تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵
احمد شیرزاد در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

اصولگرایان نامزدی برای دو مرحله‌ای کردن انتخابات ۹۶ ندارند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: در صورتی که در انتخابات آینده شرایط به مانند‌‌ همان سال پیش رود و دو مرحله ای شود اتفاقی که برای هاشمی رفسنجانی افتاد، روحانی را هم دچار خواهد کرد. البته باید اشاره کرد که اگر اصولگرایان اصرار به انجام این کار دارند باید کاندیداهایی برای معرفی به مردم داشته باشند که بتواند در اندازه حسن روحانی خود را نشان دهد تا از توانایی جذب آرا بی‌بهره نباشد زیرا صرف چند کاندیدا نه تنها جوابگو نخواهد بود بلکه سبب از دست دادن آرا بیشتری هم می‌شود.
رویداد۲۴یک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: در صورتی که در انتخابات آینده شرایط به مانند‌‌ همان سال پیش رود و دو مرحله ای شود اتفاقی که برای هاشمی رفسنجانی افتاد، روحانی را هم دچار خواهد کرد. البته باید اشاره کرد که اگر اصولگرایان اصرار به انجام این کار دارند باید کاندیداهایی برای معرفی به مردم داشته باشند که بتواند در اندازه حسن روحانی خود را نشان دهد تا از توانایی جذب آرا بی‌بهره نباشد زیرا صرف چند کاندیدا نه تنها جوابگو نخواهد بود بلکه سبب از دست دادن آرا بیشتری هم می‌شود. 

اردیبهشت ماه سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود اما اصولگرایان هنوز بر روی کاندیداهای خود به اجماع نرسیده‌اند و حتی در این باره که نامزد انتخاباتی این طیف سیاسی بیش از یک نفر باشد یا خیر، تصمیمی گرفته نشده است. اما کاملا روشن است که فعالان این جناح سیاسی تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا انتخابات به دور دوم کشیده شود. 

این در حالی است که اکثر روسای جمهور ایران که برای دومین بار کاندید انتخابات می‌شوند در مرحله اول نتیجه مورد نظر را کسب کرده‌اند، حتی در نمونه‌هایی نسبت به مرحله اول با استقبال بیشتر مردم روبرو شده‌اند. 

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ درباره تلاش اصولگرایان در راستای دو مرحله ای کردن انتخابات برای روحانی بر این اعتقاد است که اصولگرا‌ها حق دارند برنامه ریزی‌های انتخاباتی خود را داشته باشند بنابراین اقداماتی از این دست کاملا طبیعی است. 

وی در ادامه اضافه کرد: حق هر جناح سیاسی است برای پایین کشاندن رقیب از قدرت به فکر برد باشد. در همین رابطه ممکن است اصولگرایان مرحله‌ای برنامه ریزی کنند، به این معنا که نتیجه انتخابات را به مرحله دوم بکشانند. 

شیرزاد درباره دلیل اصرار اصولگرایان به دو مرحله‌ شدن انتخابات، گفت: اصولگرایان در مرحله اول نیازمند یک نامزد انتخاباتی برتر به معنای واقعی که در حال حاضر آنها چنین گزینه‌ای ندارند، بنابراین در صدد برآمده‌اند تا استراتژی انتخابات را به سمت دو مرحله‌ای شدن بکشانند زیرا در صورتی که حسن روحانی در مرحله دوم به رقابت با گزینه اصولگرا‌ها بپردازد، احتمال موفقیت‌اش بسیار کم خواهد شد. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در این باره توضیح داد: کاملا روشن است وقتی رئیس جمهوری نتواند در دوره اول انتخابات موفق شود احتمال شکست او بالا می‌رود. برگزاری انتخابات در سال ۸۴ کاملا نشان دهنده این مسئله است. آقای هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد دو رقیب یکدیگر بودند که آقای هاشمی در دور اول از آرا بالاتری نسبت به احمدی‌نژاد برخوردار بود اما در دور دوم با وجود جایگاه سیاسی مهمی هم که داشت، نتوانست وی را شکست دهد. 

وی افزود: در صورتی که در انتخابات آینده شرایط به مانند‌‌ همان سال پیش رود و دو مرحله ای شود اتفاقی که برای هاشمی رفسنجانی افتاد، روحانی را هم دچار خواهد کرد. البته باید اشاره کرد که اگر اصولگرایان اصرار به انجام این کار دارند باید کاندیداهایی برای معرفی به مردم داشته باشند که بتواند در اندازه حسن روحانی خود را نشان دهد تا از توانایی جذب آرا بی‌بهره نباشد زیرا صرف چند کاندیدا نه تنها جوابگو نخواهد بود بلکه سبب از دست دادن آرا بیشتری هم می‌شود. 

شیرزاد در ادامه تاکید کرد: چند کاندیدای صرف، بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های لازم سبب دو مرحله‌ای شدن انتخابات نمی‌شود. دوستان اصولگرا به طور حتم می‌دانند که سناریو نویسی بر روی کاغذ با عمل فرق می‌کند زیرا درحالت اول بسیاری از احتمالات به نتیجه می‌رسد اما در عمل به ضرر تمام می‌شود. دلیل آن هم این است که کاندیدا‌ها دست به تخریب هم می‌زنند و داستان انتخابات سال ۹۲ تکرار خواهد شد. بنابراین باید یک یا دو کاندیدا بیشتر در صحنه حضور پیدا نکنند. 

وی به مشکل اصولگرایان اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی اصولگرایان این است که حتی یک کاندیدایی که در برابر حسن روحانی قرار گیرد هم پیدا نکرده‌اند اما آن‌ها حاضر نیستند در جایی که احتمال شکست وجود دارد، حضور پیدا کنند. دوستان اصولگرا هر چند بسیاری از مواقع پیروزی نصیبشان نمی‌شود اما ظاهرا معتاد به آن شده‌اند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در این رابطه که در صورت موفقیت حسن روحانی برای انتخابات آتی، اصولگرایان چهار سال آتی را برای او بسیار سخت خواهند کرد، اظهار داشت: مسئله مورد اشاره به اینکه روحانی با چه تعداد رای، دور اول یا دور دوم برنده شود، ربطی ندارد. به طور معمول حافظه جامعه بعد از مدتی آرا را نمی‌شمرد اتفاقات این چنینی هم مدتی بعد از انتخابات روی می‌دهد. 

شیرزاد در ادامه افزود: اصولگرایان برنامه خود را ادامه خواهند داد و تلاش می‌کنند تا دست و پای روحانی را برای بهبود شرایط بسته نگه دارند. در این رابطه از اهرم‌های قدرت ‌‌نهایت استفاده را خواهند کرد تا اجازه ندهند برنامه‌ها پیش رود.
نظرات شما
پیشخوان