تاریخ انتشار: ۲۰:۱۸ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱

سرویس نوروز ماشین شامل چه مواردی می شود؟

سرویس نوروز ماشین از مهمترین کارها و اقداماتی است که هر کسی قبل از سفر باید انجام دهد و به آن توجه کند. بنابراین اگر قرار است در ایام نوروز با خودروی خود سفر کنید، حتما موضوع سرویس نوروز ماشین را جدی بگیرید و چکاپ کلی از عملکرد خودروی خود به عمل آورید.

سرویس نوروز ماشین

رویداد۲۴ باید بدانید که برای حرکت کردن خودرو در هر مسیری، خودرو باید در سلامت کامل باشد. وضعیت گاز خوردن ماشین و ... را بررسی نمایید. حتی اگر قرار است یک سفر یک روزه بروید، نمی توانید با خودرویی که از عملکرد آن اطمینان ندارید، سفر خوبی را تجربه کنید و بی تردید در میانه راه با مشکلات جدی روبه رو می شوید. البته باید همین جا یادآوری کنیم که توجه به عملکرد و کارکرد صحیح خودرو یکی از کارهای مهمی است که همیشه باید انجام دهید. اگر عادت کنید به کوچکترین صدای اضافی در خودرو واکنش نشان دهید و چرایی و علت آن را جست و جو کنید، به این ترتیب همیشه خودرویی سالم و سرحال خواهید داشت که هرگز شما را در میانه راه رها نمی کند.

سرویس نوروز ماشین شامل چه مواردی می شود؟

هر چیزی که می تواند کیفیت و عملکرد ماشین را تحت تاثیر قرار دهد، شامل سرویس نوروز ماشین می شود. لاستیک ها، سیستم ترمز، انواع مایعاتی که در خودرو استفاده می شوند، رادیاتور، موتور، شیلنگ ها، برق خودرو و... . به طور کلی باید قبل از سفر تمام عملکرد های فنی و ظاهری خودرو بررسی شوند. حتی سالم بودن کمربند ها هم از نکات مهمی است که هرگز نباید به آن بی توجهی شود.

سرویس نوروز ماشین شامل چه مواردی می شود؟

چک کردن سطح مایعات و روان کننده های خودرو

بررسی نشت آب از سیستم تهویه خودرو یا چکه کردن روغن ترمز یا روغن موتور، بررسی کم شدن سطح روغن موتور،آب رادیاتور، روغن ترمز، روغن هیدرولیک فرمان و حتی بررسی مخزن مایع شیشه شو از جمله کارهای مهمی است که بخشی از سرویس نوروز ماشین را تشکیل می دهد. اینکه هر یک از روغن های مورد استفاده در خودرو چه قدر تاریخ انقضا دارند و تا چه زمانی می توانند عملکرد خوبی داشته باشند، از لحاظ فنی کاملا مشخص است و معمولا تمام راننده ها این موضوع را می دانند. برای مثال باید روغن موتور در هر 1000 کیلومتر یک بار از طریق گیج روغن چک شود تا اگر کمتر از نشانگر L باشد.

کنترل تمام مایعات خودرو را نه فقط برای سرویس نوروز ماشین بلکه به طور همیشگی بر اساس اعداد و ارقام زیر جدی بگیرید:

· حجم روغن موتور: بین 4 تا 6 لیتر

· عمر توسط و مفید روغن موتور: 8 تا 10 هزار کیلومتر

· کنترل روغن موتور: هفته ای یک بار

· تعویض فیلتر روغن: هر 10 هزار کیلومتر

· تعویض روغن موتور یا روغن جعبه دنده: سالی یک بار یا بعد از هر 30 هزار کیلومتر

· کنترل آب رادیاتور: هفته ای یک بار

· تخلیه آب رادیاتور و آب گیری رادیاتور: سالی یک بار

· تعویض آب شیشه شوی: به صورت هفتگی

· کنترل آب سطح باتری: هر 10 هزار کیلومتر

بررسی به موقع روغن هیدرولیک فرمان، روغن گیربکس، روغن ترمز و آب باتری باعث می شوند به ترتیب از سفت شدن فرمان، سخت شدن گیربکس، نقص ایمنی و اختلال در سیستم برق رسانی خودرو جلوگیری شود.

چک کردن لاستیک های اصلی و زاپاس

باد لاستیک باید هم با فصل سفر و هم با وزن داخل خودرو متناسب باشد. بهتر است برای اطلاع از نسبت بار خودرو و تنظیم باد لاستیک ها به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

توصیه می کنیم به طور کلی هر 5 هزار کیلومتر به صورت ضربدری جای لاستیک ها را با هم تعویض کنید و هفته ای یک بار باد تایرها را بررسی کنید.

