تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۰۸ آبان ۱۳۹۵
عبدالله ناصری در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

وزرای پیشنهادی روحانی از مجلس رای اعتماد خواهند گرفت

یک عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی رییس جمهور به مجلس و احتمال رای آوری آن‌ها در جلسه رای اعتماد با بیان اینکه ماهیت مجلس نهم و دهم با هم متفاوت است تاکید کرد که پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد، احتمالا هر سه وزیر بتوانند رای اعتماد را از نمایندگان کسب کنند.
رویداد۲۴- یک عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی رییس جمهور به مجلس و احتمال رای آوری آن‌ها در جلسه رای اعتماد با بیان اینکه ماهیت مجلس نهم و دهم با هم متفاوت است تاکید کرد که پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد، احتمالا هر سه وزیر بتوانند رای اعتماد را از نمایندگان کسب کنند. 

عبدالله ناصری در گفت‎وگو رویداد۲۴ ضمن اشاره به لیست وزرای پیشنهادی رییس جمهوری به مجلس شورای اسلامی و معرفی مجدد این چهره‌ها به مجلس را چنین تحلیل کرد که «امکان دارد که برخی نسبت به سابقه رای نیاوردن این وزرا در مجلس نهم ابراز نگرانی کرده و این احتمال را مطرح کنند که ایشان در مجلس دهم نیز ناکام از کسب رای اعتماد خواهند بود. در حالیکه باید به این نکته اشاره داشت که ماهیت مجلس نهم و دهم با هم متفاوت است و پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که احتمالا هر سه وزیر بتوانند رای اعتماد را از نمایندگان کسب کنند. 

این عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان در پاسخ به این سوال که انتخاب این سه وزیر پیشنهادی از جانب رییس جمهوری می‌تواند چه پیامی برای مجلس و مهم‌تر از آن مخاطبان دولت داشته باشد، اعلام کرد: انتخاب این افراد بنا بر تشخیص شخص رییس جمهوری صورت گرفته است و هیچ کسی بهتر از آقای روحانی نمی‌تواند این انتخاب را تشریح و تحلیل کند. 

این عضو بنیاد باران ادامه داد: با این حال آنچه مسلم است، رییس جمهوری بر اساس یک سری ارزیابی‌ها آقایان آشتیانی، صالحی امیری و سلطانی فر را برگزیده است و تا آنجایی که من از ایشان شناخت دارم فکر می‌کنم که آقای روحانی انتخاب خوبی داشته‌اند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از انتخاب مجدد این افراد به عنوان وزیر پیشنهادی از جانب دولت چنین برداشتی را مطرح کرد که دولت همچنان بر مواضع قبلی خود اصرار دارد و روحانی اکنون امیدوار به همراهی مجلس با دولت اسj، اظهار کرد: ممکن است که برخی چنین برداشت و تحلیلی داشته باشند ولی نکته مهم‌تر این است که تمام تلاش دولت آقای روحانی و مردم و اصلاح طلبان این بود که مجلس دهم، مجلس متفاوت از دوره گذشته باشد. 

او با انتقاد از عملکرد مجلس نهم، تصریح کرد: بخشی از مباحث در دوره نهم مجلس شورای اسلامی به صورت سیاسی، جناحی و غیرمنطقی دنبال می‌شدند و بعضا مسائلی در آن دوره از جانب برخی از نمایندگان خاص در صحن علنی طرح می‌شدند که اساسا غیرواقعی بودند. البته نمی‌توان جلوی اظهار نظر را گرفت و طبق قانون هر نماینده‌ای حق اظهار نظر درباره مسائل مختلف کشور را دارد اما اینکه روند مجلس به سمت رقابت‌های جناحی و سیاسی فارغ از نگاه‌های تخصصی و ملی پیش برود قابل قبول نیست. 

ناصری همچنین به موضوع انصراف محمدعلی نجفی از حضور در لیست وزرای پیشنهادی اشاره کرد و ضمن رد شایعات و حواشی حول این انصراف، اعلام کرد: در‌‌ همان ساعات ابتدایی کناره گیری آقای نجفی از لیست وزرای پیشنهادی مساله‌ای مطرح شد که آقای نجفی به خاطر آنکه حاشیه‌ای برای جلسات رای اعتماد ایجاد نشود، انصراف داده‌اند که مسلما چنین موضوعی نمی‌تواند صحت داشته باشد. 

این عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان ادامه داد:‌‌ همان طور که پیش‌تر نیز مطرح شده بود، آقای نجفی بنا به وضعیت جسمی خودشان نخواستند که موضوع وزارت را قبول کنند. همچنانکه در جلسات رای اعتماد کابینه دولت نیز یک بار آن را مطرح کرده بود. 

وی افزود: نکته دیگر آنکه آقای نجفی همین حالا نیز در سمت مشاوره دولت را همراهی می‌کند که این مسئولیت ایشان دست کمی از وزارت ندارد. علاوه بر این سوابق وزارتی ایشان آنچنان موفق و درخشان است که نمی‌توان آمدن ایشان را منجر به بروز حواشی برای دولت دانست. بنابراین با توجه به این چند نکته کاملا مشخص است که نمی‌توان به برخی شایعات استناد کرد. 

این عضو بنیاد باران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تیم اقتصادی دولت نیازمند تغییر و تحول نیست، اعلام کرد: طبعا در یک جامعه ۸۰ میلیون نفری مهم‌ترین مساله وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم است. به عبارتی موضوعاتی از این قبیل عقبه خواست و مطالبه نخبگان، احزاب و اقشار مختلف اجتماعی است. اما به هر دلیلی آقای روحانی فعلا در این عرصه‌ها، برنامه و اقدامات دیگری را کلید زده‌اند. حال اینکه آیا تصمیمی دال بر تغییر و تحول در تیم اقتصادی دولت وجود دارد یا ندارد، موضوعی است که نمی‌توان به صورت قاطع درباره آن اظهار نظر کرد. 

او در سرنوشت جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت گفت: تغییر و تحولات اخیر در کابینه دولت مبتنی بر نظر مخاطبان دولت صورت گرفته است که از قضا هرکدام از این تغییرات با بخش مهمی از مخاطبان دولت سروکار دارد. از جمله وزارت آموزش و پرورش که مساله آموزش و بخش آموزشی کشور را در بر می‌گیرد و همچنین وزارت ورزش و جوانان یا فرهنگ و ارشاد اسلامی که با جوانان به عنوان قشر تعیین کننده سرنوشت کشور و همچنین فرهنگیان ارتباط دارد. 

ناصری در خاتمه گفت: بنابراین به نظر می‌رسد که در این خصوص نیاز است که مجلس دولت را همراهی کند تا در فرصت باقی مانده وعده‌های دولت هرچه سریع‌تر محقق شود که این مساله با توجه به فضای عمومی مجلس دهم دور از تصور نیست.
نظرات شما
پیشخوان