تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۴
نعمت احمدی در گفت‌و‌گو با رویداد ۲۴

رد صلاحیت‌های گسترده با همدلی و همزبانی هخوانی ندارد

یک حقوقدان با انتقاد از رد صلاحیت گسترده داوطلبان، شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به استناد بند یک ماده ۲۸...
رویداد ۲۴- یک حقوقدان با انتقاد از رد صلاحیت گسترده داوطلبان، شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به استناد بند یک ماده ۲۸، که تاکید بر عدم التزام به اسلام دارد گفت: باورهایی مثل مسلمان بودن و اعتقاد داشتن، یک امر درونی و شخصی است و باید پذیرفت همین که فرد اذعان و اعلام می‌کند که مسلمان است کافی بوده و حق کنکاش و تجسس برای اثبات آن را نداریم. 

نعمت احمدی با بیان این مطلب در گفت‌و‌گو با  رویداد ۲۴درباره رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس به استناد بند یک ماده ۲۸ و با تاکید بر اینکه که چطور هیات‌های نظارت به این باور رسیدند که داوطلبان فاقد التزام عملی به اسلام هستند گفت: در میان احراز صلاحیت نشدگان نام افرادی همچون حجت الاسلام و المسلمین، اشرفی اصفهانی به چشم می‌خورد که ایشان به استناد بند ۱ و ۳ ماده ۲۸ رد صلاحیت شده‌اند. 

وی افزود: این در حالی است که ایشان در سال ۱۳۳۸ توسط مرحوم آیت الله بروجردی علامه سر گذاشته‌اند و قریب ۵۰ سال است که پیش نماز مسجد هستند و یکی از بزرگراه‌های تهران به اسم پدرشان ایشان که شهید محراب هستند نام گذاری شده است. 

این استاد دانشگاه، ادامه داد: همچنین بیش از ۴۰ نفر نمایندگان فعلی مجلس تحت همین عنوان ردصلاحیت شده‌اند در حالی که ۴ سال پیش شورای نگهبان همین نمایندگان را تایید صلاحیت کرده و به آن‌ها مجوز داده بود تا در انتخابات شرکت کنند. 

وی تصریح کرد: بنابراین این سوال مطرح می‌شود که در این ۴ سال چه اتفاقی افتاده است که این نمایندگان اکنون از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند، یا آن‌ها باید ترک واجبات کرده باشند یا در دادگستری حکم گرفته باشند و یا منکری از آن‌ها دیده شده باشد در غیر صورت هیچ دلیلی برای ردصلاحیت آن‌ها وجود ندارد. 

احمدی در ادامه گفت: همچنین در فهرست بلندبالای رد صلاحیت شدگان هیات‌های نظارت نام تعداد زیادی از وزرا، وکلای سابق قضات، نمایندگان مجلس و مسئولین مملکتی به چشم می‌خورد که پیش از این مناصب مختلفی را در اختیار داشته‌اند. که این افراد هم به استناد بند یک ماده ۲۸ یعنی عدم التزام عملی به اسلام رد صلاحیت شده‌اند. 
 
وی افزود: با چه تعریفی از اسلام می‌توان ثابت کرد که هیات نظارت و شورای نگهبان التزمشان به اسلام از این افراد قوی‌تر است؟ رد صلاحیت افراد تحت این اتهامات یک ضربه جبران ناپذیری به اتحاد همبستگی و همدلی میان ملت و حاکمیت وارد می‌کند. 
 
این حقوقدان با بیان اینکه «رهبر معظم انقلاب امسال را به سال همدلی و هم زبانی نامگذاری کرده‌اند» گفت: رد صلاحیت‌های گسترده آیا می‌تواند با همدلی مد نظر رهبری همخوانی داشته باشد؟ چطور یک مجموعه به خود اجازه می‌دهد که بگوید من حقم بدون آنکه مدرکی را ارائه کند و بگوید بقیه همه باطلند؟ 

احمدی با بیان اینکه «انتخابات فقط روز رای گیری نیست» گفت: نباید مردم تنها برای حضور پای صندوق‌های رای خواست و آن‌ها را ابزاری برای نشان دادن مشورعیت نظام استفاده کرد. 

او در ادامه با انتقاد از تنگ‌تر شدن دایره جلب مشارکت مردم در انتخابات گفت: در طول ۳۷ سال گذشته ما دایره انتخابات را برای کاندیدا‌ها به شدت محدود کرده‌ایم این در حالی است که در قانون انتخابات مشروطه، شرط لازم تنها خواندن و نوشتن بود. در قانون اولیه جمهوری اسلامی هم همین شرط مد نظر قرار گرفته بود. اما نمایندگان مجلس برای انتخابات در هر دوره‌ای یک قانونی تعیین کرده‌اند که سبب شده است امروز دامنه قانون انتخابات به تجسس در امور شخصی افراد گسترش پیدا کرده است.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان