تاریخ انتشار: ۱۹:۳۵ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

واکنش لاوروف به بیانیه طالبان

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، بیانیه طالبان برای تشکیل دولت در افغانستان را نشانه‌ای مثبت دانست و گفت: مسکو قصد ندارد با گرو‌های تروریستی در افغانستان ارتباطی برقرار کند، ولی طالبان دارای دفتر سیاسی است.

واکنش لاورف به بیانه طالبانرویداد۲۴ لاوروف روز سه شنبه در دانشگاه فدرال ایمانوئل کانت بالتیک در کالینینگراد افزود: روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان همانند دیگر کشورها، عجله ای ندارد.

وی وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکا و ناتو «فروپاشیده» نامید و گفت: اشتباه اصلی غرب در افغانستان این بود که سعی کرد ارزش های خود را به مردم افغانستان تحمیل کند.

لاوورف تصریح کرد: برای حل درگیری های متعدد در افغانستان نیاز به کار مشترک است.

گروه طالبان، دیروز ۱۶ اوت (۲۴ مرداد) یک روز پس از تسلط بر افغانستان اعلام کرد که جنگ در این کشور به پایان رسید و اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور را ترک کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز در نخستین واکنش به سقوط دولت کابل طی سخنانی در کاخ سفید، اشتباهات متعدد در افغانستان در طول دو دهه حضور نظامی ایالات متحده در این کشور را پذیرفت و مسئولیت وضعیت فعلی را که در افغانستان حکمفرما است، به عهده گرفت.

وی با ابراز پشیمانی نسبت به دو دهه اشغال افغانستان توسط دولت‌های ایالات متحده گفت: من مردم آمریکا را با این ادعا که فقط با کمی بیشتر ماندن در افغانستان همه چیز تغییر می‌یابد، گمراه نمی‌کنم. همچنین من از مسئولیت خود در مورد این که امروز در کجا هستیم و چگونه باید از اینجا جلو برویم، کوتاه نخواهم آمد.

این در حالی است که بایدن در سخنرانی ۱۷ تیرماه خود که پایان ماموریت نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان را ۳۱ اوت (۹ شهریور) اعلام کرد، گفته بود: تسلط طالبان بر افغانستان حتمی نیست و دولت افغانستان مانند هر دولتی دارای نیروهای نظامی و تجهیزات است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان