تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۳۰ آبان ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۳ نظر

سازمان تامین اجتماعی را منحل کنید

مهدی آیتی*
رویداد۲۴سازمان تأمین اجتماعی در طول 60 – 50 سال گذشته از پول کارمندان، کارگران و زحمتکشان آن‌چنان سازمان فربه و غول‌آسایی شده که دیگر هیچ دولتی قادر به کنترل و مدیریت سالم بر آن نیست.


تصور کنید در طول بیش از نیم‌قرن یک سازمان حکومتی و دولتی از میلیون‌ها آحاد ملت با جبر و اجبار حقی را کسر کرده باشد و در درون یک چاه ویل ریخته باشد و آنگاه با ادعای آنکه در حال انجام‌وظیفه در امور درمان و مددکاری اجتماعی است همواره خود را از دولت و ملت طلبکار دانسته و در هر جا که نسبت به انجام وظایف خود قصور و تقصیر دارد آن را به‌راحتی به گردن پرداخت نشدن مطالبات از سوی دولت و ملت بی اندازد.

ای‌کاش یک‌بار برای همیشه مجلس شورای اسلامی به کمک کارشناسان امور اجتماعی یک ارزیابی دقیق و علمی از این سازمان امپراتوری انجام داده و نتیجه آن را به ملت ایران گزارش بدهد تا بر همه معلوم شود که اولاً سازمان تأمین اجتماعی در این سال‌ها چه پول‌ها و ثروت‌ها به دست آورده و چه پول‌ها و سرمایه‌هایی را بر باد داده است؟ و ثانیاً در این سال‌ها چقدر توانسته به آحاد ملت، خدمات اجتماعی و درمانی برساند؟

اگر یک همه‌پرسی عمومی برگزار شود به‌طور حتم و مسلم بیش از 90 درصد مردم اعم از کارگر و کارفرما از عملکرد سازمان تأمین اجتماعی ناراحت هستند.

سازمان تأمین اجتماعی ماهیتاً و ذاتاً دارای ساختار وسوسه‌انگیز و ناسالمی است که دولت‌ها همواره از آن به‌عنوان حیاط‌خلوت و قلک استفاده کرده و به همین دلیل هیچ دولتی حاضر نیست این ساختار ناسالم و غول‌آسا را از هم بگسلد و طرحی نو به نام سازمان رفاه و بیمه عمومی و همگانی را بنا نهد.

متأسفانه ملت ایران می‌توانست در طول نیم‌قرن گذشته، پولی را که به‌اجبار به سازمان تأمین اجتماعی داده به بخش‌های خصوصی بدهد و آنگاه مشاهده می‌کردیم که صدها سازمان و شرکت خصوصی اجتماعی و بیمه‌ای به‌صورت رقابتی سالم تأسیس می‌شد و همه نوع خدمات اجتماعی و رفاهی به مردم داده می‌شد.

اگر نهادهای غیردولتی بیمه‌ای و رفاهی در کشور در طول 38 سال انقلاب تأسیس و تکثیر می‌شد، امروز شاهد آن بودیم که دولت با نقش نظارتی چگونه این نهادهای غیردولتی را به رقابت سالم وامی‌داشت و همواره به رضایت مردم همت می‌گماشت؛ نه آنکه دولت‌ها بیایند و پول اجباری از مردم بگیرند ولی خدمات اجتماعی و بیمه‌ای بسیار اندک و ناقص به مردم بدهند؛ در آخر هم سازمان تأمین اجتماعی اولین طلبکار از دولت و ملت بشود و هم مردم ناراضی باشند.

چرا سازمان تأمین اجتماعی در طول این سال‌ها بااین‌همه پول و ثروت و چند صد شرکت اقتصادی امثال شستا نتوانسته به مردم به‌ویژه طبقات محروم رسیدگی کند و چرا اکثر مردم از عملکرد این سازمان ناراضی هستند؟

همه دولتمردان و کارشناسان اجتماعی به‌خوبی می‌دانند که این سازمان در ذات و ماهیت خود ساختاری ناسالم دارد و به‌هیچ‌وجه قابل اصلاح نیست بلکه تنها راه‌حل تأمین خدمات رفاهی و بیمه‌ای به عموم ملت ایران با انحلال سازمان تأمین اجتماعی و تأسیس سازمان‌های کوچک و چابک رفاهی بیمه‌ای غیردولتی همانند آنچه در کشورهای پیشرفته وجود دارد میسر و عملی است.

در این حالت دولت تنها ناظر برنهادهای خصوصی و غیردولتی بیمه‌ای و رفاهی خواهد بود و تنها با تأسیس و تکثیر نهادهای رقابتی متعدد و گوناگون بیمه‌ای و رفاهی خصوصی و غیردولتی و تنها با نظارت دولت می‌توانیم خدمات شایسته و بایسته اجتماعی به ملت نجیب و بزرگوار ایران بدهیم ولا غیر.


*نماینده مجلس ششم


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
0
0
درود بر شما عالی بود
محسن حاجی قلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
0
0
به نظر من حرفهای شما درست اگه پول های مردم دست بخش خصوصی بو د گارگرا وکارمندا خیلی راحتر بودن الان کافی شما سر ضهر بروید به یکی از ادارههای بیمه دقیقا به اسم نهار ونماز یم ساعت تعطیل میکنن ولی دریغ از چهار تا نماز خون در صورتی که گارگر یا کارمند باید یه روز مرخصی بگیره تا در این اداره یقدم کارش جلو بره
اذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
0
1
با سخنان شما موافقم و دلیل اینکه هر سال 20 درصد باید بیشتر به تامین اجتماعی بابت بیمه اختیاری بریزم در حالیکه مسئولان دولت تورم رو 10 درصد اعلام میکنند را متوجه نمیشوم
نظرات شما
پیشخوان