تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۲

بهترین گیاهان آکواریومی

گیاهان خاص آکواریومی کربن دی‌اکسید موجود در فضای زندگی موجودات آبزی را به خود جذب می‌کند و با تبدیل آن به اکسیژن میزان زنده ماندن جانداران آبزی را به طور قابل توجه‌ای افزایش می‌دهند.

بهترین گیاهان آکواریومی

رویداد۲۴ هدی کاشانیان: تصور بیشتر ما درباره استفاده از گیاهان طبیعی در آکواریوم این است که در آکواریوم ایجاد زیبایی کنیم. این در حالی است که از این گیاهان برای تامین اکسیژن و همچنین رفع آلودگی محیط نیز استفاده می‌شود. به بیان دیگر گیاهان خاص آکواریومی کربن دی‌اکسید موجود در فضای زندگی موجودات آبزی را به خود جذب می‌کند و با تبدیل آن به اکسیژن میزان زنده ماندن جانداران آبزی را به طور قابل توجه‌ای افزایش می‌دهند. توجه داشته باشید که گیاهان فضای آکواریوم در واقع به سه دسته کاملا مجزا از جمله گیاهان رو آبی، گیاهان میان آبی و گیاهان زیر آبی تقسیم می‌شوند.

گیاهان رو آبی

این گیاهان که اغلب در سطح آب شناور هستند، قابل کاشت نیستند و در واقع بر روی سطوح آب روند رشد خود را طی می کنند و مهم تر اینکه نیاز به نور شدید دارند. این دسته از گیاهان معمولا از ذرات معلق درون آب تغذیه می کنند. گیاهان رو آبی در واقع مناسب برای تولید مثل ماهی های زنده زا هستند زیرا بچه ماهی ها در لای برگ و ریشه های باریک و نازک مخفی می شوند و اینگونه محیط مناسبی برای زایمان ماهی های بالغ فراهم می آید و همچنین از طرف دیگر به علت قرار گرفتن در سطح و جذب مواد آلی باعث پاک و تمیز ماندن سطوح آب می‌شوند.

گیاهان میان آبی

به طور کلی گیاهان میان آبی گیاهان آکواریومی هستند که ریشه آن‌ها چندان عمیق نیست و اغلب در لایه‌های میانی آب معلق هستند و تا سطوح آب رشد خواهند کرد. این گیاهان برای رشد نیاز به مواد آلی مغذی ندارند زیرا مواد را از طریق ریشه از خود آب دریافت می کنند و بدین ترتیب نیازی به بستر کشت هم نخواهند داشت. جالب است بدانید که این دسته از گیاهان در کشور ما نیز به صورت ساقه‌ای ترد با برگ‌هایی ریز و فر خورده فروخته می شود. از آنجایی که به سرعت رشد می‌کند و تکثیر می‌شود تنها لازم است وقتی بیش از اندازه بلند شد آن را قطع و دوباره کشت نمایید. وجود این دسته از گیاهان درون آکواریوم موجب شفاف‌تر شدن سریع آب آکواریوم می شود و همچنین ذرات معلق در آب را نیز به سرعت به خود جذب می‌کنند.

گیاهان زیر آبی

به طور کلی گیاهان زیر آبی گیاهانی هستند که ریشه آن‌ها درون خاک یا ماسه و بستر آکوریوم قرار گرفته است و در واقع جز زیباترین و با دوام ترین گیاهان اکواریومی محسوب می‌شوند. متاسفانه در ایران گیاهان آکواریومی تنوع چندانی ندارند و به چند نوع خاص محدود شده‌اند. این گیاهان نیز مشابه گیاهان آپارتمانی دارای ریشه می‌باشند و می‌توانند زیبایی فوق العاده را به محیط اکواریوم ببخشند. معمولاً هم از مواد آلی موجود در بستر آکوریوم به عنوان تغذیه و کود استفاده می‌کنند و پس از جذب این مواد باعث زلال شدن آب و بهینه‌سازی محیط خواهند شد.


بیشتر بخوانید:

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

گیاهان آپارتمانی مقاوم

مناسب‌ترین گیاه آپارتمانی


در این قسمت به معرفی برخی از مهم‌ترین، پرطرفدارترین و مقاوم‌ترین گیاهان مقاوم آکواریومی می‌پردازیم:

گل ریکسیا

 گیاه ریکسیا در واقع با نام خزه آبی نیز مشهور است و از دسته گیاهان شناور بوده که مکان و مخفیگاه مناسبی جهت تخم ریزی ماهیان لابیرنت دار ایجاد می‌کند. ریکسیا دارای برگ‌های سبز روشن و پرپشت می‌باشد و اغلب در محیط‌هایی با گاز‌کربنیک بالا بهترین رشد را خواهد داشت. حباب‌های اکسیژنی که بر روی سر برگ‌ها تشکیل می‌شوند و برای تکثیر آن کافی است تنها تکه‌ای از آن را قطع و درون سطح آب با نور خوب بیاندازید.

