تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
بهمن کشاورز و عبدالصمدخرمشاهی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کردند؛

مجازات اعدام به آخر خط رسیده است؟

اعدام مجازاتی غیرقابل‌بازگشت و به‌واقع اشد مجازات در قوانین کیفری است. بر اساس قوانین کیفری و جزایی کشور جرائم مربوط به نفس و همچنین جرائم مربوط به حمل و قاچاق مواد مخدر بیشترین جرائمی هستند که درنهایت حکم اعدام برای آن‌ها صادر می‌شود. اما وزیر دادگستری در اظهارات روز قبل خود معتقد بود اعدام مجازاتی کافی برای کاهش جرائم نبوده است و مجازت مناسب‌تری برای این جرائم تعیین شود. این اظهارنظر از سوی مقام‌های دولتی بسیار امیدبخش است و می‌توان در انتظار قدم‌هایی روبه‌جلو بود.
مجازات اعدام به آخر خط رسیده است؟

رویداد۲۴- اعدام مجازاتی غیرقابل‌بازگشت و به‌واقع اشد مجازات در قوانین کیفری است. بر اساس قوانین کیفری و جزایی کشور جرائم مربوط به نفس و همچنین جرائم مربوط به حمل و قاچاق مواد مخدر بیشترین جرائمی هستند که درنهایت حکم اعدام برای آن‌ها صادر می‌شود. اما وزیر دادگستری در اظهارات روز قبل خود معتقد بود اعدام مجازاتی کافی برای کاهش جرائم نبوده است و مجازت مناسب‌تری برای این جرائم تعیین شود. این اظهارنظر از سوی مقام‌های دولتی بسیار امیدبخش است و می‌توان در انتظار قدم‌هایی روبه‌جلو بود.

تغییر روبه‌جلو در قوانین اعدام کشور

بهمن کشاورز در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴در این‎باره می‌گوید: در اینکه به‌طورکلی مجازات اعدام در بسیاری از موارد کارایی و بازدارندگی ندارد تردیدی نیست و این مطلبی نیست که امروز و دیروز مطرح شده باشد. موارد تجربی خودمان در مورد جرائم مواد مخدر و برخی جرائم دیگر نیز ثابت‌کننده همین معنا است. بنابراین گمان می‌رود در بسیاری از موارد مجازات‌های بازدارنده دیگر می‌تواند مؤثرتر باشد و درعین‌حال –با توجه به اینکه اعدام مجازاتی غیرقابل‌بازگشت است- از دیدی دیگر به عدالت نزدیک‌تر است که مجازات‌هایی که در صورت اشتباه بتوان از آن‌ها عدول کرد استفاده شود. 

از سویی دیگر عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان و وکیل دادگستری به رویداد۲۴ می‌گوید: رسیدن به این جایگاه که مسئولین قضایی دریافته‌اند، مجازات اعدام در کاهش جرائم مفید نیست گامی روبه‌جلوست درحالی‌که در کشورهای توسعه‌یافته به این قضیه پی برده‌اند که برای کاهش جرائم راهکارهای فراوان دیگری هست که بار‌ها و بار‌ها متفکرین علوم جنایی و سایر دست‌اندرکاران حوزه حقوق جزا آن را ارائه داده‌اند. آنچه مسلم است اقدامات تأمینی و تربیتی که جزو وظایف قوه قضائیه است به‌مراتب می‌تواند کارساز‌تر از اعمال مجازات باشد. 

به گفته خرمشاهی درزمینهٔ مجازات قاچاقچیان مواد مخدر سال‌ها کار‌شناسان مربوطه اعلام کردند که اعمال مجازات اعدام نه‌تنها در کاهش جرائم مربوط به قاچاق مواد مخدر تأثیری ندارد بلکه خود، مزید بر علت است و با اعدام یک قاچاقچی مشکلاتی که خانواده او دچار می‌شوند موجب رشد جرائم دیگر است. خوشبختانه متولیان امر به این موضوع پی بردند که مجازات اعدام درزمینهٔ قاچاق مواد مخدر را برای پاره‌ای از افراد حذف کنند. 

دولت به مجلس لایحه دهد
وزیر دادگستری با بیان اینکه هم‌اکنون به دنبال بررسی و رایزنی جهت بررسی مجازات اعدام هستیم، گفته بود: در حقیقت به دنبال این هستیم که چه نوع مجازات، در کجا و نسبت به چه افرادی اثربخشی بیشتری دارد تا بتوانیم به‌عنوان مجازات جایگزین اعدام در نظر بگیریم، البته حفظ مجازات اعدام همچنان در دستور است اما نه در میزانی که امروزه انجام می‌گیرد. 

