تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۰۱ آبان ۱۴۰۲

۱۰ حقیقت درباره روانشناسی رابطه که نگاهتان را تغییر میدهد!

همه‌ی انسان‌ها برای شکوفا شدن شخصیت، رشد مطلوب و ادامه‌ی زندگی به برقراری ارتباط و رابطه با انسان‌های دیگر نیازمند هستند. در ادامه این مطلب قصد داریم ۱۰ حقیقت مهم درباره‌ی این موضوع را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

رویداد۲۴ روانشناسی رابطه‌ی علمی جذاب است که عملکرد درونی روابط انسانی و چگونگی تأثیر تعاملات و رفتارها بر رفاه فیزیکی، روانی و عاطفی را مورد بررسی قرار می‌دهد. به ارتباط بین دو فرد که می‌تواند تأثیرات مثبت یا منفی به‌دنبال داشته باشد، رابطه می‌گویند. روابط انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از: روابط خانوادگی، روابط دوستانه، روابط عاشقانه، روابط جنسی، روابط کاری، روابط موقعیتی و غیره. همه‌ی انسان‌ها برای شکوفا شدن شخصیت، رشد مطلوب و ادامه‌ی زندگی به برقراری ارتباط و رابطه با انسان‌های دیگر نیازمند هستند‌. در ادامه این مطلب قصد داریم ۱۰ حقیقت مهم درباره‌ی این موضوع را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

۱۰ حقیقت درباره روانشناسی رابطه که نگاهتان را تغییر میدهد!

آشنایی با علم روانشناسی رابطه

این علم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های روانشناسی روابط بین‌فردی، عوامل روانشناختی، تعاملات و رفتارهای انسان‌ها را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد. با کمک این علم می‌توان میزان رضایت افراد از روابط مختلف را افزایش داد و پیوندهای عاطفی قوی و مستحکم‌تری ایجاد کرد.‌

به اعتقاد روانشناسان متخصص و باتجربه، عوامل کلیدی متعددی در افزایش رضایت افراد از روابطشان تأثیرگذار است. درواقع این عوامل همان تکنیک‌ها و مهارت‌هایی هستند که به یادگیری دقیق و تمرین مداوم نیاز دارند. در این علم روانشناسان طیف وسیع و گسترده‌ای از موضوعات متنوع مانند ارتباط، حل تعارضات، عشق و صمیمیت، تأثیر تجربیات گذشته بر روابط فعلی و غیره را بررسی می‌کنند. برای داشتن یک زندگی شاد، سالم و موفق باید با حقایق مهم این علم آشنا شوید تا نگاهتان به روابط تغییر کند.

معرفی حقایق روانشناسی رابطه که باعث تغییر نگاه افراد می‌شود

در بخش‌های قبلی راجع‌به انواع روابط بین فردی که بین انسان‌ها ایجاد می‌شود صحبت کردیم و توضیح دادیم که با یک‌سری تکنیک و مهارت علمی می‌توان روابط بین اعضای خانواده، دوستان، همکاران و غیره را بهبود بخشید و باعث مشکلات شد‌. در این بخش ده حقیقت مهم درباره‌ی روانشناسی رابطه را معرفی خواهیم کرد:

 ابراز همدلی برای ایجاد یک رابطه‌ی سالم و شاد

یکی از نکات بسیار مهمی که در بهبود روابط بین‌فردی نقش‌ مؤثری دارد، همدلی است. همدلی یعنی این‌که افراد بتوانند خود را به‌جای طرف مقابل بگذارند و به مسائل و مشکلات ایجادشده از دید او نگاه کنند. با تمرین همدلی و درک احساسات منفی دیگران می‌توان یک رابطه‌ی سالم و شاد ایجاد کرد و میزان تعارضات را کاهش داد.

 در‌ک عاطفی برای آرام کردن طرف مقابل هنگام مشاجره

محال است که روابط بین‌فردی انسان‌ها با بحث و مشاجره همراه نباشد. در رابطه‌‌های عاشقانه، خانوادگی، دوستانه، کاری و غیره احتمال ایجاد دعوا و مشاجره زیاد است. در چنین مواقعی تمرین همدلی به درک عاطفی منجر می‌شود. درواقع شما نباید فقط زمانی که افراد با مشکل مواجه شده‌اند خود را جای آن‌ها بگذارید، بلکه در زمان بحث با طرف مقابلتان نیز می‌توانید احساساتش را درک و او را آرام کنید.

 نشان دادن احترام و توجه برای ایجاد احساس آرامش

یکی دیگر از حقیقت‌های روانشناسی رابطه، نشان دادن احترام و توجه برای ایجاد احساس آرامش در رابطه است. برای جلوگیری از گرفتار شدن در یک چرخه‌ی باطل در روابط، احترام و توجه به کوچک‌ترین کارهای طرف مقابل خود را نادیده نگیرید.‌ افراد می‌توانند با کمترین هزینه‌ها به طرف مقابل بفهمانند که قدردان تلاش‌ها و زحمات او هستند. به‌عنوان مثال با خرید یک شاخه گل می‌توان از زحمات اعضای خانواده، همسر، دوست و همکار قدردانی و رابطه‌ی صمیمانه‌تری ایجاد کرد.

همفکری کردن برای گرفتن تصمیم‌های مهم

برای ایجاد یک رابطه‌ی مفید و جلوگیری از به‌‌وجود آمدن اختلاف با طرف مقابل خود، در رابطه همفکری کنید و در تصمیم‌های مهم خود نظر او را هم جویا شوید. نادیده نگرفتن افراد و نظرخواهی از آن‌ها باعث می‌شود که احساس ارزشمند بودن داشته باشند.

۱۰ حقیقت درباره روانشناسی رابطه که نگاهتان را تغییر میدهد!

 پرهیز از ذهن‌خوانی و حدس زدن منظور طرف مقابل

نکته‌ی دیگری که باعث بهبود روابط بین‌فردی می‌شود، این است که از ذهن‌خوانی و حدس زدن منظور طرف مقابل بپرهیزید تا مشکلات جدید ایجاد نشود. به جای این کار مستقیما از او بپرسید از حرفی که زد یا عملی که انجام داد، چه منظوری داشت.

 بدگویی نکردن از افراد هنگام عصبانی بودن از آن‌ها

بدگویی نکردن از افراد هنگام عصبانی بودن از دست آن‌ها حقیقت دیگر روانشناسی رابطه است. وقتی همسر، والدین، فرزندان، همکاران و سایر افراد شما را ناراحت می‌کنند، مستقیماً به خود آن‌ها بگویید که دلخور هستید و با گفت‌وگو مشکلات خود را حل کنید. بدگویی کردن پیش دیگران نه‌تنها کمکی به حل مشکلات و سوء‌تفاهم‌ها نمی‌کند، بلکه باعث به‌وجود آمدن مشکلات جدید می‌شود.

 قدرشناسی برای ایجاد احساس مفید بودن در طرف مقابل

بسیاری از افراد نمی‌دانند که قدرشناسی چه تأثیر مثبتی در روابط بین‌فردی آن‌ها خواهد داشت. وقتی با یک کلمه یا یک جمله‌ی ساده به طرف مقابل می‌فهمانید که قدر زحمت‌ها و خوبی‌هایی که در حق شما کرده می‌دانید، به آن فرد احساس مفید بودن دست می‌دهد و کیفیت رابطه افزایش پیدا می‌کند.

مدیریت استرس برای جلوگیری از سوءتفاهم و درگیری

همه‌ی انسان‌ها در زندگی خود استرس را تجربه‌ می‌کند. استرس در اعمال‌ و رفتار افراد تأثیر منفی می‌گذارد و کیفیت روابط بین‌فردی او را کاهش می‌دهد. با مدیریت استرس نزد یک متخصص روانشناسی رابطه می‌توان از سوء‌تفاهم‌ها و درگیری‌ها جلوگیری کرد.

توجه به صمیمیت فیزیکی برای افزایش حس دلبستگی

یکی دیگر از حقایقی که تأثیر بسزایی در بهبود روابط بین‌فردی دارد، توجه به صمیمیت فیزیکی برای افزایش حس دلبستگی بین افراد است. بغل کردن و بوسیدن همسر، فرزندان، اعضای خانواده و دوستان باعث افزایش میزان ترشح هورمون اکسی‌توسین می‌شود و همین امر احساس دلبستگی و صمیمیت بین افراد را بیشتر می‌کند و باعث به‌وجود آمدن یک رابطه‌ی سالم بین آن‌ها می‌شود.

 حضور در جمع برای بهتر شدن ارتباطات اجتماعی

برای بهتر شدن ارتباطات اجتماعی و روابط بین‌فردی، از حضور در جمع نباید غافل شد. بسیاری از افراد به بهانه‌ی درونگرا بودن، خود را از حضور در جمع‌ها محروم می‌کنند. البته هرگز نباید خودتان یا افراد دیگر را مجبور به انجام کاری کنید. حضور در جمع باید با رضایت قلبی باشد تا تأثیر مثبتی در رابطه‌های شما بگذارد.

۱۰ حقیقت درباره روانشناسی رابطه که نگاهتان را تغییر میدهد!

مشاوره آنلاین با بهترین متخصص روانشناسی از طریق سایت ازپزشک

در این مطلب راجع‌به روانشناسی رابطه و ده حقیقت مهم درباره‌ی آن صحبت کردیم. شناخت این حقایق به افراد کمک می‌کند تا نگاهشان را به روابط بین‌فردی خود را تغییر دهند و کیفیت رابطه‌هایشان را ارتقا ببخشند. برای آشنایی بیشتر با این حقایق می‌توانید از طریق بخش جست‌وجو در سایت ازپزشک، به‌عنوان یکی از برترین سایت‌های ویزیت آنلاین ایران، بهترین متخصص روانشناسی موردنظر خود را پیدا کنید و با او مشاوره صوتی یا تصویری انجام دهید.

برچسب ها: روانشناس
نظرات شما
پیشخوان