تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۵
عبدالله ناصری در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

چرا اصولگرایان از شکل‎گیری گفت‎وگوی ملی استقبال نمی‎کنند؟

یک فعال سیاسی اصلاح‎طلب درباره اینکه چرا اصولگرایان از شکل گیری گفت‎وگوی ملی استقبال نمی‎کنند گفت: اصولگرایان به‌طور طبیعی وقتی می‌دانند که اگر گفت‌وگوی صورت گیرد باید به بسیاری از پرسش‌ها در رابطه با مشکلاتی که برای کشور به وجود آمد - مشکلاتی که خود بنیان‌گذار آن بودند و مسبب پیش آمدن آن مشکلات بودند- پاسخ دهند بنابراین از شکل‏‎گیری گفت‎وگو طفره می‌روند.
رویداد۲۴یک فعال سیاسی اصلاح‎طلب درباره اینکه چرا اصولگرایان از شکل گیری گفت‎وگوی ملی استقبال نمی‎کنند گفت: اصولگرایان به‌طور طبیعی وقتی می‌دانند که اگر گفت‌وگوی صورت گیرد باید به بسیاری از پرسش‌ها در رابطه با مشکلاتی که برای کشور به وجود آمد - مشکلاتی که خود بنیان‌گذار آن بودند و مسبب پیش آمدن آن مشکلات بودند- پاسخ دهند بنابراین از شکل‏‎گیری گفت‎وگو طفره می‌روند. 

مهم‌ترین شعار اصلاح‌طلبان در هشت سال ریاست جمهوری و چهار سال در اختیار داشتن مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو بود. پس از روی کار آمدن جریان اصولگرا بر هر دو مسند تصمیم گیر، گرچه این بحث در این دو نهاد به حاشیه رانده شد، اما همچنان تقاضاها برای انجام آن به قوت خود باقی ماند و از بین نرفت.

مصطفی تاج‌زاده هفته گذشته در جمع دانشجویان مطرح کرده بود که برای کاهش مشکلات یا حل آن‌ها باید از گفت‌وگو جریان‌های سیاسی استقبال کرد. البته محمدرضا عارف و دیگر چهره‌های اصلاح‌طلبان نیز درباره گفت‌وگو ملی بین جریان‌های سیاسی اظهارنظر کرده‌اند و خواستار انجام آن شده‌اند.

در زمان حیات مرحوم عسگراولادی حزب مشارکت و موتلفه به‌طور مرتب با یکدیگر دیدار داشتند و در جلساتی به بحث و گفت‎وگو می‌پرداختند اما بعد از فوت وی نه‌تنها دیگر این جلسات برگزار نشد، بلکه با طرح مجدد این مسئله از سوی چهره‌های اصلاح‌طلب هیچ اظهارنظری از سوی اصولگرایان به گوش نرسید.

عبدالله ناصری، فعالی سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه که چرا در برابر خواسته اصلاح طلبان برای شکل‎گیری گفت‎وگوی ملی مقاومت می‎شود در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: سخن اصلاح‌طلبان درباره انجام گفت‌وگو بسیار جدی است. این طیف سیاسی از آغاز سال 76 که دولت را در دست گرفت که یک دوران جدید در تاریخ معاصر و جمهوری اسلامی بود تا به امروز خواهان گفت‌وگو و هست.

وی در ادامه به بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها اشاره کرد و یادآور شد: ریشه گفت‌وگوی تمدن‌ها که جهانی هم شد در نظریه گفت‌وگو داخلی و مجادله گروه‌های سیاسی جهت توسعه‌یافتگی است و درواقع گام نخست آن دانسته می‌شود. البته در این سال‌های اخیر مسئله مورداشاره با مخالفت‌هایی روبرو شده و ضعیف و کمرنگ‌تر به نظر می‌رسد اما درهرصورت چه ضعیف و چه قوی شاهد تجربه‌های عملی و خوبی در این رابطه بوده‌ایم.

ناصری در ادامه اضافه کرد: انجام گفت‌وگو حتی در بین اصولگرایان نیز بی‌تأثیر نبوده، زیرا وقتی ما با پدیده‌ای به نام علی مطهری روبرو می‌شویم که دیگر علی مطهری دهه 70 و حتی اوایل دهه 80 نیست نشان از این دارد که به درک جدیدی از واقعیت رسیده و در عین اینکه هویت اصولگرایی خود را در زمینه‎های اجتماعی و فرهنگی حفظ کرده اما در مسائل سیاسی بسیار متفاوت شده است حتی علی لاریجانی هم لاریجانی گذشته نیست و دچار تحولاتی شده است.

