تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۲۶ آبان ۱۳۹۵
معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری،در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

توسعه در کشور با این نظام برنامه‌ریزی بیشتر حرف است تا عمل

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تأکید کرد؛ مادامی‌که در توسعه روستایی و ملی توجه به بزرگ و بزرگ‌تر و کلان و کلان‌تر و همچنین به شهر باشد، در عمل به این معناست که عده‌ای از مردم را در توسعه حذف کرده‌ایم.
رویداد۲۴- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تأکید کرد؛ مادامی‌که در توسعه روستایی و ملی توجه به بزرگ و بزرگ‌تر و کلان و کلان‌تر و همچنین به شهر باشد، در عمل به این معناست که  عده‌ای از مردم را در توسعه حذف کرده‌ایم.

ابوالفضل رضوی در گفت‌وگو با رویداد۲۴درباره وضعیت توسعه روستایی گفت: همان‌گونه که توسعه ملی مظلوم است، توسعه روستایی هم از آن مظلوم‌تر است. واقعیت امر این است که درباره توسعه ملی هم فقط حرف زده می‌شود. ما نیاز به یک انقلاب در سیستم برنامه‌ریزی داریم. بنابراین با این سیستم و این  نظام برنامه‌ریزی کشور توسعه بیشتر حرف است تا عمل.

به گفته وی در نظام برنامه‌ریزی ملی اولین شرط حضور مؤثر، فعال و تعیین‌کننده مردم است. در دولت قبل به مردم سهام عدالت دادند. در حال حاضر در بسیاری از شرکت‌ها مثل ایران‌خودرو و سایپا ظاهراً در حال اعطای سهام به مردم هستند. اما این مردم نه در تعیین اعضای هیئت‌مدیره نقش دارند و نه در تعیین مدیرعامل شرکت‌ها نقش دارند. در شرکت‌هایی که برای سهام عدالت واگذار شدند هیچ اجتماعی برای شرکت مردم در تعیین سیاست‌ها تشکیل نشد.

رضوی با مطرح کردن این سؤال که مشخص نیست هیچ سودی از این سهام‌ها به مردم پرداخت کرده‌اند یا خیر، گفت: البته که مهم‌تر از پرداخت سود، اثر تعیین‌کننده مردم در مشارکت آن‌هاست.

وی معتقد است، مادامی‌که در توسعه روستایی و ملی توجه به بزرگ و بزرگ‌تر و کلان و کلان‌تر و همچنین به شهر باشد، در عمل به این معناست که  عده‌ای از مردم را در توسعه حذف کرده‌ایم. 

معاون توسعه روستایی گفت: درواقع در داخل خود شهرها هم ما فقط شهرهای بزرگ را در اولویت قرار می‌دهیم و به همین دلیل بزرگ شدن تهران به حد انفجار رسیده است. اما تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد توسعه نیافته‌اند. دلیل این توسعه‌نیافتگی هم دراز بودن دست شهردار کلان‌شهرها به طرف کمک‌های دولت است. از همین رو در نظام برنامه‌ریزی کشور به یک بازنگری جدی نیاز داریم.

وی تأکید کرد، توسعه از بزرگ به کوچک نیست. وقتی می‌توان انتظار جامعه سالم و پویا داشت که افراد آن جامعه پویا باشند. این افراد جامعه هستند که جامعه پویا می‌سازند. بنابراین چه در افراد و چه در مکان‌ها باید رشد از کوچک به بزرگ باشد. بزرگ‌ترین آسیب به نظام برنامه‌ریزی ما نگاه بزرگ نگری است.

رضوی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که اقتصاددان‌ها باید این موضوع را مطرح کنند که چرا به‌جای هزینه‌های کلان برای جابجایی پایتخت از تهران، هزینه‌ها را صرف این موضوع نمی‌کنیم که به جمعیت تهران افزوده نشود؟

به اعتقاد وی باید جلوی تبعیض‌ها و امکاناتی که در تهران وجود دارد گرفته شود و این امکانات به روستاها هم منتقل شود. این روش خود به خود جلوی مهاجرت‌های گسترده به تهران و دیگر کلان‌شهرها را می‌گیرد. دلیل مهاجرت از روستا به شهر به دلیل تأمین نشدن نیاز کار و درآمد در روستاهاست. این در حالی است که فرد روستایی تصور می‌کند اگر از روستا به شهر مهاجرت کند و در شهر حتی سیگارفروشی کند درآمدش افزایش پیدا می‌کند.

این در حالی است که رضوی درباره مهاجرت شهرنشین‌ها به روستاها در قبال دریافت امکانات مناسب، گفت: رهبری انقلاب فرمودند برای برنامه ششم توسعه باید مهاجرت معکوس را برنامه‌ریزی کنیم. 

به گفته وی در حال حاضر به همه سرمایه‌گذارها در صورت ایجاد شغل پایدار در روستاها وام تک‌رقمی داده می‌شود. در مرحله بعدی برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد بعضی امکانات در روستاها، مثل بسترسازی برای اینترنت پرسرعت ایجاد شده است. همچنین به خدمات گازرسانی و آب‌رسانی توجه می‌شود.

وی تأکید کرد، مسئله توسعه روستایی را باید از مسئله عمران و توسعه عمرانی تفکیک کرد. در حوزه توسعه روستایی باید توجه کرد، فردی که در روستا زندگی می‌کند به‌راحتی امرارمعاش کند. همچنین خدماتی را در شهر نبیند که در روستاها وجود ندارد. البته این برنامه‌ریزی‌ها را انصافاً دولت تدبیر و امید شروع کرده است. اما هیچ دولتی در توجه به فرودستان جامعه که روستاییان و عشایر بوده‎اند به‌اندازه دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی نکرده است.

وی با برشمردن برنامه‌های دولت تدبیر و امید گفت: پرداخت وام‌هایی با نرخ 3درصد و همچنین برگزاری جلسات رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور و تعدادی از اعضای دولت با روستاییان و عشایر در سالن اجلاس سران، بزرگ‌ترین توجه و اکرامی بود که وظیفه دولت بود به اقشار فرودست جامعه کند، انجام داد. دولت علاوه بر احترام و تکریم برای روستاییان در برنامه‌ریزی اشتغال پایدار و استقرار صنایع تکمیلی فعالیت کرد.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه در نقد دولت باید رئیس‌جمهور را از مجموعه دولت جدا کرد گفت: بیشترین نقدی که در حوزه توسعه روستایی بر دولت وارد است، توجه به آن چیزی است که در ظاهر مشخص است و کم‌توجه‌ی به دوردست‌ها و کسانی که صدایشان به گوش مسئولان نمی‌رسد. ای‌کاش سازمان برنامه‌وبودجه توجه بیشتری به این دوردست‎ها می‎کرد.

رضوی در پایان تأکید کرد این نقد بیشتر به سازمان برنامه‌وبودجه است. اگر به این مسئله توجه شود به‌یقین رشد اقتصادی و اشتغال افزایش پیدا می‌کند.

نظرات شما
پیشخوان