تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۱۱ دی ۱۴۰۱

دلایل کم‌شدن رابطه جنسی همسران نسبت به گذشته

مطالعات نشان می‌دهد رابطه جنسی میان همسران نسبت به گذشته کم‌تر شده است و امروزه همسران نسبت به ۲۰ سال پیش کم‌تر به رابطه جنسی با هم علاقه نشان می‌دهند.

رابطه جنسی

رویداد۲۴ مطالعات نشان می‌دهد رابطه جنسی میان زوجین نسبت به گذشته کم‌تر شده است و امروزه همسران نسبت به ۲۰ سال پیش کم‌تر به رابطه جنسی با هم علاقه نشان می‌دهند.

رابطه جنسی با آسودگی خیال و آرامش رابطه تنگانگی دارد. امروز پژوهش‌ها نشان می‌دهند نسبت به ۲۰ سال گذشته ارتباط جنسی میان زوج‌ها کم شده است و زن و مرد مانند گذشته علاقه‌ای به برقراری رابطه جنسی با هم ندارند. اما دلایل این امر چیست؟

به گزارش رویداد۲۴ زن و مرد امروز هر دو کار می‌کنند و دوشادوش هم برای داشتن زندگی بهتر برای خود و خانواده خود تلاش می‌کنند. زندگی‌های امروزی با زندگی در بیست سال گذشته تفاوت‌های زیادی کرده است و یکی از دلایل کم‌شدن رابطه جنسی میان همسران هم همین موضوع است.

هنگامی‌که که زن و مرد هر دو خسته و پس از کار روزانه در ساعات پایانی روز به خانه می‌رسند باید باقی‌مانده توان خود را صرف کار‌های باقی‌مانده خانه کنند. به بچه‌ها و کارهایشان رسیدگی کنند و امور خانه و غذا را سروسامان دهند. این کار‌ها هم معمولا برعهده زنان است. زن و مردی که با خستگی بیرون در خانه هم باید تا ساعات پایانی شب مدام درحال کارکردن باشند توانی برای رابطه جنسی حتی گفتگو با هم ندارند و فقط می‌خواهند زودتر استراحت کنند و بخوابند.

زندگی این روز‌ها به اندازه‌ای با سرعت زیاد درحال حرکت است که اگر دمی بایستید و به آن نگاه کنید شاید برایتان بسیار ترسناک باشد و از این همه بدو بدو و به جایی نرسیدن واقعی دچار نگرانی شوید.

مطالعات نشان می‌دهد رابطه جنسی فراتر از ارضای نیاز‌های جنسی به افراد حس نزدیکی و صمیمیت و آرامش می‌دهد و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که افراد به‌راستی می‌خواهند با شریک جنسی خود رابطه بیش‌تری برقرار کنند. این تنها مربوط به میل جنسی فردی نیست؛ در واقع، امروزه، به عنوان یک قانون کلی، افراد کم‌تر از آن‌چه که می‌خواهند، رابطه جنسی دارند.

متخصصین بسیاری به‌دنبال دلیل این موضوع شدند و به نتایج جالبی هم دست پیدا کردند.

مطالعه‌ای که در ایالات متحده انجام شد داده‌هایی را به دست آورد که نشان دهنده روند کاهشی روابط جنسی میان زوج‌هاست. پژوهش‌گران کشف کردند که دفعات رابطه جنسی در زوج‌ها به میزان شایان‌توجهی کم شده است.

براساس این پژوهش‌ها در سال ۲۰۱۰ بزرگ‌سالان ۹ برابر کم‌تر از ۲۰ سال پیش رابطه جنسی داشتند.

جالب این‌جاست که کم‌شدن رابطه بیش‌تر در میان زوج‌هایی دیده می‌شود که زندگی باثباتی داشتند و فرزندان مشترک و به‌طورکلی زندگی روزمره داشتند و کارهایشان با برنامه‌ریزی پیش می‌رفت.

شواهد نشان می‌دهد در گذشته رابطه جنسی مانند دیگر کار‌های زندگی روزمره تصور می‌شد که در روز باید به آن پرداخته می‌شد و شاید بتوان آن را نوعی سرگرمی برای زوجین دانست، اما امروز این‌گونه نیست. رابطه جنسی برای زوجین با کیفیت زندگی گره خورده است و همه می‌خواهند رابطه‌ای با کیفیت و بهتری را تجربه کنند ضمن این‌که در زندگی امروز سرگرمی آن‌قدر زیاد است که افرادی که به آن به شکل سرگرمی می‌نگرند فرصتی برای آن به دست نمی‌آورند.

روابط میان همسران

دلایل کاهش روابط جنسی میان همسران

روند داشتن ارتباط جنسی در میان زوجین از بیست‌سال پیش تاکنون با کاهش چشم‌گیری روبه‌رو بوده است. پژوهش‌گران برای این مسئله دلایلی به دست آورده و منتشر کرده‌اند که در این‌جا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱-رابطه جنسی به‌عنوان یک روال

امروز همه می‌دانیم که سبک و شیوه زندگی و هم‌چنین نوع اندیشیدن افراد نسبت به بیست سال گذشته تفاوت‌های بسیاری کرده است. پیش‌تر مسائل مربوط به زندگی مانند سرگرمی و اوقات فراغت و موارد دیگر اصلا مانند امروز پیچیده نبودند. همه کار‌های خود را انجام می‌دادند و رابطه جنسی هم مانند یک بخشی از زندگی در آن وجود داشت، اما شاید بتوان گفت امروز رابطه جنسی رقبای زیادی دارد که اگر وقت شد به آن پرداخته می‌شود. غافل از این‌که داشتن رابطه جنسی تاچه اندازه می‌تواند بر کیفیت و روند زندگی مشترک تاثیر بگذارد.