وی دراین‌باره توضیح داد: این مسئله نشان می‌دهد که روبرو شدن با واقعیت با گفت‌وگو کردن محقق خواهد شد. انسان در درون خود و تشکیلات وابسته به آن نسبت به حفظ آمال و آرزوها یک‌جانبه عمل می‌شود و با این روش راه به‌جایی نمی‌برد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: بخشی از جریان‌های سیاسی از انجام گفت‌وگوها استقبال کردند که می‌توان به انجام گفت‌وگوهای پیوسته حزب مشارکت با موتلفه اسلامی که به خواست مرحوم عسگراولادی انجام می‌شد، اشاره کرد. این جلسات به قوت هر دو جریان سیاسی کمک می‌کرد اما متأسفانه پس از فوت ایشان دیگر استقبالی دراین‌باره صورت نگرفت و ادامه پیدا نکرد.

ناصری افزود: مقاومت در برابر گفت‌وگو برای انحصارطلبی است، اصلاح‌طلبان با تمام وجود به انجام آن اعتقاددارند. درصورتی‌که بین جریان‌های سیاسی گفت‌وگو شکل بگیرد بسیاری از مسائل برطرف می‌شود. برخی از برداشت‌های جریان‌های سیاسی به‌خصوص از سال 88 سوءتفاهم بوده است. تعدادی از دوستان در زندان وقتی به گفت‌وگو در آنجا پرداختند سبب از بین رفتن بسیاری از این سوءتفاهم‌ها شدند.

وی در این رابطه یادآور شد: در قرآن هم آمده است که گفت‌وگو انسان را ازنظر فکری و انسانی ارتقا می‌دهد بنابراین این باب باید آغاز شود. برخی از برنامه‎های تلویزیون البته این کار را انجام می‌دهد به‌طور نمونه برنامه‌ای از شبکه چهار بحث سرقت علمی را به میان کشیده بود که درنتیجه آن بسیاری از مسائل به‌خصوص برای من که در دانشگاه هم مشغول به کار هستم روشن شد و متوجه مشکل ریشه‌ای این مسئله شدم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه که چرا اصولگرایان درباره گفت‌وگو ملی هیچ اظهارنظری نکرده‌اند، یادآور شد: قدم اول استقبال از گفت‌وگو این است که انسان دارای حریت باشد و از مغلوب شدن نهراسد. مناظره یکی از ارکان آفرینش انسان است. خداوند با فرشتگان برای اینکه انسان را جانشین خود سازد به گفت‌وگو پرداخت و وقتی برای فرشتگان توضیح داده شد آن‌ها راضی شدند به‌غیراز یکی از آن‌ها، بنابراین گفت‌وگو سبب کشف حقیقت می‌شود که ممکن است درنتیجه آن به این مهم دست‌یافت که تا به امروز اشتباه عمل شده است.

ناصری اضافه کرد: اصولگرایان به‌طور طبیعی وقتی می‌دانند که اگر گفت‌وگوی صورت گیرد باید به بسیاری از پرسش‌ها در رابطه با مشکلاتی که برای کشور به وجود آمد - مشکلاتی که خود بنیان‌گذار آن بودند و مسبب پیش آمدن آن مشکلات بودند- پاسخ دهند بنابراین از شکل‏‎گیری گفت‎وگو طفره می‌روند. به فرض وقتی بحث فیش‎های حقوقی به میان کشیده شد، نگفتند که مشکل فوق به دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بازمی‌گردد.

وی در ادامه تأکید کرد: اگر اصولگرایان بپذیرند مطالبی که برای پیشرفت کشور مطرح می‌شود فارغ از جناح سیاسی تأثیر مثبتی بر خود و یا فرزندانشان در آینده خواهد داشت حتماً تن به این کار می‌دهند زیرا همان‌طور که گفتم انجام گفت‌وگو کار سختی است و به فعلیت رسیدن گفت‌وگو برای اصولگرایان با پرداخت هزینه همراه خواهد بود بنابراین طبیعی است در برابر آن مقاومت کنند.

این فعال سیاسی اظهار داشت: با تمام این‌ها راهی را که درباره آن آقایان تاج‌زاده و عارف صحبت به میان آوردند باید ادامه داد و مطالبات در این رابطه را درسته جامعه بالا برد. نیاز است تا رسانه‌ها این مطالبه را به‌عنوان یک واقعیت اجتماعی افزایش دهند تا جریانی که مخالف گفت‌وگو است ناچار به پذیرش آن شود.


نظرات شما
پیشخوان