اعلام نظر وزیر دادگستری برای ایجاد تغییر در مجازات اعدام نوید آن را می‌دهد که به دلیل قابل بازگشت نبودن این مجازات خطرپذیری کمتری در آسیب دید افراد و خانواده‌های آن‌ها شکل بگیرد. اما‌‌ همان‌طور که زمانی طولانی سپری شد تا نگاه به مجازات اعدام تغییر پیدا کند هنوز هم‌زمان لازم است تا این مجازات به‌طورجدی تغییر شکل پیدا کند و یا به‌گونه‌ای با رویکردی قانونی و رسمی به مجازاتی بازدارنده‌تر تبدیل شود. 

از همین رو کشاورز معتقد است، اینکه گفته‌های وزیر دادگستری درنتیجه نهایی قانون‌گذاری چه تأثیری داشته باشد موضوعی است که فعلاً قابل پیش‌بینی نیست. لایحه مربوطه را باید قوه قضائیه تهیه و از مجرای دولت به مجلس تقدیم کند. سرنوشت لایحه در مجلس تعیین خواهد شد و باید دید نظر نمایندگان چه وضعی خواهد داشت. 

مجازات اعدام چه تأثیری در نگاه جوامع بین‌المللی دارد؟ 

به اعتقاد کشاورز، ازنظر موقعیت ایران در جوامع حقوق بشر مطمئناً این پیشنهاد تا حد زیادی به نفع ایران خواهد بود، البته بگذریم از اینکه با توجه به وضعیتی که اخیراً در شورای حقوق بشر سازمان ملل با دخالت و اثرگذاری عربستان خود درخور تأمل است. 

این در حالی است که خرمشاهی معتقد است، آمار بالای مجازات اعدام از منظر حقوق بشر و نگاه جامعه جهانی چندان مناسب نیست. از سویی دیگر بار‌ها مسئولین اعلام کرده‌اند که بخشی از آمار مجازات اعدام در ایران مربوط به قاچاق مواد مخدر است بنابراین به نظر می‌رسد در مسائلی غیر از حق‌الناس مانند قصاص تا جایی که ممکن است مجازات اعدام از لیست مجازات‌های مصرح در قانون جزا حذف شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رویداد24 ، اعدام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
1
1
ماهم امیدواریم
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
1
1
ماهم امیدواریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
1
2
اگر قصاص برای قتل عمد یا اعدام برای جرایم خانه خراب کن جواب نمیده مثلا کدام مجازات جواب میده؟
جامعه با تعطیلی قصاص ناامن بشه مردم بیشتری به خاطر موتد و... خانه خراب بشن تا ما دو پله در جدول حقوق بشر صعود کنیم شکممون سیر میشه.متایفم برای تفکرتون
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
1
1
اعدام هم واسه مواد فروش كمه،منتهي اقايون ميخوان از اين طريق هم يه پولي به جيب بزنن،اگه مواد فروش نباشه معتاد هم نيست،از ترس اعدامه الان اينطوريه واي به روزي كه بشه جريمه نقدي
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
1
1
بابا این بنده خدا خانم نرگس محمدی هم همین حرف را رده با کمپین لغو گام به گام اعدام ، اونوقت گرفتندش انداختن زندان با 16 سال حکم حبس .تازه بعد از این قوه قضائیه رسیده به حرف حق ایشان . عجیب اسن والله
نوش ابادی
|
United States of America
|
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
0
0
اعدام دردی از جامعه بر نخواهد برداشت. نمیدانم چند در صد موادفروشان یا انهایی که جنایت دیگری انجام می دهند؛قتل؛ تجاوز وقتل این فکر را میکردند اعدام شوند.به نظر بنده اعدام فقط قایم کردن مشکلات زیر فرش است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
0
به شرطی که حکم برای همه یکسان باشه نه فقط برای مردم باشه و از ما بهتران مصونیت داشته باشد با جرایم هزاران بار بدتر از قتل و ...
سپیده زارعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
0
0
میشه مسیولین گفتن اعدام راه چاره نیس ولی باز اعدام کردن داداشم دو هفته پیش بدون کوچکترین سابقه اعدام کردن الان چرا پس اعدام برداشته میشه معطل داداشم بودین بگین بهم چرا من و مادر پیرم به خاک سیاه نشوندین چررا بیاین داداش منم برگردونین دیگه برش گردونین اونم سابقه نداشت اونم قاچاقچی نبود اونم فریب خورده بود مادرم روزگارش سیاه شده سرشو نمیتونه بالا بگیره ننگ اعدام به پیشینیمون زدین الان اعدام بردارین ما که عضو این جامعه نبودیم که بیارین داداشم پس بدین بعد اعدام بردارین این چه جور قانونیه
نظرات شما
پیشخوان