گل سالوینیا

 این گیاه برگ‌هایی مشابه برگ درخت آقاقیا دارد و از دسته گیاهان شناور با ریشه‌هایی غوطه‌ور محسوب می‌شود. سالوینیا در صورت وجود نور کافی و مواد غذایی کافی رشد سریعی خواهد داشت. بهتر است بدانید که لایه نازک‌تر از این گیاه دیگر موجودات را در کف از گرفتن نور محروم می‌سازد و به همین خاطر تنها گیاهی ایده‌آل برای آکواریوم‌های باز به شمار می‌آید. برگ‌های سالوینیا در سطح نور را به خوبی تجزیه می‌کنند و از این طریق مانع رنگین شدن سطوح آب خواهند شد. این گیاه شناور در آب معمولاً در بازه دمایی ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد و آب نیمه سنگین بهترین رشد خود را انجام می‌دهد.

گل اودوا

بهتر است بدانید که در میان تمامی گیاهان اودوا تنها گیاهی است که در نور و حرارت ملایم به سرعت رشد می کند و از نظر تولید اکسیژن نیز بسیار عالی است. معمولاً تکثیر اودوا از طریق قلمه زنی و نشاندن ساقه‌های شکسته انجام می‌شود و همچنین در بازه دمایی ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد و آب نیمه سنگین رشد مطلوبی از خود نشان خواهد داد.

بهترین گیاهان آکواریومی

گل کابومبا

این گیاه در کشور ما با نام شویدی مشهور است و اغلب به صورت گروهی مورد کشت قرار می‌گیرد. کابومیا علاوه بر زیبایی و جذابیت چشمگیری که دارد از قدرت اکسیژن دهی بالایی نیز برخوردار می‌باشد و اگر در شرایطی با بازه دمایی ۱۸ الی ۲۸ درجه سانتی گراد قرار بگیرد رشد ایده آلی از خود نشان خواهد داد.

گل هیگروفیلا

 هیگروفیلا در واقع در ایران با نام برگ سیوی شناخته می‌شود که برای رشد نیاز به مراقبت چندانی ندارد. این گیاه دارای رشد سریعی است و از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشد و همچنین اگر به موقع مورد هرس قرار نگیرد به حدی رشد خواهد کرد که بالای سطح آب قرار بگیرد. این گیاه دارای گل هایی آبی است که استفاده از آن‌ها برای تزئین داخل آکواریوم‌های بزرگ و سرباز می تواند جذابیت فراگیری را به محیط ببخشد. هیگروفیلا در واقع اگر در شرایط مطلوبی از جمله دمای ۱۸ الی ۳۰ درجه سانتی گراد و سختی آب سبک تا سنگین قرار بگیرد رشد خوبی خواهد داشت.

گل میریوفیلوم

این گیاه دارای هفت برگ نزدیک به هم است که تمامی ساقه را می پوشاند و معمولا روند تکثیر آن نیز به واسطه قلمه زنی انجام می‌گیرد. میریوفیلوم در واقع از دسته گیاهان اکسیژن دهنده اکواریومی می‌باشد که نه تنها در مقابل نور بلکه در تاریکی نیز از خود اکسیژن تولید می‌کند و معمولاً این خاصیت آن به واسطه ذخیره‌سازی مقداری گاز تحت فشار در بافت‌ها هنگام روز است که به آرامی تا شب خارج می‌شود. میریوفیلوم شرایطی از جمله بازه دمایی ۱۰ الی ۲۹ درجه سانتی‌گراد و سختی آب از سبک تا سنگین را برای رشد ایده‌آل می‌پسندد.

آنوبیاس

گیاهانی با رشد آهسته هستند که نیاز کمی به نور دارند، در نتیجه آن‌ها گیاهان ایده آلی برای میانه آکواریوم می‌باشند، جایی که می‌توانند به اندازه مناسب رشد کنند و در عین حال ساقه‌های پایینی گیاهان پشت خود را مخفی کنند. این گیاهان به قسمت‌های سخت مانند سنگ‌ها و چوب‌های درون آکواریوم متصل هستند و در آنجا کلونی‌های درهم و جذاب ایجاد می‌کنند. برگ های بزرگ و سخت این گیاه پناهگاهی عالی برای موجودات کوچک مانند میگوها هستند. گیاهان آنوبیاس به راحتی رشد می کنند، گیاهان سختی هستند که نیاز به نگهداری بسیار کمی دارند.

هورن وورت

 این گیاه زیبا به صورت عمودی رشد میکند و تبدیل به جنگلی متراکم از برگ‌های سوزنی می‌شوند و برای بچه ماهی‌ها مکان مناسبی برای پنهان شدن از دیگر ماهی‌ها را می‌دهند. هورن وورت را می‌توان با کاشت یا فقط شناور کردن آن در آب آکواریوم پرورش داد.

بهترین گیاهان آکواریومی

سرخس

 گیاه‌هایی مانند سرخس جاوای کلاسیک گیاهان میان‌زمینی عالی برای آکواریوم‌های متوسط هستند. این گیاهان نیاز به نور کمی دارند و نگهداری بسیار آسانی دارند. آنها تمایل دارند شکل رشد عمودی‌تری داشته باشند.

کریپتوکورین

 ۶۰ گونه کریپتوکورین یا همان طور که اغلب به آن‌ها «کریپتون» می‌گویند وجود دارد و اگرچه اندازه همه آن‌ها متفاوت است، اما بیشتر گونه‌های محبوب آن‌ها گیاهان میانه عالی می‌سازند. این گیاهان را می‌توان در شرایط کم نور پرورش داد و دارای برگ‌های بزرگی هستند که نیاز به اصلاح و نگهداری بسیار کمی دارد. این گیاهان در اندازه‌ها، شکل‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارند. این گیاهان در بستر ریشه دارند و سیستم ریشه‌ای قوی ایجاد می‌کنند.

آلترنانترا رینکی

 این گیاه با ظاهر عالی مدتی طول می‌کشد تا به خوبی در بستر ریشه کنند و پس از استقرار نباید جابجا شود. گیاه را در صورت نیاز کوتاه کنید و در صورت لزوم برگ‌های پوشیده از جلبک را بردارید. این گیاه ممکن است توسط میگوهای آمانو تغذیه شود و آسیب ببیند.

باکوپا

این گیاهان آکواریومی در تنظیمات عادی و ابتدایی آکواریوم و با تجهیزات کم رشد کندی دارند اما به محض افزودن کربن‌دی‌اکسید و نور PAR اضافی به محیط خیلی سریع رشد می‌کنند و تمام مخزن آکواریوم شما را در بر می‌گیرند.

استروژن

استروژن یکی دیگر از گیاهان عالی آمریکای جنوبی است که به راحتی می‌توان آن را در مخزن‌های گیاهی با فناوری پایین کشت کرد اما در نور خوب و با CO2 قوی‌تر رشد می‌کند. یک فرم رشد متراکم و پراکنده به این معنی است که این گیاهان اغلب به عنوان گیاهان فرش رشد می‌کنند، البته اگر اجازه رشد در ارتفاع را داشته باشند، نیز عالی به نظر می‌رسند. این گیاهان دارای برگ‌های پهن و زیبا و سبز روشن هستند.

روتالا ایندیکا

نگهداری از این گیاه اندکی سخت است اما می‌تواند منظره بسیار زیبایی را برای آکواریوم شما فراهم آورد. این گیاه کمی بیشتر از بقیه به نور علاقه دارد پس دقت کنید که مکان روشن‌تری را برای آن انتخاب کنید. اگر مشاهده کردید که برگ‌های پایین شروع به پوسیدگی کردند مجبور هستید که آن را جا به جا کنید و دوباره بکارید یا برای دریافت نور بیشتر آن را تغییر دهید تا شاخ و برگ های زیرین نیز نور خوبی را دریافت کنند.

مانی وورت

 این گیاه کاملا مناسب آکواریوم‌هایی با نور کم است، این نوع از گیاهان آکواریومی به صورت عمودی رشد خواهند کرد تا به سطح برسند. اگر نور به اندازه کافی نباشد، برگ‌های روی ساقه تحتانی شروع به پوسیده شدن می‌کنند. اگرچه می‌توان این گیاه را با اصلاح برگ‌ها و کاشت در مناطق دیگر آکواریوم به راحتی تکثیر کرد که این مورد نگهداری از گیاه مانی وورت را برای مبتدیان در نگهداری از آکواریوم آسان‌تر کرده است.

گل ساژیتاریا

 این گیاه زیبا برای رشد نیاز به مراقبت چندانی ندارد و اغلب ساقه‌های رونده و کوتاه آن گروه متراکمی را شکل می‌دهند. گاهی اوقات مانند یک شاخه بلند به سطح آب می‌رسد و سپس شروع به تولید گل‌های کوچک و سفید می‌کند. بهتر است بدانید که از لحاظ ساختمان و تکثیر شباهت زیادی به گیاه والیسنریا دارد البته که برگ‌های آن خمیده و به شکل شمشیر می‌باشند. معمولا ًاین گیاه در شرایط معمولی از جمله دمای ۱۶ الی ۲۸ درجه و آب نیمه سنگین رویش خوبی خواهد داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان