تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۳ مهر ۱۴۰۲

مارک زاکربرگ کیست؟

مارک زاکربرگ، موسس و مدیرعامل فیسبوک از جمله چهره‌های مشهور و ثروتمند جهان است که از طریق تاسیس شرکت فیبوک توانست به ثروت هنگفتی دست یابد.

مارک زاکربرگ کیست؟رویداد۲۴ شیوا سپهری: مارک زاکربرگ خالق فیسبوک است که به واسطه راه‌اندازی این شبکه اجتماعی نامش بر سر زبان‌ها افتاد. او مالک فیسبوک و مالک اینستاگرام است که اخیرا واتساپ را نیز خریداری کرده است. زاکربرگ یکی از جوانترین میلیاردرهای دنیا است. 

رونمایی مارک زاکربرگ از عینک هوشمند ری بن متا

ری بن مدل اولین عینک هوشمندی است که با هوش مصنوعی کار می‌کند و بدون دخالت دست می‌تواند بفهمد که به چه چیزی نگاه می‌کنید و در نتیجه به سوالات شما پاسخ می‌دهد. این عینک می‌تواند لایو اینستاگرام ضبط کند و به هر سوالی که می‌خواهید پاسخ دهد. مارک زاکربرگ اخیراً این نسل جدید عینک هوشمند را معرفی کرده است و قرار است که ۱۷ اکتبر به قیمت ۲۹۹ دلار در بازار عرضه شود.

بیوگرافی مارک زاکربرگ مالک فیسبوک

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، موسس و مدیرعامل شرکت فیسبوک، یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین کارآفرینان دنیا است. وی در ۱۴ مه ۱۹۸۴ در نیویورک سیتی به دنیا آمد. پدر و مادرش به ترتیب دکتر ادوارد زاکربرگ و کارآفرین کارولین مک‌کالوگ بودند. او یک خواهر و دو برادر دارد. همسر مارک زاکربرگ نام او پریسیلا چان است. او یک پزشک و فیلانتروپیست است که با زاکربرگ در دانشگاه هاروارد آشنا شدند. آن‌ها در سال ۲۰۱۲ ازدواج کردند و در حال حاضر دو فرزند به نام‌های ماکسیما و آگوستوس دارند. او همچنین بنیانگذار و مدیر عامل Chan Zuckerberg Initiative است، یک سازمان خیریه که به مبارزه با بیماری‌های شایع و ارتقای آموزش تخصصی و کارآفرینی در زمینه‌های مختلف می‌پردازد.

مارک زاکربرگ کیست؟

مارک زاکربرگ کیست؟

علاوه بر فعالیت در فیسبوک، مارک زاکربرگ همچنین در برخی از شرکت‌های دیگر به عنوان عضو هیئت مدیره فعالیت می‌کند و در زمینه‌هایی نظیر آموزش، سلامت و فناوری هوش‌مصنوعی فعالیت دارد.

تحصیلات مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ در دوران دانش‌آموزی در مدرسه‌های مختلفی تحصیل کرد و پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، به دانشگاه هاروارد رفت و در رشته‌ی روان‌شناسی و علوم کامپیوتر تحصیل کرد. مارک زاکربرگ در دوران دانشجویی در دانشگاه هاروارد، چندین برنامه کوچک نوشته بود.


بیشتر بخوانید: ایلان ماسک کیست؟


 به گزارش رویداد۲۴ یکی از این برنامه‌ها با نام Facemash بود که به صورت آزمایشی ساخته شده بود و برای ارزیابی و رتبه‌بندی ظاهر دانشجویان هاروارد به کار می‌رفت. این برنامه به دلیل نقض حریم خصوصی دانشجویان، باعث شد تا زاکربرگ با مشکلاتی روبرو شود. پس از این حادثه، زاکربرگ فکر کرد که چگونه می‌تواند یک برنامه اجتماعی بزرگ‌تر بسازد که به کاربران اجازه می‌دهد با دوستان خود در ارتباط باشند، و این ایده باعث شکل‌گیری فیسبوک شد.

