تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵
گیتی اعتمادی، استاد دانشگاه در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد

دست‌فروشی، واقعیتی حذف‌نشدنی

برخورد مأموران شهرداری با دست‌فروشان نه‌تنها متوقف نمی‌شود، بلکه از شهری به شهر دیگر نیز سرایت می‌کند. ضرب و شتم دست‌فروش‌ها و رفتار مأموران شهرداری با این گروه از جامعه از پایتخت فراتر رفته است و این روزها از شهرهای مختلف خبرهایی در رابطه با برخورد ماموران شهرداری با دستفروشان منتشر می‎شود.
رویداد۲۴- برخورد مأموران شهرداری با دست‌فروشان نه‌تنها متوقف نمی‌شود، بلکه از شهری به شهر دیگر نیز سرایت می‌کند. ضرب و شتم دست‌فروش‌ها و رفتار مأموران شهرداری با این گروه از جامعه از پایتخت فراتر رفته است و این روزها از شهرهای مختلف خبرهایی در رابطه با برخورد ماموران شهرداری با دستفروشان منتشر می‎شود.

چالش و اصطکاک بین شهرداری در همه نقاط کشور با دست‌فروشان، شاید حاصل نقطه‌ضعف و جای خالی در شهرسازی، قوانین مدنی و مسائل زندگی شهری باشد.

مدت‌هاست شهرداری به بهانه کنترل وضعیت شهری دست‌فروشان را مورد حمله قرار می‌دهد و دست‌فروشان به دلیل ضعف در کسب درآمد و نداشتن شغل مناسب، برای گذران زندگی خود، هنوز هم دست‌فروشی می‌کنند.

گیتی اعتمادی، شهرساز و استاد دانشگاه درباره حضور دست‌فروش‌ها و برخوردهای مأموران شهرداری در سطح شهر با آن‌ها به رویداد۲۴ می‌گوید: وضعیت اقتصادی به‌قدری نامناسب است که به‌هرحال گروهی از شهروندان برای رفع نیازهای مالی خود نیاز دارند که کاری انجام دهند. در شرایطی که هیچ برنامه‌ریزی مناسبی برای ایجاد شغل برای اقشار کمتر تحصیل‌کرده انجام نشده باشد نزدیک‌ترین شغلی که می‌تواند نیازهای مادی افراد را مرتفع کند، دست‌فروشی است.

اعتماد در ادامه ایجاد فضای مناسب و برنامه‌ریزی شهری در دیگر کشورها برای دست‌فروش‌ها اشاره می‌کند و معتقد است: مسئله دست‌فروشی نه‌تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها نیز وجود دارد. همین موضوع نشانه‌ای است بر غیرقابل‌حذف بودن دست‌فروشی از سطح شهر. 

این کارشناس مسائل شهرسازی با اشاره به بازارهای روز در کشورهای مختلف تأکید می‌کند: برای ایجاد فضای بازارهای روز هیچ نیازی نیست که به دست‌فروش‌ها مغازه یا محیط ساختمانی ارائه شود. ایجاد چادرها و بازارچه‌های موقت می‌توانند حجم بالایی از نیازهای این گروه را پوشش دهند. البته که باید به میزان اجاره‌بهای معقول هم توجه شود.

به اعتقاد وی شهرداری به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد مسائل شهری با ایجاد فضاهای مناسب در مراکز شهر و همچنین مناطق قابل‌توجه برای بازارهای روزانه و در اختیار قرار دادن این فضاها به دست‌فروشان، با اجاره‌بهای اندک، می‌تواند بهترین راهکار را برای مدیریت دست‌فروشی در نظر گیرد.

اعتمادی در ادامه به وجود فروشگاه‌ها در مترو اشاره و می‌گوید: با رصد کردن فروشگاه‌های مترو در یک بازه زمانی تقریباً یک ساله، مشاهده می‌کنید که فروشنده‌ها و کاربری فروشگاه در زمان کوتاهی تغییر می‌کند که دلیل این تغییرات سریع هم مناسب نبودن محل فروشگاه‌ها برای جذب مشتری و بالا بودن اجاره‌بهای چنین فروشگاه‌هایی است.

وی با انتقاد از وضعیت ایجاد شغل در کشور تأکید می‌کند: با توجه به وضعیت بی‌کاری حاکم بر جامعه و از سویی دیگر نیاز شدید خانواده‌ها به درامد مناسب، ایجاد اشتغال و ایجاد فضای مناسب شهری بیش از هر راهکاری می‌تواند مسائل مربوط به دست‌فروشی و تأثیرات آن برای فضای شهری را تصحیل کند.

وی تصریح می‌کند یکی از اماکن مناسب شهری برای مدیریت دست‌فروشی در سطح شهر تهران، استفاده از پتانسیل پارک‌ها و پیاده راه‌های خیابان‌های اصلی شهر است. نمونه‌های مناسب پیاده راه‌هایی که قابلیت چنین کاربری را دارند را در خیابان ناصرخسرو و خیابان شهدا می‌توان مشاهده کرد.

این در حالی است که این کارشناس شهرسازی تأکید می‌کند: یکی از مخالفان ایجاد چنین فضاهایی در سطح شهر، مغازه‌دارها هستند. البته دلیل اصلی مخالفت این گروه با چنین طرح‌هایی قیمت بسیار پایین دست‌فروش‌ها در مقابل مغازه‌ها است.

نظرات شما
پیشخوان