تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵
محمد کیانوش‎راد در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

اصولگرایان در چه شرایطی می‏‎توانند پیروز انتخابات سال 96 باشند؟

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با وجود آنکه هیچ شانسی را برای نامزد احتمالی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 در برابر نامزد مورد حمایت اصلاج طلبان یعنی حسن روحانی قائل نیست اما معتقد است که این طیف سیاسی همواره از چند فاکتور برای موفقیت می‎توانند بهره ببرد از جمله رانت و دوپینگ سیاسی و تفرقه احتمالی در اردوگاه اصلاح طلبان.
رویداد۲۴ -عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با وجود آنکه هیچ شانسی را برای نامزد احتمالی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 در برابر نامزد مورد حمایت اصلاج طلبان یعنی حسن روحانی قائل نیست اما معتقد است که این طیف سیاسی همواره از چند فاکتور برای موفقیت می‎توانند بهره ببرد از جمله رانت و دوپینگ سیاسی و تفرقه احتمالی در اردوگاه اصلاح طلبان.

باوجودآنکه در انتخابات ریاست‎جمهوری اصولگرایان همواره سخن از اجماع بر سر یک کاندیدا به میان می‌آوردند اما درنهایت خبر از این اجماع نبود و کاندیداهای اصولگرایی در کنار اصلاح‎طلبان با یکدیگر به رقابت می‎پرداختند، اما به نظر می‎رسد در دور بعدی ریاست‎جمهوری بنا است این رویه تغییر پیدا کند.

این روزها از محافل اصولگرایی خبرهایی به گوش می‎رسد که نه‌تنها نشان‎دهنده دستیابی به اجماع برای اجماع بر سر نامزدی یکی از چهره‎های سیاسی است بلکه به نظر می‎رسد برگی در دست دارند که برای عموم کمتر شناخته شده است و ظاهراً قرار بر آن است تا رقیب بسیار جدی حسن روحانی برای سال آینده باشد.

اصلاح‎طلبان تکلیف خود را برای کاندیدای ریاست‎جمهوری سال آینده مشخص کرده‌اند و به یکپارچه گفته‎اند که برای دور بعدی از حسن روحانی حمایت می‎کنند اما آنچه دراین‌بین از سوی اصلاح‎طلبان مشخص نیست، این است که اگر در زمان انتخابات ریاست‎جمهوری با برنامه‎ای غیرقابل‌پیش‌بینی از سوی اصولگرایان روبرو شدند، چه برنامه‎ای خواهند داشت.

محمد کیانوش‎راد، فعال سیاسی و از عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در این رابطه به رویداد۲۴ گفت: اصولگراها در شرایط فعلی فاقد یک شخصیت جا افتاده و رای‎آور در انتخابات ریاست ‎جمهوری هستند و به‌نوعی با قحط‌ الرجال در شرایط فعلی در مجموعه خود روبرو شده‌اند و از سوی دیگر ساختار تشکیلات و روابط بین جناحی در میان اصولگرایان فاقد کارایی مؤثر برای حضور قدرتمند در انتخابات ریاست‎جمهوری خواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد: حضور اصولگرایان برای آماده‎سازی در چهار سال بعدی انتخابات آتی ریاست‎جمهوری است و این طیف سیاسی می‌تواند در زمان ذکر شده، چهره‎ای مؤثر معرفی نماید.

کیانوش‎راد یادآور شد: انتظار آن است تا اصولگرایان با بازسازی چهارچوب‎های فکری، روش‎های تشکیلاتی و نقد عملکرد گذشته خود به‌خصوص در دوران 8 سال ریاست‎جمهوری آقای احمدی‎نژاد زمینه‎های بازسازی اعتماد هواداران خود و مردم را فراهم سازند.

این فعال سیاسی مجدد تأکید کرد: اصولگرایان نیازمند بازسازی اعتماد مردم به خویش هستند و نمی‎توانند مسئولیتشان را در روی کار آوردن دولت آقای محمود احمدی‎نژاد و عواقب ناگوار و نابودکننده تصمیمات آن را از خود دور سازند.

این عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در خصوص برنامه‌ریزی اصلاح‎طلبان برای ایجاد مانع از غافلگیری در زمان انتخابات، اظهار داشت: به نظر نمی‌آید در انتخابات پیش رو ریاست‎جمهوری یک مبارزه انتخاباتی دوقطبی خیلی بارزی وجود داشته باشد همان‎گونه که در سخنان قبلی اشاره کردم اصولگرایان نه کاندیدا معتبر قابل اجماعی در دست دارند و نه اختلافات داخلی آنان اجازه اجماع بر سر یک کاندیدا را به‌صورت گسترده فراهم می‎سازد.

وی افزود: به این دلیل انتخابات در دور آینده به نظر می‎آید از حال دوقطبی خارج خواهد شد و به شکل آسان‎تری برگزار می‎شود.

کیانوش‎راد در ادامه یادآور شد: باید به این نکته توجه داشت که هرگونه فضای دوقطبی که از خصوصیات بارز یک انتخابات پرشور خواهد بود به ضرر اصلاح‎طلبان تمام نمی‌شود و دوقطبی شدن فضای انتخاباتی می‎تواند به تجمیع آرا بیشتر منجر شود.

این فعال سیاسی همچنین در رابطه با معرفی نامزدی با ویژگی‎ها مردم‌پسند، گفت: اصولگراها همواره از چند فاکتور در موفقیت خود می‎توانند بهره ببرند.

 این عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در این رابطه توضیح داد: اولین فاکتور اصولگرایان رانت سیاسی توسط شورای نگهبان در حذف رقبای جدی آن‌ها است که بعضاً در برخی از حوزه‎های انتخابیه مورد استفاده قرار گرفته و در وهله دوم اشتباهات تاکتیکی اصلاح‎طلبان و تفرق در جبهه اصلاحات باعث محقق این موفقیت شده و نکته سوم هم اجماع اصولگرایان بر فرد خاصی می‌توانسته پیروزی را برای اصولگرایی به ارمغان ببرد.

وی در ادامه به انتخابات سال 84 اشاره کرد و گفت: تشتت آرا اصلاح‎طلبان و اجماع اصولگرایان در سال 84 سبب شد زمینه حضور احمدی‎نژاد فراهم شود. البته این مسئله همراه با عوامل و ابزارهایی بود که در آینده می‌توان بیشتر در مورد آن‌ها بحث کرد. بخشی از آن در نوشته‎ها و دیدگاه‎های آقایان هاشمی رفسنجانی و مهدی کروبی باید مورد بازخوانی قرار گیرد و قابل بررسی است که در هنگام مناسب و با انتشار خاطرات و دیدگاه‌های هاشمی و کروبی می‌توان به تحلیل دقیق‎تری پیرامون پایگاه اصولگرایان در میان مردم دست یازید.

نظرات شما
پیشخوان