تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

شاهد ۱۳۶ پهپاد ترسناک و ویرانگر ایرانی

در این مطلب به بررسی مشخصات و عملکرد شاهد-۱۳۶؛ پهپاد مرگبار و ویرانگر ایرانی خواهیم پرداخت.

شاهد-۱۳۶؛ پهپاد مرگبار و ویرانگر ایرانی

رویداد۲۴  حسین فلاحی: شاهد-136 یک حامل مهمات سرگردان ساخت ایران است که به آن پهپاد انتحاری یا کامیکازه نیز می‌گویند که توسط شرکت صنعتی هواپیماسازی ایران(هسا) ساخته و تولید شده است. این شرکت که در سال 1355 تاسیس شد، متعلق به سازمان صنایع هوایی ایران(IAIO) و در شاهین شهر اصفهان واقع شده است. کارخانه اصلی که توسط Textron ساخته شد، قرار بود بل 214 را با پیکربندی‌های مختلف در ایران با قراردادی که شامل چند صد هلیکوپتر و انتقال فناوری بود، تولید کند.

 پهپاد شاهد-136 برای انجام حملات زمینی طراحی شده است. شاهد-136 تنها یک پهپاد انتحاری نیست. بر اساس تصاویر منتشر شده در رسانه‌های ایرانی، ایران روش جدیدی را برای پرتاب پهپادها در قالب چند پرتابی ایجاد کرده است. این فناوری جدیدی است که طی آن از چندین پهپاد برای حمله به اهداف استفاده می‌شود. این پهپاد در سال 2021 رونمایی شد و اکنون توسط ارتش روسیه در اوکراین استفاده می‌شود. به گزارش نیوزویک، یک مجله خبری آنلاین هفتگی آمریکایی، از اوایل سال 2020 توسط گروه‌های حوثی در یمن استفاده می‌شد.

انواع پهپاد شاهد ۱۳۶

شاهد-136 در نیروهای مسلح ایران در سه مدل ضدنفر و زرهی، ضد استحکامات و جستجوگر رادار استفاده می‌شود.

طراحی پهپاد شاهد ۱۳۶

شاهد-136 بر اساس طراحی بال مثلثی با سکان‌های تثبیت کننده در نوک ساخته شده است. موتور این پهپاد در پشت بدنه قرار دارد. این طراحی همچنین دارای یک چیدمان فشاری رو به عقب است. طول آن 3.5 متر، طول بال‌ها 2.5 متر و وزن آن حدود 200 کیلوگرم است.

شاهد-۱۳۶؛ پهپاد مرگبار و ویرانگر ایرانی

ظرفیت ترابری پهپاد شاهد ۱۳۶

بخش دماغه شاهد-136 حاوی یک کلاهک انفجاری با قابلیت انفجار بالا است که وزن آن 30 تا 50 کیلوگرم از ترکیب ناشناخته و همچنین اپتیک برای حملات دقیق تخمین زده می‌شود. این پهپاد دارای یک سیستم ناوبری اینرسی ساده با سیستم جی پی اس درجه مصرف کننده برای ضربه زدن به هدف است. محموله همچنین می‌تواند شامل تجهیزات عکسی باشد که می‌تواند تصاویر یا فیلم‌های ثابت و بی‌درنگ بگیرد.

قابلیت های پرواز پهپاد شاهد ۱۳۶

شاهد-136 دارای موتور پیستونی MADO MD-550 با قدرت 50 اسب بخار است که یک کپی ایرانی از لیمباخ L550E آلمان است. موتور در قسمت عقب بدنه قرار دارد و یک ملخ دو پره را در آرایش "فشار" به حرکت در می‌آورد. این پهپاد می‌تواند با حداکثر سرعت 185 کیلومتر پرواز کند و برد تخمینی آن بین 1000 تا 2500 کیلومتر است. می‌تواند در ارتفاع 60 تا 4000 متر پرواز کند.

استفاده رزمی پهپاد شاهد ۱۳۶

شاهد 136 در سه مدل ضد نفر و زرهی، ضد استحکامات و رادار جستجوگر در نیروهای مسلح ایران موجود است. می‌توان آن را در حالت Salvo از یک کامیون پرتاب و استفاده کرد. با این روش، چندین پهپاد به طور همزمان به فضا پرتاب می‌شوند و در ساختار کنترل شده از همان ایستگاه پرواز می‌کنند که با استفاده از یک الگوریتم می‌توان برای انجام وظایف مختلف از جمله نظارت یا حملات برنامه‌ریزی کرد.


بیشتر بخوانید: جدیدترین پهپاد پیشرفته جهان+ تصاویر


 همچنین می‌تواند به عنوان یک حالت مهمات حمله مستقیم از پیش برنامه‌ریزی شده مانند یک موشک کروز دوربرد یا به عنوان یک مهمات پرسه زن طولانی مدت که با برد سیگنال رادیویی حدود 150 کیلومتر در دریافت GNSS جدید (سیستم ناوبری ماهواره ای جهانی) استفاده می‌شود.

شاهد ۱۳۶چیست؟

اگرچه از آن به عنوان یک پهپاد یاد می‌شود، اما شاهد-136 یک مهمات سرگردان است که آن را با هواپیماهای بدون سرنشین سنتی و موشک‌های کروز متفاوت می‌کند. این سلاح برد عملیاتی در حدود 1250 مایل دارد و می‌تواند مانند یک پهپاد معمولی به اطراف پرواز کند، حتی در یک منطقه مورد نظر معطل یا پرسه بزند. این سامانه‌های کوچک که مملو از مواد منفجره هستند، می‌توانند یک بار در محل به سمت اهدافی در یک منطقه هدایت شوند و پس از برخورد مانند موشک منفجر شوند. به همین دلیل مردم از این سیستم ها به عنوان پهپادهای انتحاری یا کامیکاز یاد می‌کنند.

شاهد-۱۳۶؛ پهپاد مرگبار و ویرانگر ایرانی

به گزارش رویداد۲۴ بر اساس به‌روزرسانی اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا، پهپادهای شاهد-136 440 پوندی کند هستند و محموله‌های انفجاری کوچکی را حمل می‌کنند. اگرچه در تعداد قابل توجهی، به ویژه هنگامی که به صورت دسته جمعی پرتاب می شوند، می توانند صدمات زیادی ایجاد کنند. جنگ ویرانگر اوکراین همچنین اولین موردی نیست که از پهپادهای شاهد-136 ساخت ایران استفاده شده است. این پهپاد قبلا در عراق، عربستان سعودی و یمن مورد استفاده قرار گرفته است.

چه چیزی شاهد ۱۳۶را از سایر سلاح ها متمایز می‌کند؟

برخی منابع خارجی گفته‌اند نیروهای روسیه از پهپادهای شاهد-136، شاهد-129، شاهد-191 و قدس مهاجر-6 ساخت ایران در میدان نبرد در اوکراین استفاده کرده‌اند.

شاهد-129 و قدس مهاجر-6 هر دو سیستم‌های بزرگتر از شاهد-136 به شکل دلتا هستند و می‌توانند موشک‌های هدایت شونده را حمل کنند. بر خلاف شاهد-136، سه پهپاد دیگر هواپیماهای جنگی بدون سرنشین هستند و می‌توانند برای جمع‌آوری اطلاعات یا شناسایی مورد استفاده قرار گیرند. پهپادهای شاهد-136 نیز کاملاً با موشک‌هایی که نیروهای روسی در طول جنگ مورد استفاده قرار دادند، متفاوت هستند. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین هفته گذشته تصویری را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت که در آن انواع مختلف تسلیحات دقیقی را که روسیه استفاده می‌کند، برجسته کرد. این موشک‌ها شامل موشک‌های کروز Kh-101 یا Kh-555، موشک‌های کالیبر از دریا و موشک‌های اسکندر از زمین پرتاب می‌شد.

پهپاد 136 دارای سرجنگی با وزن 50 کیلوگرم (جنس فلزی 9 کیلوگرم و مواد منفجره 41 کیلوگرمی) است. در مجموع به گفته کارشناسان از نظر قابلیت تخریب، شاهد 136 را می‌توان با FAB-100 مقایسه کرد. حداکثر برد اعلام شده "پهپاد کامیکاز" 2000 کیلومتر است. این وسایل نقلیه از یک پلت فرم که به عنوان یک کانتینر باری معمولی طراحی شده است، پرتاب می‌شوند که می‌تواند 5 پهپاد را در خود جای دهد.

شاهد-۱۳۶؛ پهپاد مرگبار و ویرانگر ایرانی

مشخصات کلی پهپاد شاهد ۱۳۶

نوع سلاح: هواپیمای بدون سرنشین (UAV)
در خدمت از: 2021
کشور سازنده: ایران
شرکت سازنده: هسا (شرکت صنایع هواپیماسازی ایران)
وزن: 440 پوند
کلاهک: 80 پوند
طول: 12 فوت
طول بالها: 8 فوت
برد: 600 مایل
ارتفاع پرواز: حداکثر 13000 فوت
سرعت: 120 مایل در ساعت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
1
6
تکراری بود
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
6
6
همچین تیتر زدین گفتم الان با گودزیلا و یا گیدورا روبرو خواهم شد
بد نیست یه بررسی تخصصی از پهپاد پریدیتور آمریکا بگذارید!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
7
1
جالبه
نظرات انتشار یافته: 2
غیرقابل انتشار: 5
نتیجه اخلاقی: ازادی بیان با رویدادی صفت محاله
تازه اگر نظرات مخالفین منتشر بشه بعد از خروج خبر از صفحه اصلی
جمع کنید این کاسه کوزه بی شرمیتون را
یه مشت آدم بی سواد جمع شدید فقط حرف مفت می زنید تاب تحمل حرف مخالف را هم ندارید اگه شرف دارید ( خوشحال نشید گفتم اگه) نظرات را سانسور نکنید.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
...هر چی مزدوره ، ، ، ؟ ، ، ، ،
نظرات شما
پیشخوان