تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۲۸ دی ۱۳۹۴
گزارش رویداد 24 از رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان؛

سرلیست بدون لیست

آیا نتیجه عملکرد هیئت های نظارت شورای نگهبان، تحقق موضوع حضور افرادی که نظام و رهبری را قبول ندارد را فراهم می کند؟...
رویداد24: ساعات پایانی روز بیست وششم دی ماه و انتظار دو رخداد مهم در سپهر سیاسی کشور. شب گذشته و همزمان با آمادگی ملت ایران برای اعلام اجرایی شدن برجام و رفع تحریم های ظالمانه، سخنگوی شورای نگهبان اقدام به اعلام نتیجه بررسی هیئت های نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی کرد و داوطلبین نمایندگی را در سه گروه "دارای صلاحیت"،"رد صلاحیت" و "عدم احراز صلاحیت"دسته بندی کرد.

آماری که حاکی از رد یا عدم احراز صلاحیت گسترده داوطلبین به ویژه کاندیداهای اصلاح طلب دارد. بر طبق اعلام ابراهیمیان، بیش از چهل درصد داوطلبین، دارای صلاحیت شناخته شده اند و مابقی یا رد شده اند و یا صلاحیتشان، محرز نشده است.

با یک بررسی ساده می توان دریافت علاوه بر اینکه اکثر شاخصین اصلاح طلب، یا رد شده اند و یا احراز صلاحیت نشده اند، بیشتر نمایندگان اصلاح طلب مجلس کنونی که تعداد بسیار اندکی از مجلس نهم را تشکیل می دادند و حتی نام "اقلیت" را هم نمی شد بر آنها نهاد به همراه بخشی از اصولگرایان معترض و اعتدالی مجلس فعلی در زمره همین دسته هستند.

سرلیست بدون لیست

از اصلاح طلبان شاخص در تهران و از لیست اصلاح طلبان، تنها و فقط نام سرلیست که دکتر عارف است دارای صلاحیت شناخته شده است. در بسیاری از حوزه های انتخابیه، حتی یک کاندیدای اصلاح طلب هم تایید نشده است و در بسیاری دیگر، علاوه بر اصلاح طلبان، کاندیداهای اعتدالی هم جایی در لیست افراد دارای صلاحیت ندارند.

روز شیرین اعلام اجرایی شدن برجام، با قلع و قمع عده کثیری از افراد داوطلب نمایندگی مجلس که شاخصین بسیاری در میان آنها می باشند تلخ شده است و گویا نتیجه اعتماد به متخصصین در عرصه دیپلماسی، قرار نیست در عرصه پارلمانی تجربه شود. به نظر می رسد مجلسی مانند مجلس نهم که نتواند جایگاه راس امور بودن را برای خود حفظ کند مدنظر بررسی کنندگان صلاحیت ها بوده است.

هنوز یک هفته از سخنان رهبری انقلاب در جمع مردم قم نگذشته است که فرمودند: «حتّی آن کسانی که نظام را قبول ندارند، برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند. ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، عیبی ندارد امّا انتخابات مال رهبری نیست، مال ایران اسلامی است، مال نظام جمهوری اسلامی است. همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند» اما آیا نتیجه عملکرد هیئت های نظارت شورای نگهبان، تحقق این موضوع را فراهم می کند؟ یک پله بالاتر برویم.آیا این نتیجه، دلبستگان به نظام و رهبری را هم به حضور در انتخابات، متقاعد می کند؟ آیا از تجربه مجلس نهم، عبرت گرفته نشده است؟ 

مجلس شورای اسلامی، "بله قربان گو" می خواهد که در ازای قول استخدامی ده نفر از اقوامش، امضای خود برای استیضاح را پس بگیرد و یا " متخصص دارای عزت نفس" که حتی اگر با آجر هم به او حمله کردند از مسیر خود، دست برندارد؟ با این اوصاف، آیا افرادی که نظام و رهبری را قبول ندارند به غلامعلی حداد عادل و مهدی کوچک زاده رای می دهند؟؟؟

از مسوولان دولتی انتظار می رود که با جدیت فراوان و با رایزنی با مسوولان ارشد نظام، چاره ای بیندیشند و موجبات برگزاری انتخابات شکوهمند با مشارکت حداکثری مردم را فراهم آورند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان