تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۰۱ آبان ۱۴۰۱

ایران در تولید لوازم ارایش چقدر موفق بوده است؟

صنعت لوازم آرایشی در ایران یکی از بزرگترین بازارها را در خاورمیانه و نیز در جهان دارد. امروزه بیشتر مشتریان این حوزه زنان 15 – 45 سال هستند و یک سوم گروه مصرف کننده را تشکیل می‌دهند. غالب دختران جوان با الگوگیری از برنامه‌های تلویزیونی خارجی از طریق ماهواره و یا اینترنت، به آرایش خود می‌پردازند. بنا به آمارها، ایران رتبه دوم بالاترین مصرف لوازم آرایشی (بعد از عربستان) در خاورمیانه را دارد.

ایران در تولید لوازم ارایش چقدر موفق بوده است؟

رویداد۲۴ تولید لوازم آرایشی در ایران با وجود بازارهای بزرگ داخلی و همسایگان، یک فرصت بسیار عالی خواهد بود. میکاپ صنعت بزرگی در ایران است و تقاضا برای محصولات آرایشی در این کشور به شدت مناسب و بالا می‌باشد. این موضوع باعث شد تا در دهه گذشته، ایران به عنوان یکی از برترین مقاصد محصولات آرایشی تقلبی تبدیل شود. تولید لوازم آرایشی در ایران اما با مشکلات مختلفی درگیر است که برخی از آنها را در قسمت‌های جلوتر توضیح می‌دهیم.

تولید لوازم آرایشی در ایران

صنعت لوازم آرایشی در ایران یکی از بزرگترین بازارها را در خاورمیانه و نیز در جهان دارد. امروزه بیشتر مشتریان این حوزه زنان 15 – 45 سال هستند و یک سوم گروه مصرف کننده را تشکیل می‌دهند. غالب دختران جوان با الگوگیری از برنامه‌های تلویزیونی خارجی از طریق ماهواره و یا اینترنت، به آرایش خود می‌پردازند. بنا به آمارها، ایران رتبه دوم بالاترین مصرف لوازم آرایشی (بعد از عربستان) در خاورمیانه را دارد. همچنین این رتبه در هفتم می‌باشد. با این حال برخی آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که زنان ایرانی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کالاهای تقلبی هستند. تولید لوازم آرایشی در ایران در دهه گذشته به واسطه وجود کالاهای خارجی و قاچاق، مشکلات بسیاری داشت که در سال‌های اخیر وضعیت آن کمی بهتر شده است.

لوازم آرایشی در ایران، محصولاتی دارای نام های تجاری معروف اروپایی و آمریکایی هستند اما غالبا در چین، تایلند و ترکیه تولید می‌شوند و از مرزهای غربی، امارات و مناطق آزاد قاچاق می‌شوند. بنا به آماری که در سال 1392 منتشر شده است، تقریبا 80 تا 90 درصد از کل لوازم آرایشی وارداتی تقلبی است. این آمارها سبب آن شد تا در سال 1398، واردات بیش از 80 درصد از لوازم آرایشی ممنوع شود. با اخذ این تصمیم، تولید لوازم آرایشی در ایران فرصت‌های بهتری یافت. اما با گذشت چند سالی از این قانون، شاهد روند رو به رشد قاچاق این کالاها هستیم

امروزه تولید لوازم آرایشی در ایران توسط متخصصین و به صورت صنعتی در لابراتورهای مجهز انجام می‌شود کیفیت قابل قبولی دارد. با این وجود برخی از این تولیدات به کیفیت برندهای خارجی نبوده و حتی استاندارد‌های بین المللی را ندارند. برخی از محصولات در تولید لوازم آرایشی در ایران مانند کرم‌های آبرسان، رژ لب‌ها، شامپوهای ضد ریزش مو، کرم‌های مرطوب کننده، ریمل و غیره نسبت به گذشته با کیفیت خوبی در حال رقابت با نمونه‌های خارجی هستند.

ایران در تولید لوازم ارایش چقدر موفق بوده است؟

ایران در تولید لوازم آرایشی چقدر موفق بوده است؟

اگر بخواهیم راجع به اینکه ایران در تولید لوازم آرایشی چقدر موفق بوده صحبت کنیم، باید گفت تولیدات ایرانی در این زمینه، در حدود 26 درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است. بنا به آماری که در سال‌های گذشته منتشر شده است، ۷۲۲ میلیون دلار تولید لوازم آرایشی در ایران انجام می‌شود، ۳۹۰ میلیون دلار واردات قانونی است و حدود ۱.۷ میلیارد دلار از محصولات قاچاق یا تقلبی هستند. این آمارها با وضع قوانین جدید در سال‌های گذشته دچار تغییراتی شده است.

در کنار این موضوع، چالش‌هایی نیز در زمینه تولید و ارائه این کالاها وجود دارد. بنا به گفته یکی از فعالان این بازار، وجود گروه‌هایی از افراد که ارتباط و نفوذ خوبی دارند، سبب شده است تا بازار زیبایی تا حد زیادی به دست آنها بوده و تولید لوازم آرایشی در ایران به خوبی پیش نرود. همچنین عامل منفی دیگری بر سر راه تولید لوازم آرایشی در ایران وجود دارد و آن عدم تمایل زنان ایرانی به این محصولات است. این دسته عمده از مشتریان معمولا با پرداخت هزینه، به واسطه اعتماد بالاتری که نسبت به تولیدات کشورهای خارجی دارند، این محصولات را به تولیدات داخل ترجیح می‌دهند.

شیوه تولید لوازم آرایشی در ایران به گونه‌ای است که شرکت‌های بزرگ در این زمینه توانسته‌اند با به کارگیری دانش تخصصی و امکانات مناسب، محصولات خوبی را تولید کنند. گستره این محصولات متنوع و زیاد است و به همین جهت می‌تواند شامل طیف بسیاری از مشتریان بشود. در حالت کلی با بررسی‌ها و مطالب بیان شده در این قسمت می‌توان نتیجه گرفت، در صورتی که قوانین در این حوزه به خوبی اعمال شود، واردات کنترل شده و نیز کیفیت محصولات داخلی افزایش یابد، بازار تولید لوازم آرایشی در ایران می‌تواند رشد بیشتری داشته باشد و این پتانسیل را دارد. همچنین از سال گذشته بنا به گفته حمید مقیمی، رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان، صرفا مواد اولیه از کشورهای چین، هند و غیره برای تولید داخلی انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید: ۸ اشتباه آرایشی که شما را پیر نشان می‌دهند


ایران در تولید لوازم ارایش چقدر موفق بوده است؟

وضعیت صادرات و واردات لوازم آرایشی در ایران

ارزش بازار محصولات آرایشی و بهداشتی ایران در سال 2018 به 2.7 میلیارد دلار رسید که بیش از نیمی از این محصولات به صورت قاچاق وارد کشور شد. جالب است بدانید رتبه ایران در بازار مصرفی لوازم آرایشی حتی با وجود تحریم‌های آمریکا و بحران اقتصادی که وجود دارد، تحت تاثیر قرار نگرفته است. بازار لوازم آرایشی ایران در سال 2017 با وجود مشکل تهیه کالاهای اساسی، 4 درصد رشد داشته است.

یکی دیگر از پتانسیل‌های خوب برای تولید لوازم آرایشی در ایران، بازارهای کشورهای همسایه است. به گفته احمدزاده، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن واردکنندگان این نوع محصولات، واحد‌های تولیدی بزرگ در ایران در صورت راه‌اندازی، می‌توانند توان تامین بخش بزرگی از نیاز بازارهای کشورهای خاورمیانه را تامین نمایند. با این حال از نظر او، بروکراسی و قوانین نامناسب سبب شده است تا تولید کنندگان در بخش تولید لوازم آرایشی در ایران نتوانند از فرصت بازارهای همسایه به خوبی بهره‌مند شوند.

بنا به آخرین آمارها، حوزه لوازم آرایشی در جهان در حدود 147 میلیارد دلار گردش مالی دارد که شامل انواع لوازم بهداشتی و آرایشی می‌باشد. ایران بیشتر از 2 میلیارد واردات رسمی و غیررسمی از لوازم آرایشی در سال دارد. همچنین این کشور در سال کمتر از 10 میلیون دلار از این کالاها را صادر می‌کند که کشورهای هدف آن عمدتا افغانستان، عراق و آذربایجان هستند. اگر ایران بتواند به کشورهای همسایه خود که بزرگترین بازارهای مصرف این کالا را دارند، صادرات این حوزه را به 1 میلیارد دلار در سال برساند، عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت.

ایران در تولید لوازم ارایش چقدر موفق بوده است؟

بهترین برندهای ایرانی در تولید لوازم آرایشی

از بهترین برندها و شرکت‌های تولید کننده لوازم آرایشی در ایران می‌توان گفت:

  • شرکت مای: از برندهای شناخته شده در محصولات بهداشتی و آرایشی است که از استانداردهای بین المللی برخوردار می‌باشد.
  • این لی: این برند در تولید محصولاتی اعم از رژ لب و لاک محصولات با کیفیت بالایی دارد که تنوع و قیمت مناسبی دارند.
  • کالیستا: دیزاین و طراحی در کنار کیفیت قابل قبول از جمله نقاط قوت این برند ایرانی در تولید لوازم آرایشی در ایران می‌باشد.

همچنین از دیگر شرکت‌های تولید کننده لوازم آرایشی که در ایران فعالیت‌ می‌کنند، می‌توان گفت:

  • سینره
  • هیدروم
  • فولیکا

شما می‌توانید در هنگام خرید لوازم آرایشی، علاوه بر برندهای خارجی، به تولیدات داخلی از این برندها نیز نگاهی داشته باشید. همچنین شما می‌توانید با بررسی استانداردها و مجوزهای سازمان بهداشت و دارو، از کیفیت این محصولات مطمئن شوید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لوازم آرایشی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان