تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۵
محسن مهرعلیزاده در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

باید ریشه‌های فساد را پیدا کرد و از بین برد

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره مسئله مبارزه با فساد گفت: نیاز به برخورد ریشه‌ای‌تر و اساسی‌تر است. بایستی برگردیم و ریشه‌های موضوع را در آن چند سال قبل پیدا کنیم و با ریشه‌ها برخوردهای جدی و ویژه داشته باشیم. اعتماد مردم به نظام سرمایه بزرگی است و نباید بگذاریم به این اعتماد لطمه وارد شود.
رویداد۲۴- عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره مسئله مبارزه با فساد گفت: نیاز به برخورد ریشه‌ای‌تر و اساسی‌تر است. بایستی برگردیم و ریشه‌های موضوع را در آن چند سال قبل پیدا کنیم و با ریشه‌ها برخوردهای جدی و ویژه داشته باشیم. اعتماد مردم به نظام سرمایه بزرگی است و نباید بگذاریم به این اعتماد لطمه وارد شود.

محسن مهرعلیزاده در دیدار از غرفه رویداد۲۴ در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با ابراز تأسف از اینکه فساد طی یک دهه اخیر با شدت فزاینده‌ای رشد کرد، گفت: بخشی از این فساد به این برمی‌گردد که در دادن قدرت به افرادی که شایستگی نداشتند بیش‌ازاندازه بی‌توجهی شد.

وی در ادامه افزود: در یک دوره افرادی در جایگاه‌های قدرت سیاسی و اداری قرار گرفتند که جایگاه‌های اقتصادی را در اختیار افراد مرتبط با خود نه با توانمندی اجرایی آن کار بلکه با اهداف خاصی قرار دادند و بدیهی بود که وقتی یک، دو یا سه نفر از این افراد وارد یک مجموعه شوند در فرایندی رشد می‌کند و وقتی رشد می‌کنند مانند قارچ همه‌جا را می‌گیرند و واقعاً شاید ریشه اصلی آن نیاز مادی یا نبود دستگاه نظارتی نبوده باشد.

مهرعلیزاده با بیان اینکه در کشور ما یک دستگاه کار می‌کند، هفده یا هجده دستگاه نظارتی در حال نظارت هستند، گفت: یک دستگاه نظارتی فراتر از آنچه که وظیفه‌اش است در همه زمینه‌ها ورود می‌کنند؛ به‌عنوان مثال دیوان محاسبات می‌تواند در حوزه محدودی کار کند اما بعضاً احساس ضرورت می‌کند یا از روی دلسوزی وارد فضاهای دیگر می‌شود از این موارد زیاد است، خیلی جاها آمده‌اند و افشا هم کرده‌اند. 

وی با اشاره به خاطره‌ای در این خصوص گفت: به یاد دارم که یک‌بار رئیس دیوان محاسبات آمده بود مجلس گزارش می‌داد که از درآمدهای نفتی n میلیارد دلار برنگشته، جالب اینکه در مجلس با حضور 270 یا 280 نماینده هیچ‌کس نگفت این گزارش خوب است یا مثلاً بد است، هیچ‌کس نظری یا اعتراضی نداشت. وقتی چنین چشم‌پوشی‌هایی در یک مقطعی انجام می‌شود، مطمئناً به نقطه‌ای می‌رسیم که هر روز یک رقم رو می‌شود، وقتی هم از یک مقطعی شروع شد به رو شدن، قبح مطلب از بین رفت؛ اول مثلاً 100 میلیارد تومان بود و همه تعجب کردند، بعد شد سه هزار و هشت هزار. 

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در ادامه گفت: علیرغم اینکه می‌بینیم مقام معظم رهبری بسیار روی این موضوع حساسیت دارند و چندین بار تذکر داده‌اند، و در عین اینکه سیستم‌های نظارتی هم روی این مطلب که باید توجه داشته باشند، حرکت می‌کنند اما نیاز است که برخوردهای ریشه‌ای‌تر و اساسی‌تری صورت گیرد. 

وی در ادامه افزود: بایستی برگردیم و ریشه‌های فساد را در آن چند سال قبل پیدا کنیم و با ریشه‌ها برخوردهای جدی و ویژه داشته باشیم وگرنه این سیل که می‌رود، باعث بی‌اعتمادی مردم خواهد شد. اعتماد مردم به نظام سرمایه بزرگی است و نباید بگذاریم به این اعتماد لطمه وارد شود.

وی درباره برنامه‌ریزی‌های اصلاح‌طلبان حول محور انتخابات شوراها نیز گفت: فعالیت‌های خوبی شروع شده، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با توجه به تجربیات که در مسئله مجلس داشت با قوت و دقت بیشتری کار را شروع کرده و احزاب و گروه‌ها فعال هستند. 

مهرعلیزاده در ادامه افزود: خوشبختانه مردم در انتخابات سال 92 نتایج خوبی داشتند در سال 94 نیز آن نتایج را بیشتر و ملموس‌تر دریافتند و به نظر می‌رسد در ادامه در سال 96 همان نتایج را رقم بزنند. امیدواریم همین مثبت دیدن موضوعات کمک کند و نتایج خوبی بگیریم.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان