تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۲۸ دی ۱۳۹۴

اهداف سفر آمانو به تهران

حسن بهشتی پور*
با رسیدن روز اجرای برجام راه دشواری شروع شده که باید با پشتوانه 75 میلیون ایرانی به سرانجام برسد. درست است که لغو تحریم ها شروع شده و تا اوایل ادیبهشت ماه سال آینده اثرات آن را بر اقتصاد ایران شاهد خواهیم بود ولی باید در نظر داشت که این مسیر تازه شروع شده و نیاز است که همدلی یکپارچه و همکاری گسترده میان همه جناح های مختلف و همه سیاست مداران ایرانی انجام شود تا مطالبه ملت ایران در مورد اجرای تعهدات طرف مقابل تحقق پیدا کند چراکه ایران به تعهدات خود عمل کرده و به تایید آژانس رسانده است. حال در انتظار اقدامات طرف مقابل است و خوشبختانه طرف مقابل نیز اجرای تعهدات خود را آغاز کرده است. حال باید در انتظار عملکرد طرف مقابل در ماه های آینده باشیم.

سفر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران نیز شروع دور جدید همکاری های ایران و آژانس برای اجرای برجام است چراکه یک اصل اجرای برجام تحت نظارت آژانس انجام می گیرد و لازم است که در مورد ترتیبات اجرایی این امر رایزنی های بیشتری را انجام دهند و آمانو نیز در این دور جدید آمده که بتواند در این ترتیبات اجرایی با طرف ایرانی وارد گفتگو و مذاکرات شود.

وی یکشنبه شب وارد تهران شد و امروز (دوشنبه) نیز با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار کرد. در حال حاضر دور جدیدی از همکاری ها بین ایران و آژانس آغاز شده تا شاید آژانس زودتر از هشت سالی که در برجام پیش بینی شده، اعلام کند ایران در شرایط لازم برای دریافت کارت سفید قرار دارد و اگر آژانس این مطلب را اعلام کند پرونده هسته ای جمهوری اسلامی خیلی زودتر به طور کامل بسته می شود و ایران شرایط عادی پیدا می کند.

برجام نقطه عطفی در روابط ایران و آژانس بوده و همکاری های گسترده ای که دور از انتظار آژانس بوده میان دو طرف شکل گرفته و این همکاری در کلیه زمینه ها، هم اجرای پادمان هسته ای و هم اجرای پروتکل الحاقی و موضوعات دیگری که مورد اختلاف میان ایران و آژانس بود، فراهم شده است. به ویژه که پرونده پی ام دی (موضوعات گذشته برنامه هسته ای ایران) کاملا بسته شد. تمامی این مسائل زمینه های خوبی را برای همکاری های بیشتر و بهتر دو طرف در آینده را فراهم کرده است.

همکاری ایران و آژانس زمینه خوبی را فراهم کرده که دو طرف بتوانند همکاری های بهتری داشته باشند و هرچه زودتر این پرونده برای همیشه بسته شود تا ایران به حالت عادی برسد و در حالت سفید قرار بگیرد. در حال حاضر از 168 عضو سازمان انرژی اتمی تنها حدود 30 کشور در وضعیت سفید هستند. در چنین شرایطی اینکه آژانس دیگر نگوید «من در موقعیتی نیستم که همه فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است» یک دستاورد بزرگ خواهد بود چراکه دیگر آژانس می تواند به راحتی اعلام کند هیچ نکته انحرافی چه در مراکز اعلام شده و چه اعلام نشده وجود ندارد.

*کارشناس مسائل بین‌الملل
برچسب ها: ایران ، آژانس ، آمانو
نظرات شما
پیشخوان