مارک زاکربرگ کیست؟

تأسیس فیسبوک

مارک زاکربرگ در زمانی که فیسبوک هنوز به عنوان یک شبکه‌ی اجتماعی برای دانشجویان دانشگاه هاروارد شروع به کار کرده بود، به همراه داستین موسکوویتز و ادواردو ساوارین به برنامه‌نویسی وب‌سایت با دامنه thefacebook.com پرداختند. این وب‌سایت اولین نسخه از فیسبوک بود و برای دانشجویان دانشگاه هاروارد در دسترس بود. در حالی که این وب‌سایت در ابتدا برای دانشجویان دانشگاه هاروارد طراحی شده بود، اما با گسترش فیسبوک و جذب کاربران جدید، به سرعت تبدیل به یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در جهان شد. برنامه‌نویسی وب‌سایت thefacebook.com با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP و MySQL انجام شد.

فیسبوک در سال ۲۰۰۴ در دانشگاه هاروارد تأسیس شد. با گسترش فیسبوک و جذب کاربران جدید، این شبکه اجتماعی به سرعت تبدیل به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در جهان شد. فیسبوک امروزه بیش از ۲٫۹ میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد و به یکی از بزرگترین شرکت‌های تکنولوژی در جهان تبدیل شده است. مارک زاکربرگ همچنین در سال ۲۰۱۰، به عنوان پردرآمدترین کارآفرین زیر ۳۵ سال جهان، توسط مجله فوربس انتخاب شد.

اولین سرمایه‌گذاری در فیسبوک

در اوایل روز‌های فعالیت فیسبوک، مارک زاکربرگ و همکارانش نیاز به سرمایه‌گذار داشتند تا بتوانند شرکت خود را به صورت حرفه‌ای تری مدیریت کنند و به گسترش آن کمک کنند. در این راستا، مارک زاکربرگ با دو شخص به نام‌های پیتر تیل و اندرو مک‌کالوم تماس گرفت و آن‌ها را به عنوان سرمایه‌گذاران اولیه فیسبوک جذب کرد.

پیتر تیل که در زمان جذب سرمایه‌گذاران برای فیسبوک، مدیر عامل شرکت PayPal بود، ۵۰۰ هزار دلار به عنوان سرمایه‌گذاری اولیه در فیسبوک گذاشت. همچنین، اندرو مک‌کالوم، یکی از بنیانگذاران شرکت Headland Ventures، نیز سرمایه‌گذاری کرد و به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره فیسبوک نیز عضو شد. سرمایه‌گذاری این دو شخص به عنوان سرمایه‌گذاران اولیه، به فیسبوک کمک زیادی کرد و در گسترش آن نقش مهمی ایفا کرد.

سهام فیس‌بوک

فیسبوک یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری اطلاعات در دنیاست و سهام آن در بورس نیز معامله می‌شود. طبق آخرین اطلاعات موجود، سهام فیسبوک با نماد FB در بورس نیویورک معامله می‌شود. سهام فیسبوک در سال ۲۰۱۲ با قیمت ۳۸ دلار به بورس عرضه شد و به سرعت به محبوبیت بالایی دست یافت. در حال حاضر، سهام فیسبوک با قیمت حدود ۳۲۰ دلار در بورس معامله می‌شود.

تعداد کاربران فیس‌بوک

با توجه به آمار‌های رسمی اعلام شده توسط فیس‌بوک، تعداد کاربران فعال ماهانه این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲٫۹ میلیارد نفر بوده است. این تعداد شامل کاربرانی است که حداقل یکبار در ماه به فیس‌بوک وارد شده‌اند. رشد فیس‌بوک از زمان تأسیس آن در سال ۲۰۰۴ بسیار سریع بوده است. با گذر زمان و افزایش قابل توجه تعداد کاربران، پای تمام افراد بالای ۱۳ سال سن با هر شرایط اجتماعی و فرهنگی در سراسر جهان به فیسبوک باز شد. این رشد در سال‌های اخیر به دلیل افزایش استفاده از اینترنت در سراسر جهان، ارتقای فناوری و افزایش تعداد دستگاه‌های هوشمند، به خصوص در کشور‌های در حال توسعه، به شدت شتاب گرفته است.

تغییر برند فیسبوک به متا

در اکتبر ۲۰۲۱، مارک زکربرگ، مدیر عامل فیسبوک، اعلام کرد که شرکت فیسبوک قصد دارد نام تجاری خود را به "متا" (Meta) تغییر دهد. این تغییر نام به دلیل تمرکز شرکت بر روی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و همچنین تلاش برای تمایز بیشتر بین شرکت فیسبوک و برند‌های دیگر زیر مجموعه آن مانند اینستاگرام و واتساپ انجام شده است. به عنوان مثال، شرکت فیسبوک در حال توسعه یک دنیای مجازی با نام Horizon Workrooms است که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از واقعیت افزوده به صورت مجازی با هم کار کنند.

