تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

خاویر میلی رئیس جمهور آرژانتین کیست؟

خاویر میلی معروف به مرد اره‌ای پیروز انتخابات آرژانتین شده و رئیس جمهور منتخب این کشور است. تصاویر شادی بعد از اعلام خبر پیروزی او در شبکه‌های اجتماعی جهان بازتاب گسترده‌ای داشته و بسیاری معتقدند رفتار او به پوپولیست‌هایی مثل دونالد ترامپ بی شباهت نیست. رویداد۲۴ این گزارش سوابق عجیب میلی را بررسی کرده است.

خاویر میلی رئیس جمهور آرژانتین

رویداد۲۴ سارا ریاضی: لشکر هوادارانش لو به دلیل مو‌های آشفته‌اش «مرد دیوانه با کلاه گیس» یا «مرد اره برقی» می‌نامند. او خودش را «شیر» خطاب می‌کند و معتقد است که آموزش جنسی، توطئه «مارکسیسم» برای از بین بردن خانواده است، سگ‌های ماستیف خانگی‌اش را به عنوان «بچه‌هایم با چهار پنجه» معرفی می‌کند و پیشنهاد کرده که به مردم اجازه داده شود که اعضای حیاتی خود را بفروشند. این‌ها تنها بخشی از ایده‌های «خاویر میلی» رئیس جمهور منتخب آرژانتین است.

چند سال پیش، میلی مجری یک برنامه تلویزیونی بود که بینندگانش به دلیل اعتراضات تندی که علیه مخارج دولتی و طبقه سیاسی حاکم می‌کرد دوست داشتند. در آن زمان و تا همین ماه‌ها پیش، تقریباً هیچ یک از کارشناسان سیاسی باور نداشتند که او شانسی برای تبدیل شدن به رئیس‌جمهور دومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی را داشته باشد. نگرانی بزرگ جهان این است که یک فرد کم تجربه با رویکرد راست افراطی زمام یکی از بزرگترین اقتصاد‌های آمریکای جنوبی را در حالی به دست گرفته که قبلا قول داده می‌خواهد پایه‌های آن را نابود کند.

برنامه اقتصادی خاویر میلی، از تعطیلی بانک مرکزی تا جایگزینی دلار به جای پزو

قبل از اینکه میلی وارد کانون توجه عمومی شود، اقتصاددان ارشد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجاری آرژانتین بود که مسئولیت اداره بیشتر فرودگاه‌های این کشور بر عهده داشت. او در نطق بعد از پیروزی خود به صراحت اعلام کرده که برای اصلاح دولت و اقتصاد به سرعت قدم بر میدارد. میلی گفته «وضعیت آرژانتین بحرانی است. تغییراتی که کشور به آن نیاز دارد فوری است و نباید به تدریج ایجاد شود.»

در قلب برنامه اقتصادی او برای آرژانتین، پیشنهاد جایگزینی دلار به جای واحد پول ملی آرژانتین یعنی، «پزو» است. او بار‌ها گفته است که تنها راه برای پایان دادن به تورم که به ۱۴۰ درصد رسیده است، جلوگیری از ادامه چاپ پول توسط سیاستمداران است. به این ترتیب، او قصد دارد بانک مرکزی را تعطیل کند.

ادواردو لوی ییاتی اقتصاددان و استاد دانشگاه آرژانتینی در گفتگو با نیویورک تایمز درباره معنی سیاست جایگزینی دلار میلی گفته مطمئن نیست که رئیس جمهور جدید آرژانتین خودش بداند که چه برنامه‌ای در سر دارد. لوی ییاتی می‌گوید «آرژانتین به طور تاریخی، آزمایشگاه ایده‌های عجیب و غریب بوده است. ایده‌هایی که به دلیل واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی معمولا اجرایی نمی‌شوند.» او معتقد است ایده‌های میلی هم از این قاعده مستثنا نیستند.

میلی خود را یک «آنارکو-سرمایه‌دار» توصیف می‌کند و از این رو رویکرد لیبرتارینیستی او برای آرژانتین تازگی دارد. او خواستار کاهش قوانین کار کشور و کوچک‌تر کردن دولت با هدف تقویت رشد اقتصادی است. از نظر او این امر مستلزم حذف نیمی از وزارتخانه‌های دولتی از جمله بهداشت و آموزش است. میلی در کمپین انتخاباتی خود از «بریدن از روش‌های سنتی» حرف میزد و با همین ایده گاهی با یک اره برقی در دست در خیابان حضور پیدا می‌کرد.

ایده کوچک سازی دولت با اشاراتی به پاکسازی «کاست (طبقه) سیاسی»، میلی را به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده که خواستار «خشک کردن باتلاق» سیاست مداران بود شبیه کرده است.