فراموش نکنید که ارتفاع آج تایر نیز در ارائه یک رانندگی بی خطر و کم خطر تاثیر دارند. بد نیست یادآوری کنیم که ارتفاع آج تایر نو بیش از 9 میلیمتر، ارتفاع آج تایر فرسوده کمتر از 2 میلیمتر و ارتفاع آج تایر از رده خارج کمتر از 1.5 میلیمتر است که وضعیتی بسیار خطرناک و ناایمن را نشان می دهد. به طور کلی ضخامت آج لاستیک ها نباید کمتر از سه میلیمتر باشد. اگر لاستیک خودرو کهنه شده است حتما برای تعویض لاستیک اقدام کنید و با لاستیک کهنه به سفر نروید. این کار را نه فقط برای سرویس نوروز ماشین خود که برای داشتن یک رانندگی سالم و مطمئن در همه شرایط انجام دهید.


بیشتر بخوانید: چرا باید در فصل سرما از ضد یخ در موتور خودرو استفاده کرد؟


باید بدانید که اندازه خودرو، وزن خودرو، بار خودرو و شرایط جاده و تایر ها همگی در ترمزگیری تاثیر دارند. بنابراین بی توجهی به وضعیت تایرها به این معنی است که یکی از مهمترین فاکتورها برای ترمزگیری را نادیده گرفته اید.

سلامت لاستیک خودرو منجر به حفظ پایداری و کنترل پذیری خودرو در سراشیبی ها و گردنه ها و کاهش مصرف سوخت می شود.

چک کردن چراغ های خودرو

تمام چراغ های خودرو از جمله چراغ های جلو و عقب و چراغ های هشدار دهنده باید سالم و پر نور باشند. بنابراین در سرویس نوروز ماشین حتما سلامت تمام چراغ های جلو، ترمز، دنده عقب، راهنما، نور بالا و پایین را بررسی کنید و هرگونه اختلال و ایراد احتمالی در این بخش از خودرو را مرتفع کنید. روشن شدن چراغ های هشدار مانند روغن، باتری، سیستم ضد قفل (ABS) و دمای موتور را نیز بررسی کنید.

باتری و دینام

باتری سالم و سرحال و دینام بی ایراد به معنی سیستم برق رسانی صحیح و سالم است. اگر خودرو راحت استارت نمی خورد، حتما باتری خودرو را بررسی کنید. می توانید سر باتری سولفاته شده را به کمک محلول جوش شیرین پاکسازی کنید. یکی از توصیه ها و نکات ریز برای هنگام سفر این است که همیشه یک کابل برای باتری به باتری کردن همراه داشته باشید تا اگر زمانی باتری خودروی شما از کار افتاد، با این روش به باتری شوک وارد شود و ماشین استارت بخورد. همچنین چنانچه هنگام روشن کردن چراغ های جلو متوجه شدید نور پشت آمپر ضعیف می شود، احتمالا دینام خودرو وضعیت خوبی ندارد و باید آن را بررسی کنید.

سرویس نوروز ماشین شامل چه مواردی می شود؟

ترمز را جدی بگیرید

بررسی وضعیت ترمز نه فقط برای سرویس نوروز ماشین بلکه در تمام شرایط و احوالات اقدام بسیار مهمی است که به شدت با جان راننده و سرنشینان ارتباط دارد. سلامت و کارکرد لنت ترمز و دیسک ترمز را بررسی کنید. سطح روغن ترمز و کیفیت آن را بررسی کنید و به طور کلی هر فاکتوری که می تواند ترمز ماشین را تحت تاثیر قرار دهد، بررسی کنید. نداشتن ترمز سالم، می تواند باعث بالا رفتن سرعت خودروی شما و ثبت جریمه خودرو نیز گردد.

جدی گرفتن صداها

اگر عادت کنید هر صدای اضافی در خودرو را شناسایی و پیگیری کنید، می توانید به موقع از بسیاری از خرابی ها و اختلالات قبل از اینکه عمیق و شدید شوند، جلوگیری کنید.

برف پاک کن و شیشه شوی خودرو را چک کنید

شاید در هنگام سفر با شرایط جوی برفی با بارانی روبه رو شدید یا شاید به دلایل مختلف مجبور شوید که چند باری شیشه شوی و برف پاک کن خودرو را روشن کنید، بنابراین حتما برف پاک کن و شیشه شوی خودرو را چک کنید. حتما برف پاک کن های خودرو را با دستمال چندین بار تمیز کنید یا اگر نیاز به تعویض دارند، حتما آنها را تعویض کنید.

جمع بندی

سرویس نوروز ماشین شامل بررسی تمام موارد فنی و ظاهری خودرو می شود. هر خودرو برای اینکه بتواند عملکرد خوب و کافی داشته باشد، به رسیدگی نیاز دارد. بنابراین حتما در تمام ایامی که از خودروی خود استفاده می کنید، به سلامت آن توجه کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان