ابوظبی بوده است. علاوه بر این وقتی مطرح می‌شود که باید درباره جزایر سه‌گانه مذاکره صورت گیرد بدین معنا است فرد طرح کننده با قوانین بین‌الملل آشنا نیست. البته آقای اوباما در این رابطه دیگر اظهارنظر نکرد.

این محقق مسائل ایران در رابطه با موضوعی که این روزها درباره اشغال دو جزیره ایرانی توسط امارات مطرح می‌شود، گفت: هیچ جزیره ایرانی توسط امارات اشغال نشده است که اگر چنین بود در زمان پهلوی اول حتماً با واکنش مواجه می‌شد. ای‌کاش طرح چنین موضوعاتی همراه بامطالعه دقیق صورت گیرد.

وی دراین‌باره چنین توضیح داد: در دهه 1960 بر اساس قرار با انگلیسی‌ها درباره تحدید حدود مناطق دریایی، بنا شد تمام جزایری که در قسمت بالایی خط منصف واقع شده، به ایران تعلق داشته باشد که تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی را شامل می‌شود و تملک جزایری که در بخش پائینی این خط قرار دارد به عرب‌ها داده شود که همین موضوع یکی از دلایل صرف‌نظر از بحرین بوده است.

این کارشناس مطالعات سیاسی ایران افزود: حدود 300 جزیره که بعضی از آن‌ها تپه هستند به ابوظبی چسبیده است، برخی از این جزایر دارای نام‌های ایرانی هستند که البته دارا بودن این اسامی دلیلی بر ایرانی بودن آن‌ها نیست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
0
0
مرسی از شما عزیز دل اقای مجتهدزاده
نظرات شما
پیشخوان