میلی در رقابت‌های انتخاباتی گفته سیاستمداران یک «طبقه انگلی و فاسد» هستند که تجارت کثیف خود را انجام می‌دهند و از شهروندان پول می‌دزدند. او قبلاً اعلام کرده که در صورت پیروزی دو وزارت خانه بهداشت و توسعه اجتماعی را که به «گاوصندوق‌هایی» برای ثروت اندوزی سیاستمداران تبدیل شده اند، بر خواهد چید.

میلی ۵۳ ساله گفته که می‌خواهد هزینه‌ها و مالیات‌ها را کاهش دهد، شرکت‌های دولتی را خصوصی کند؛ ۱۰ وزارتخانه از ۱۸ وزارتخانه فدرال را حذف کند، مدارس دولتی را به سیستم کوپنی منتقل کند، سیستم مراقبت‌های بهداشتی عمومی را مبتنی بر بیمه کند و بانک مرکزی کشور را ببندد. او یک بار گفته ««جامعه بدون دولت بسیار بهتر از جامعه با دولت عمل می‌کند.»


مطالب دیگر برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

پایان نئولیبرالیسم در شیلی/ چپ‌گرایان چگونه پس از ۵۰ سال به قدرت بازگشتند؟

آخرین تصویر سالوادور آلنده پیش از کشته شدن در کودتای شیلی

«بهار لاتین» در آمریکا!/ فرار اوو مورالس پس از اعتراضات مردم بولیوی

لیبرالیسم و نئولیبرالیسم یعنی چه؟


سیاست‌های فرهنگی خاویر میلی رئیس جمهور آرژانتین

به گزارش رویداد۲۴ برخی مواضع فرهنگی میلی از نظر رسانه‌های آمریکا، بازتاب رویکرد جمهوری خواهان محافظه‌کار در ایالات متحده از جمله ترامپ است. او نزدیکی خود به دیگر رهبران راست افراطی مانند «ژایر بولسونارو» رئیس جمهور سابق برزیل یا «خوزه آنتونیو کاست» نامزد سابق ریاست جمهوری شیلی را پنهان نکرده است.

میلی با سیاست‌های فمینیستی و سقط جنین مخالف است. آرژانتین در سال‌های اخیر این سیاست‌ها را قانونی کرده است، اما میلی قصد دارد همه‌پرسی برای لغو این قانون پیشنهاد کند. البته میلی تاکید کرده مخالفتش با سقط جنین، یک مخالفت اخلاقی نیست. بلکه به عنوان یک لیبرال به زندگی احترام می‌گذارد و معتقد است زندگی انسان از لقاح آغاز می‌شود.

او گفته یک زن می‌تواند در مورد بدنش دست به انتخاب بزند اما چیزی که در رحم دارد بخشی از بدنش نیست در نتیجه با سقط جنین به عنوان حق انتخاب زن بر بدنش مخالف است. او این تصور را که انسان‌ها در ایجاد تغییرات آب‌وهوایی نقش دارند رد می‌کند. میلی مانند ترامپ و بولسانارو می‌گوید «گرمایش زمین یک دروغ دیگر سوسیالیست‌هاست. ۱۰، ۱۵ سال پیش گفته می‌شد که زمین در حال یخ زدن است. الان می‌گویند در حال گرم شدن است. هرکسی این الگو را ببیند می‌فهمد که این‌ها با اغراق سعی دارند ارعاب ایجاد کنند.»

میلی طرفدار قانونی شدن مواد مخدر و حق حمل سلاح است. در مورد قانونی شدن مواد مخدر، میلی میگویند مصرف مواد یک اقدام فردی است و مادامی که اعتیاد هزینه‌ای برای دولت ایجاد نکرده، دولت و سیستم قضایی نباید در آن دخالت کنند. او گفته «اگر شما میخواهید خودکشی کنید، من مشکلی با تصمیم شما ندارم، اما از من نخواهید که هزینه اش را بپردازم. اگر قرار است مسئولیت تصمیمات‌تان را برعهده نگیرید، منصفانه نیست.»

او حامی ازدواج همجنس‌گرایان و ضد نهاد روحانیت مسیحی است. او حتی یک بار گفته آماده است که به دین یهودیت گرایش پیدا کند. البته او می‌گوید برای این منظور محدودیت‌هایی دارد. او در گفتگو با نشریه ارژانتینی «ال پیس» گفته اگر من رئیس جمهور شوم در روز شبات باید چه کار کنم؟ آیا مجبورم روز شنبه دست از کار بکشم و با دولت قطع ارتباط کنم؟ در نتیجه من تورات را از منظر اقتصادی مطالعه و بررسی می‌کنم.»