بیشتر بخوانید: چگونه از احتمال خیانت همسر جلوگیری کنیم؟


۲-زندگی پرسرعت روزمره

زندگی روزمره امروز بسیار تند و سریع است و کار‌های روزانه روتین آن تمامی ندارد و هر روز مانند هم است کار‌هایی که هرگز تمامی ندارند. در زندگی‌های امروزی مردم مدام در حال دویدن و نرسیدنند دراقع هر روز باید از خواب بیدار شوند به سرعت آماده شوند و به سرکار بروند و کاری تکراری انجام دهند و عصر خسته به خانه برگردند و به کار‌های آن‌جا رسیدگی کنند و با خستگی فراوان به قولی غش کنند و باز فردا روز از نو و روزی از نو.

زندگی‌های امروزه خلاصه شده است در کار و پول‌درآوردن. برخی که حتی پس از کار هم با تلفن همراهشان مشغولند و مدام با آن برای امور مربوط به کارشان درحال صحبت کردنند درواقع در زندگی‌های امروزی جایی برای آرامش وجود ندارد و این‌گونه جایی برای رابطه جنسی در زندگی باقی نمی‌ماند و در هاله‌ای از کار‌ها و اندیشه‌های مبهم و پیچیده گم می‌شود.

افزون‌بر این و با همه‌گیری کرونا بسیای از مردم کارشان تبدیل به دورکاری در خانه شد و بسیاری نتوانستند مرز میان زندگی خصوصی و شغلشان را از هم جدا کنند و همین موضوع هم سبب بروز مشکلات زیادی برای آن‌ها و همسران شده است.

این مسائل به‌مرور سبب خستگی و فرسودگی جسمی و روحی افراد می‌شود و در این میان زنان و سرپرستان کودکان کسانی‌اند که بیش‌از این کمبود مزمن انرژی رنج می‌برند. در واقع، اگرچه روند کلی، حرکت جوامع به سمت برابری را نشان می‌دهد، اما تفاوت بین جنسیت‌ها هم‌چنان شایان توجه و چشم‌گیر است.

شوربختانه در دنیای کنونی این پول و نظام سرمایه‌داریست که حرف نخست را می‌زند و آن است که در اولویت قرار دارد و هر کسی که آن‌چه این نظام از او خواسته را انجام ندهد به بد‌ترین شکل ممکن مجازات می‌شود و این مجازات برای زنانی که جز کار بیرون باید مسئولیت فرزندان و کار‌های خانه را رتق‌وفتق کنند بسیار دشوارتر و سخت‌تر است و سبب افسردگی بیش‌از اندازه در آن‌ها می‌شود.

۴- اضطراب، افسردگی و مصرف دارو

یکی دیگر از مسائل دنیای امروز سلامت روان و مشکلات مربوط به آن است. اضطراب و افسردگی دو اختلال روانی است که بیش‌ترین تأثیر را بر میل و رضایت جنسی دارند. بدیهی است، فردی که رنج روانی را تجربه می‌کند، در موقعیتی نیست که بتواند به طور منظم رابطه جنسی داشته باشد. هم‌چنین دارو‌های ضد اضطراب و ضد افسردگی نیز میل جنسی را کاهش می‌دهند.

رابطه جنسی زوجین

۵-تغییر نگاه به رابطه جنسی

به گزارش رویداد۲۴ یکی دیگر از تفاوت‌های بین‌نسلی که در روابط جنسی رخ داده، تغییر نگاه به رابطه جنسیست. نوع نگاه به روابط جنسی بین زوجین به عنوان بخشی از روال زندگی مشترک؛ به فعالیتی مختص اوقات فراغت و نمایش صمیمیت، تغییر کرده است. بنابراین، اگرچه رابطه جنسی همیشه با لذت همراه بوده است، اما در حال حاضر قوانین جدیدی در مورد انجام آن وجود دارد.

اندیشیدن درباره رابطه جنسی در نسل‌های اخیر، دلیل دیگریست که سبب می‌شود زوج‌ها به طور فزاینده‌ای رابطه جنسی کم‌تری داشته باشند: اعتقاد به این باور که کیفیت بر کمیّت ترجیح دارد.

امروزه، کنش جنسی اغلب در تمام ابعاد بررسی می‌شود تا بهترین تجربه را ایجاد کند. به همین دلیل، اگر مردم زمان کافی برای انجام کامل آن یا تضمین لازم را برای رضایت هر دو شریک نداشته باشند، تمایلی به انجام آن ندارند و رابطه جنسی را به بعد موکول می‌کنند. به عبارت دیگر زوج‌ها امروزه به کیفیتِ رابطه جنسی بیش‌تر اهمیت می‌دهند تا به کمیت و تعداد دفعات آن.

سلامت جسم و روان در گرو رابطه جنسی

هر چند این دلیل آخر می‌تواند توجیه خوبی برای داشتن رابطه جنسی کمتر باشد، اما همه موارد فوق، حاکی از مشکلاتی در جامعه ما است که نیاز به راه‌حل دارند.

باید بدانید شما به‌عنوان یک زوج حتما می‌توانید بدون داشتن رابطه جنسی زندگی کنید و شاید هم گمان کنید چیزی را از دست نداده‌اید، اما در اصل شما یکی از بهترین و مهم‌ترین بخش‌های زندگی جسمی و روحی خود را از دست داده‌اید عاملی که می‌تواند کیفیت زندگی شما را به شکلی فزاینده بالا برد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان