تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۲

بیماری قلبی مادرزادی vsd چیست؟

بیماری VSD یا شکاف بین دیواره‌های قلبی مخاطی، یکی از انواع بیماری‌های قلبی عروقی مادرزادی است.

بیماری قلبی مادرزادی vsd چیست؟

رویداد۲۴ سیما صابری: سوراخ قلب یا نقص مادرزادی سپتوم ازجمله بیماری‌های قلبی است، که از بدو تولد همراه برخی از نوزادان است. این عارضه در دیواره یا تیغه جداکننده دهلیزها و بطن‌ها رخ می‌دهد. با ایجاد حفره در دیواره بین بطن‌ها و دهلیز‌ها خون اکسیژن‌دار و فاقد اکسیژن ترکیب‌شده و یک جریان رفت و برگشتی ایجاد می‌شود

بیماری قلبی VSD چیست؟

نقص سپتوم یا بیماریVSD یا شکاف بین دیواره‌های قلبی مخاطی، یکی از انواع بیماری‌های قلبی عروقی مادرزادی است. در این بیماری، در دیواره میان دو بخش قلبی (بطن راست و بطن چپ) که عملکردی جدا از هم دارند، شکاف یا حفره‌ای وجود دارد، که این نقص موجب اختلال در جریان خون بین بخش‌های قلبی می‌شود. 

در این بیماری شکافی که در دیواره میانی بین دو بطن وجود دارد باعث می‌شود بخشی از خون از بطن چپ به بطن راست جابجا شده و در نهایت به ریه‌ها هدایت شود. علل VSD ممکن است از جمله عفونت‌های ویروسی، عوامل مادرزادی مانند استعمال داروهای ضد تشنج در زمان بارداری و یا عوامل ژنتیکی باشد. ناهنجاری‌ها به طور معمول تا مدتی بعد از تولد تشخیص داده می‌شود.

 درمان VSD به شکل مشکل قلب و اندازه شکاف روی دیواره بین بطن‌ها بستگی دارد. برخی از موارد نیاز به جراحی وجود دارد تا جریان خون طبیعی و بهینه‌تر بین بخش‌های قلبی برقرار شود. در موارد کوچکتر، بعضی از VSDها از طریق مانیتورینگ مستمر و مراقبت‌های خاص ممکن است کنترل شوند و در موارد دیگر ممکن است نیاز به داروها برای کنترل علائم داشته باشید. اگر VSD به درستی درمان نشود، این بیماری می‌تواند مشکلاتی همچون عدم فعالیت جسمانی عادی، عدم رشد مناسب کودک، عفونت‌های تنفسی مکرر و غیره را به دنبال داشته باشد. بنابراین، شناسایی زودهنگام و درمان مناسب VSD بسیار مهم است.

بیماری قلبی مادرزادی vsd چیست؟

علائم بیماری VSD

  علائم نقص دیواره بین بطنی (VSD) متناسب با اندازه و محل شکاف است. در بعضی از موارد، VSD ممکن است در دوران نوزادی شناخته شود و در موارد دیگر، تا سن بزرگسالی تشخیص داده نمی‌شود. به هر حال علائم و نشانه‌های VSD ممکن است در هر فرد متفاوت باشد و بسته به اندازه و شدت شکاف و میزان تأثیر آن روی قلب و جریان خون، متغیر باشد. برای تشخیص صحیح و تعیین درمان مناسب، مراجعه به پزشک قلب و عروق توصیه می‌شود.

نفس کشیدن سخت

در VSD پیشرفته، اختلال در جریان خون ناشی از شکاف دیواره بین بطنی می‌تواند به نفس کشیدن سخت و تلاش بیش از حد برای تأمین اکسیژن منتج شود. 

ضعف بدنی

 بیماری VSD ممکن است علائم ضعف و بی‌رنگی پوست و لب‌ها را به دنبال داشته باشد. این نشانه‌ها به علت کاهش جریان خون اکسیژن‌دار به بخش‌های بدن اتفاق می‌افتد. 


بیشتر بخوانید: 

بیماری قلبی PDA چیست؟

آنژین قلبی چیست؟


نفس کوتاه

افراد مبتلا به VSD ممکن است نفس کوتاه، خستگی و عدم تحمل فعالیت را تجربه کنند، زیرا قلب برای پمپاژ خون باید بیشتر تلاش کند. 

ضعف در رشد کودک

در VSD، عدم تأمین کافی تغذیه به بدن می‌تواند منجر به تأخیر در رشد جسمانی کودک بشود.

عفونت‌های تنفسی مکرر

 افراد مبتلا به VSD ممکن است به عفونت‌های تنفسی مانند عفونت‌های گوش، بینی و گلو مبتلا شوند.

نبض تند و نامنظم

 در موارد شدید VSD، قلب ممکن است بطور غیر طبیعی عمل کند و نبض تند و نامنظم داشته باشید. 

روش‌های تشخیص VSD

تشخیص بیماری VSD توسط پزشکان از طریق بررسی تاریخچه پزشکی، معاینه جسمی و انجام آزمایشات و تست‌ها انجام می‌شود. پزشک شما ممکن است سوابق شما را بررسی کند تا اطلاعاتی در مورد علائم و علل مرتبط با VSD بدست آورد. این امر شامل علائم کاهش ناگهانی وزن، کم خونی، استفراغ، سینوزیت و عفونت‌های تنفسی مکرر است.همچنین پزشک علائم و نشانه‌های جسمی شما را مورد بررسی قرار خواهد داد که شامل شنیدن نویزهای قلبی غیر معمول و چک کردن وزن، فشار خون و ریتم ضربان قلب می‌شود. 

به گزارش رویداد۲۴ علاوه تست‌های تصویری شامل تست‌های اکوکاردیوگرافی (اکو) و دوبعدی الکتروکاردیوگرافی (EKG) نیز برای تشخیص این بیماری استفاده می‌شود. در تست اکوکاردیوگرافی امواج صوتی برای تولید تصاویر دقیقی از قلب استفاده می شود. این تصاویر به پزشک کمک می کند تا دستگاه قلب شما را بصورت دقیق بررسی کند و حجم و سطح سوراخ را بسنجد. همچنین تست EKG دوبعدی نیز می‌تواند مفید باشد. این تست برای رصد نویزهای الکتریکی، ضربان قلب و فعالیت الکتریکی قلب استفاده می‌شود. این تست می‌تواند اطلاعاتی در مورد سرعت ضربان قلب، انقباض ماهیچه‌های قلب و وجود نواحی غیرعادی در الکتروکاردیوگرام شما ارائه دهد. این روش‌ها با هم ترکیب می‌شوند تا پزشکان بیماری VSD را تشخیص دهند. اگر پزشک شما مشکوک به وجود بیماری VSD در شما باشد، نیاز به تست‌های تکمیلی و مشاوره خواهید داشت.

درمان بیماری مادرزادی VSD با جراحی

درمان سوراخ قلبی VSD در اکثر موارد با جراحی انجام می شود. قبل از جراحی VSD، ممکن است نیاز به آزمایشات قلبی، عکسبرداری قلبی و تست‌های دیگر برای ارزیابی دقیقتر سوراخ قلبی و وضعیت قلب شما باشد. پزشک جراح معمولاً از روش عمل قلب باز استفاده می‌کند. از طریق برش بر روی قفسه سینه، دسترسی به قلب برقرار می‌شود. پس از دسترسی به قلب، پزشک از طریق وارد کردن لوله ای نازک به یک رگ خون در کشاله ران و هدایت آن به سوی قلب سوراخ را میبندد.سپس پزشک مطمئن می‌شود که جراحی به درستی انجام شده است و هیچ نشتی یا سوراخی دیگر در دیواره قلب باقی نمانده است.

پس از جراحی، به شما مراقبت‌های لازم در بخش مراقبت ویژه ارایه می‌وشد. معمولاً مدت زمان بسته نگه داشتن در بخش مراقبت ویژه بسته به وضعیت شما و نوع جراحی انجام شده متغیر است. 

آیا نقص سپتوم برای نوزادان خطرناک است؟

در برخی موارد ممکن است این بیماری مادرزادی برای کودکان خطرناک باشد. اگر حفره سپتوم از نوع ASD و VSD شدت پیدا کند یا وسعت آن زیاد باشد می‌تواند نوزاد را دچار اختلالات قلبی ریوی متعدد کند. همچنین عوارضی همچون نارسایی قلبی، رشد ضعیف، آریتمی و مشکلات دریچه قلب را به همراه داشته باشد.

این نقص می‌تواند بر جریان خون و عملکرد قلب تأثیر بگذارد. از انجام که سیستم قلبی و عروقی نوزاد در مرحله  رشد است و هرگونه نقص در  قسمت‌های مختلف قلب می‌تواند منجر به مشکلات جدی شود. اگر VSD پیشرفته باشد یا با عوارض جانبی همراه شود، می‌تواند باعث سندرم قلبی-ریوی و سایر مشکلات قلبی-عروقی باشد. با این حال، بعضی از VSD ها کوچک هستند و ممکن است خود به خود بهبود یابند، به طوری که نیاز به درمان و جراحی نداشته باشند. اما شکاف های بزرگ یا کسانی که علائم و عوارض جدی دارند، نیاز به درمان و جراحی دیواره بطنی قلب دارند. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان