تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۰۵ تير ۱۴۰۲
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اختلاف «سوئیچ بیمه» و «سنحاب» بر سر پول بود!/ بیمه مرکزی به دنبال چیست؟

بعد از چالش‌هایی که بر سر انتخاب «سنحاب» به عنوان واسط انتقال اطلاعات میان بیمه‌گران و کارگزاران شده بود، حالا مشخص شده است که درآمد‌های پیش‌بینی شده برای «سامانه‌نگار حامی بیمه» از فعالیت‌های عادی عملیات بیمه‌گری، آنقدر هست که بیمه مرکزی، اعتبار خود را برای حمایت از آن خرج کند!

بیمه مرکزی

رویداد۲۴ «سنحاب» که خود را «بازوی اجرایی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی» معرفی کرده است، شرکتی است که توسعه و نگهداری سامانه سنهاب (سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه) هم هست و هر کس که بخواهد از خدمات انحصاری آن استفاده کند، «ابتدا باید نامه درخواست برای اتصال به سوئیچ بیمه مرکزی را خطاب به مدیرعامل سامانه نگار حامی بیمه» ارسال کند.

سنحاب در حال حاضر خدماتی چون استعلام اطلاعات خودرو و تخفیف آن، استعلام سوابق بیمه نامه شخص ثالث وسایل نقلیه، استعلام صحت‌سنجی گواهینامه رانندگی، صدور بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه و احراز هویت کاربر را به مشترکان خود ارائه می‌دهد.


بیشتر بخوانید:  جای خالی معاونت نظارت بیمه مرکزی در التهابات صنعت بیمه/ «علی استادهاشمی» از خواب برمی‌خیزد؟


انحصاری بودن «سنحاب» اما فقط برای حفظ محرمانگی اطلاعات بیمه‌گزاران و جلوگیری از نشست احتمالی آن نیست، بلکه تراکنش‌های انجام شده در این سامانه، پول هنگفتی را نصیب متولیان آن می‌کند. نگاهی به تغییرات تعرفه خدمات این شرکت در سال جاری از افزایش ۵۰ برابری برخی از آن‌ها حکایت دارد. به عنوان مثال، در قراردادی که امسال برای کارگزاران ارسال شده، تعرفه سرویس استعلام نرخ از ۴۰ تومان به ۲ هزار تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر، عملا عدم همکاری با این سامانه برای فعالان صنعت بیمه غیرممکن شده و آن‌ها چاره جز پیوستن به «سنحاب» ندارند. دیگر این که مشخص نیست هزینه‌های بار شده ناشی از عملیاتی شدن این فرایند را چه کسی باید بپردازد؟ بیمه‌گزار، بیمه‌شده یا کارگزار؟

شاید بد نباشد درباره سوابق «میثم عسگری» مدیرعامل و «حسن علوی‌نژاد» عضو هیات مدیره «سنحاب» که قرارداد‌های ارسالی را امضا می‌کنند، بررسی جامعی صورت گیرد. بدون شک این اقدام می‌تواند پشت پرده انحصار ایجاد این سامانه را شفاف‌تر کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: صنعت بیمه
نظرات شما
پیشخوان