او در یک برنامه تلویزیونی، پاپ فرانسیس، پاپ آرژانتینی و رئیس کلیسای کاتولیک روم را به خاطر دفاع از عدالت اجتماعی «احمق» و «نماینده شر روی زمین» خوانده بود. او درباره ازدواج همجنس‌گرایان گفته «از نظر من ازدواج یک قرارداد خصوصی بین طرفین است» بنابراین، به گفته وی، دولت نباید در این قرارداد دخالت کند. افراد می‌توانند با هر کسی که بخواهند ازدواج کنند، خواه با فردی از جنس مخالف یا همجنس باشد. میلی حتی یک قدم فراتر می‌رود و می‌گوید که مخالف «ازدواج به عنوان یک نهاد» است که توسط دولت تنظیم می‌شود. او تاکید کرده به نظرش همجنس گرایی یک بیماری نیست.

او ایده اعطای مجوز برای فروش اعضای حیاتی بدن را به عنوان یک ضرورت اقتصادی مطرح کرده است. میلی می‌گوید «تجارت باید با عرضه و تقاضا و بدون دخالت هیچ مقامی تنظیم شود. اولین دارایی من بدن من است. چرا نمی‌توانم آن را بفروشم؟ ۷۵۰۰ آرژانیتینی امروز در انتظار دریافت عضوند. اگر من مکانیزم بازار را برای حل این مشکل ارائه کنم چه خواهد شد؟»

نشریه آرژانیتی «ال‌پیس» در گزارشی نوشته در روز‌های اولیه کمپین او حتی از منطق «فروش بچه» هم دفاع کرده بود و بچه را به عنوان «دارایی والدین» دسته بندی کرده بود، اما به خاطر واکنش‌های منفی که به این ایده او به وحود آمد، دیگر اشاره‌ای به آن نکرد. حتی شعار انتخاباتی میلی هم شبیه به شعار ترامپ یعنی «آمریکا را دوباره بزرگ خواهیم» کرد است. او گفته که آرژانتین را به دوره نامعلومی از عظمت باز خواهد گرداند.

میلی در جشن پیروزی روز یکشنبه اعلام کرد: «آرژانتین می‌خواهد جایگاهی را در جهان پس بگیرد که هرگز نباید از دست می‌داد.» حامیان او کلاه‌هایی بر سر می‌گذارند که عبارت «آرژانتین را دوباره بزرگ می‌کنیم» روی آن نقش بسته است.

رابطه خانودگی خاویر میلی رئیس جمهور آرژانتین

میلی پسر یک پدر تاجر حوزه حمل‌ونقل مسافر و یک مادر خانه‌دار است، اما دوست ندارد درباره دوران کودکی‌اش زیاد صحبت کند و می‌گوید سال‌های جوانی‌اش با رابطه پرتنش با پدرش سپری شده است. این روز‌ها تنها عضوی از خانواده که با او رابطه نزدیکی دارد، خواهرش کارینا میلی است که ریاست کمپین او را برعهده داشت. میلی خواهرش را "رئیس" خطاب می‌کند و بار‌ها گفته او معمار به قدرت رسیدنش بوده است.

میلی در یک گفتگوی تلویزیونی در سال ۲۰۲۱ خواهرش را با حضرت موسی مقایسه کرده بود که پیام خدا را آورده است. او در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود مقابل دوربین رسانه‌ها گفت «کارینا، موسی است و من کسی هستم که پیام او را بازگو می‌کنم.»

میلی در طول حضور مکررش در تلویزیون، فقط درباره اقتصاد و سیاست صحبت نکرد. او وارد زندگی خصوصی‌اش هم شد و یک بار خود را به عنوان یک متخصص در «رابطه جنسی تانتریک» معرفی کرد و آشکارا درباره نحوه مشارکت مکرر خود در رابطه جنسی گروهی حرف زد و پیشنهادهاییتی هم ارائه کرد!

میلی در بیشتر عمر خود شریک زندگی جدی نداشته و معروف است که دوستی هم ندارد. او ماه‌ها در کمپین انتخاباتی می‌گفت هیچ رابطه‌ای ندارد، اما در ماه ژوئیه با بازیگر آرژانتینی «فاطیما فلورز» وارد رابطه شد. میلی ارتباط عمیقی با سگ ماستیف انگلیسی خود، کانن، داشته که به تازگی مرده است. او در حال حاضر چهار سگ ماستیف دیگر دارد که با استفاده از دی ان‌ای کانون به دنیا آمده اند و نام چهار اقتصاددان را روی آن‌ها گذاشته است! در پایان باید خاطر نشان کرد که با وجود اطلاق عنوان مرد کلاه‌گیسی به میلی، مو‌های او واقعی است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آرژانتین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
0
5
خسته نباشید به لیلا فرهادی که در میان انبوه مطالبی که در مدیا منتشر میشه، نوشته‌های او همیشه حرفه ای و خواندنی است
استاد رازقی پور
|
Canada
|
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
1
5
از چپ ملولم و خاویر میلی ام آرزوست !
نظرات شما
پیشخوان