تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵
محمدرضا تابش در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

خبرنگار افشا کننده فساد باید امنیت داشته باشد

نماینده اصلاح‎طلب مجلس گفت: نباید خبرنگاری که فسادی را افشا می‌کند به زندان انداخته شود و فاسدان امنیت داشته باشند. خبرنگاران باید علاوه بر دارا بودن شهامت بیان مسائل از آزادی هم برخوردار باشند تا امنیت خود و کار حرفه‌ای‌شان تضمین شود.
رویداد۲۴- نماینده اصلاح‎طلب مجلس گفت: نباید خبرنگاری که فسادی را افشا می‌کند به زندان انداخته شود و فاسدان امنیت داشته باشند. خبرنگاران باید علاوه بر دارا بودن شهامت بیان مسائل از آزادی هم برخوردار باشند تا امنیت خود و کار حرفه‌ای‌شان تضمین شود.

محمدرضا تابش، نماینده مجلس در بازدید از غرفه رویداد۲۴ در بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات درباره چرایی رشد فساد در کشور گفت: فساد اگر مانند خوره به جان جامعه و مردم و بنیادهای حکومت بفتد آن را از پا درخواهد آورد و سرنوشت محتوم هر حکومتی با هر گرایشی که با فساد مقابله نکند، بدون شک فروپاشی است.

وی با اشاره به کشور ابراز کرد: در کشور ما متأسفانه این پدیده در بخش‌هایی در حال نهادینه شدن است، در جمهوری اسلامی در حکومت عدل علی با شعارهایی که ائمه و اولیا ما داشتند و تمام آن‌ها ضد فساد، ظلم، تبعیض و فقر بوده است اصلاً برازنده نیست که شاهد مظاهر عریان فساد در جامعه باشیم.

تابش برای فساد در کشور چند علت نام برد و توضیح داد: فساد در کشور چند علت دارد اول اینکه در مبارزه با فساد تبعیض نباید قائل شد از ارکان حکومت در هر مسند و مسئولیتی که هستند تا پایین، هرکسی که مرتکب شود، با آن‌ها باید مقابله کرد. این تبعیض که مظاهر آن را می‌بینیم و می‌شنویم یکی از علل بروز فساد است.

این عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی به علت دیگر اشاره کرد و یادآور شد: قوانین جامع‌ومانعی وجود ندارد تا بازدارندگی لازم داشته باشد، باید قوانین اصلاح شوند. البته قوانینی هم در عرصه بین‌المللی مانند FATF هست که شفافیت به وجود می‌آورد و مانع پول‌شویی و فسادهای کلان می‌شود.

وی در ادامه سومین عامل فساد را مدنظر قرار داد و تأکید کرد: نظارت هم از طرف مجلس و کمیسیون‌های آن و هم دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور کم است. نهادهای اصلی که در خط مقدم مبارزه با فساد هستند قوه اجرایی و قضایی است اگر قضات به این مسئله دور از حب و بغض و دور از در نظر گرفتن مصالح یک جناح و تبعیض قائل شدن بین افراد که در چه مقام و موقعیتی قرار دارد، صورت گیرد، کار سامان پیدا می‌کند. قوه اجرایی هم قراردادهایی که می‌بندد را باید موردتوجه قرار دهد.

تابش در این رابطه به قانون مناقصات اشاره کرد و گفت: قانون مناقصات در مجلس ششم تصویب شده و بر اساس آن هر پروژه‌ای که بنا است، واگذار شود باید روی تابلو رود و همه مردم ایران آن را ببینند و انتخاب کنند. در چنین حالتی ترک تشریفات مناقصه دیگر معنا ندارد و ترک تشریفات مناقصه یعنی برای یک عده اولویت قائل شدن که آن فساد است.

این نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: اعمال معافیت‌ها فساد آور است حتی در بحث حقوق و مزایا، زیرا به حقوق‌های نجومی منجر می‌شود. همه‌چیز باید شفاف باشد دنیای امروز هم همین را می‌پسندد. قوانین باید جامع و کامل و نظارت‌ها استوار و غیر تبعیض‌آمیز باشد.

وی درباره نقش رسانه‌ها دراین‌باره بیان کرد: رسانه‌ها به‌منزله نورافکن‌هایی هستند که تمام زوایا را مشخص می‌کنند. رسانه‌ها باید بدون حب و بغض بر مبنای یک اصول صحیح اخلاقی و قانونی این نورافکن‌ها را به زوایای تاریک جامعه که فساد وجود دارد، بتابانند و البته از حمایت‌های قانونی هم برخوردار باشند.

تابش ابراز کرد: نباید خبرنگاری که فسادی را افشا می‌کند به زندان انداخته شود و فاسدان امنیت داشته باشند. خبرنگاران باید علاوه بر دارا بودن شهامت بیان مسائل از آزادی هم برخوردار باشند تا امنیت خود و کار حرفه‌ای‌شان تضمین شود.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان