تاریخ انتشار: ۰۴:۰۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵

بدون کروموزومY هم می‌توان مذکر شد

به گزارش ساینس دیلی، با اینکه نقش کروموزوم Y در بروز صفات جنس مذکر ثابت شده است، اما محققان ژاپنی پس از مطالعه بر روی نوعی موش خاردار با نام علمی بدون کروموزوم Y هم می‌توان مذکر شدTokudaia osimensis دریافتند، با اینکه جنس نر این حیوان فاقد کروموزوم Y است اما صفات جنس نر در آن به صورت مستقل ظاهر می‌شود.
رویداد۲۴-به گزارش ساینس دیلی، با اینکه نقش کروموزوم Y در بروز صفات جنس مذکر ثابت شده است، اما محققان ژاپنی پس از مطالعه بر روی نوعی موش خاردار با نام علمی بدون کروموزوم Y هم می‌توان مذکر شدTokudaia osimensis دریافتند، با اینکه جنس نر این حیوان فاقد کروموزوم Y است اما صفات جنس نر در آن به صورت مستقل ظاهر می‌شود.

پروفسور توموفی اوتاک و آساکو کوریوا از دانشگاه هوکایدو ژاپن پس از شناسایی کروموزوم‌های مسئول انتقال صفات جنسی در موش خاردار دریافتند که ژن‌های تولیدکننده صفات جنسی فقط در کروموزوم Y تمرکز ندارند بلکه ژن‌های دیگری مثل Sox۹ و AMH در سایر نقاط توالی ژنی در بروز تفاوت بین مذکر و مونث نقش دارند.

نتیجه مطالعات محققان ژاپنی نشان داد که امکان ایجاد صفات جنسی مذکر حتی در پستانداران بزرگ‌تر فاقد کروموزم Y نیز وجود دارد.

برچسب ها: مرد ، رویداد24
نظرات شما
پیشخوان