تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۴
علی خرم در گفت و گو با رویداد24:

لغو تحریم ها نزدیک است

یک کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد لغو تحریم ها نزدیک است چراکه ایران کارهای اساسی در این زمینه را انجام داده...
رویداد24- یک کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد لغو تحریم ها نزدیک است چراکه ایران کارهای اساسی در این زمینه را انجام داده و در حال آماده سازی شرایط برای دعوت از آژانس است؛ انتظار می رود به زودی این اتفاق رخ دهد.

هر روز زمانی تقریبی در مورد اجرا برجام مطرح می شود. یکبار مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه از احتمال اجرای این توافق طی چند روز و چند هفته آینده خبر می دهد و یک روز فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام می کند که برجام به زودی اجرا خواهد شد. با این حال هنوز مشخص نیست که رجام دقیقا چه زمانی به اجرا گذاشته می شود.

علی خرم، نماینده سابق ایران در سازمان ملل در گفت و گو با رویداد24 در این باره گفت: از یک طرف بایستی آمادگی عملی قلب راکتور اراک اعلام شود و از طرف دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی باید پس از راستی آزمایی، آنچه را که ایران انجام داده تایید کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: پس از تایید این سازمان است که برجام در مرحله عملی قرار می گیرد و تحریم ها لغو می شوند یا فعلا به حالت تعلیق درمی آیند.

وی در ادامه افزود: بنابراین بایستی با بررسی تمامی نکات اطمینان حاصل شود که در میدان عمل همه چیز آمده است و بعد به آژانس اطلاع داد که برای بازبینی اقدام کند و پس از آن گام های بعدی برای اجرای برجام برداشته خواهد شد.

با این حال طی روزهای اخیر خارج کردن قلب راکتور آب سنگین اراک و بتن ریزی آن خبرساز شده است. برخی خبرگزاری ها مدعی شده اند که قلب راکتور اراک خارج شده و سازمان انرژی اتمی طی اطلاعیه ای اعلام کرده که برخی کارهای مقدماتی در اراک انجام شده اما هیچ اقدامی در مورد قلب راکتور صورت نگرفته است. علی خرم در مورد سرنوشت راکتور آب سنگین اراک گفت: سازوکار قبلی راکتور اراک و ساختاری که برایش در نظر گرفته شده بود پلوتونیوم تولید می کرد. پس از آن قرار شد که این ساختار را به گونه ای تغییر دهند که پلوتونیوم تولید نکند یا اگر قرار است پلوتونیوم تولید کند حجم آن بسیار ناچیز باشد؛ به همین دلیل است که تغییراتی در این راکتور انجام می شود.

وی در ادامه با اشاره به همکاری های ایران و برخی اعضای گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان) برای بازطراحی راکتور اراک گفت: ایران در زمینه انجام این تغییرات با چین همکاری هایی دارد تا هم راکتور کار خود را انجام دهد و هم اینکه راکتور پلوتونیوم مورد نظر گروه 1+5 را تولید نکند.

با نهایی شدن تمامی این اقدامات و آغاز رسمی اجرای برجام که در پی انتشار بیانیه ای مشترک از سوی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و موگرینی انجام می شود، بخش قابل توجهی از تحریم های بین المللی علیه ایران لغو خواهد شد. خرم در مورد زمان رفع تحریم ها گفت: برداشتن تحریم ها نزدیک است چراکه ایران کارهای اساسی در این زمینه را صورت داده و در حال آماده سازی شرایط برای دعوت از آژانس است؛ انتظار می رود به زودی این اتفاق رخ دهد.

در این شرایط مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هر بار طرح جدیدی را برای تصویب علیه ایران به کنگره می برند تا روند لغو تحریم ها را به چالش بکشانند اما کاخ سفید اعلام کرده که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا طرح ممانعت از رفع تحریم های ایران را وتو خواهد کرد. این کارشناس مسائل بین الملل در اینباره گفت: اگر آمریکا بخواهد ایران را در چارچوب هسته ای تحریم کند، برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را نقض کرده و دولت آمریکا هم حتما آن را وتو خواهد کرد و سخن پراکنی های کنگره چندان نباید محلی از اعراب قرار گیرد

برچسب ها: راکتور ، وتو
نظرات شما
پیشخوان