ثروت شخصی مارک زاکربرگ

بر اساس گزارشات مالی ۲۰۲۱، ثروت شخصی مارک زاکربرگ، مدیر عامل شرکت متا (پیشین فیسبوک)، حدود ۱۳۰ میلیارد دلار است که او را در جدول یکی از افراد با بیشترین ثروت شخصی در جهان قرار می‌دهد. این ثروت از طریق سهام شرکت متا به دست آمده است. در طول سال‌های گذشته، ثروت زاکربرگ به دلیل رشد سهام شرکت متا و دیگر شرکت‌های وابسته به آن، به طور چشمگیری افزایش یافته است.

ماجرای شکایت از مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ، موسس و مدیرعامل فیسبوک، در سال ۲۰۱۸ با یک سری شکایات و مشکلات قانونی مواجه شد. این شکایات درباره دو موضوع بود: نحوه استفاده از اطلاعات کاربران فیسبوک و همکاری با شرکت کمبریج آنالیتیکا در کمپین‌های انتخاباتی. در مورد اولین موضوع، در سال ۲۰۱۸، شرکت فیسبوک متهم به انتقال اطلاعات شخصی بیش از ۸۷ میلیون کاربر به شرکت کمبریج آنالیتیکا بود.

بر اساس این شکایت، کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات کاربران فیسبوک استفاده کرده و آن‌ها را به منظور تحلیل داده‌های رفتاری و سیاسی استفاده کرده بود. این موضوع باعث شد که فیسبوک مورد انتقاد قرار گیرد و مارک زاکربرگ به دلیل این موضوع در مجلس سنا و خانه‌ی سفید استماع شود. در مورد دومین موضوع، فیسبوک متهم به همکاری با کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ بود.

بر اساس شکایت، فیسبوک به شرکت کمبریج آنالیتیکا اجازه داده بود تا از اطلاعات کاربران برای هدف گیری در کمپین انتخاباتی استفاده کند. این موضوع نیز باعث شد که فیسبوک مورد انتقاد قرار گیرد و مارک زاکربرگ به دلیل این موضوع در مجلس سنا و خانه‌ی سفید استماع شود.

مارک زاکربرگ کیست؟

راه‌های درآمدزایی فیسبوک

فیسبوک از چندین روش برای درآمدزایی استفاده می‌کند، از جمله:

تبلیغات: فیسبوک به شرکت‌ها و کسب و کار‌ها اجازه می‌دهد تا تبلیغات خود را در صفحه کاربران و درون برنامه‌های فیسبوک نمایش دهند. تبلیغات در فیسبوک براساس الگوریتم‌هایی که بر اساس علاقه‌ها و رفتار کاربران ساخته شده اند، نمایش داده می‌شوند.

پرداخت برای بازی‌ها و برنامه‌ها: برخی بازی‌ها و برنامه‌هایی که در فیسبوک قابل دسترسی هستند، نیاز به پرداخت برای دسترسی به بعضی از ویژگی‌ها و یا سطح‌های بالاتر دارند.

فروش داده‌های کاربری: فیسبوک از اطلاعات کاربران خود برای تحلیل رفتار کاربران و هدف گذاری تبلیغات استفاده می‌کند. این اطلاعات به شرکت‌ها و کسب و کار‌ها برای بهبود تبلیغات و بازاریابی خود فروخته می‌شوند.

فروش کالا‌های دیجیتالی: فیسبوک به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا کالا‌های دیجیتالی خود را در صفحات فیسبوک بفروشند. ۵. فروش ویدیو‌های پردرآمد: فیسبوک به خبرنگاران، رسانه‌ها و سازندگان محتوای ویدیویی اجازه می‌دهد تا ویدیو‌های خود را در فیسبوک بفروشند. به طور کلی، فیسبوک از تبلیغات به عنوان راه اصلی درآمدزایی خود استفاده می‌کند و در سال ۲۰۲۰، درآمد خالص فیسبوک بیش از ۸۰ میلیارد دلار بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاهیر جهان
نظرات شما
پیشخوان