تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۴ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

معایب خودرو تارا که قبل از خرید باید بدانید

قبل از اجرای تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، برنامه‌ریزی صورت گرفته بود که خودروی پژو ۳۰۱ وارد خط تولید شرکت ایران‌خودرو شود. اما در نهایت تصمیم گرفته شد از پلتفرم پژو برای تولید داخلی این خودرو استفاده شود.

معایت خودرو تارا

رویداد۲۴ پروژه تولید خودروی تارا در ابتدا با کد K۱۳۲ شناخته می‌شد. با انجام برخی تغییرات در پلتفرم ۳۰۱ و انتخاب نام IKP۱ برای آن، این پروژه توسعه یافت. تا به امروز، حدود ۲ سال از ورود تارا به بازار می‌گذرد و در این دوره زمانی، نسخه اتوماتیک آن نیز تولید شده است. به همین دلیل، می‌توانیم تا حدودی درباره کیفیت و معایب آن نظر داشته باشیم.

از نظر طراحی، باید اذعان کرد که تارا، اگرچه یک خودروی متفاوت نسبت به سایر محصولات ایران‌خودرو است، اما نمی‌توان آن را به عنوان یک خودروی بسیار زیبا تلقی کرد. شاید برخی افراد نمای جلوی تارا را قابل قبول بدانند، اما بدون شک می‌توانست طراحی بخش عقب آن بهبود یابد. نصب چراغ‌های وسیع در پهنای خودرو، اگرچه به منظور تأکید بر عرض تارا است، اما شکل نامتجانسی به آن بخشیده‌اند و نور بیش از حد آن‌ها در شب ممکن است برای رانندگان پشتی مشکل‌ساز باشد. همچنین، طراحی کابین تارا، اگرچه با ساختار‌های روز دنیا فاصله دارد، اما در مقایسه با رقبای قدیمی‌تر در بازار داخلی، به طور کلی قابل قبول است.

معایت خودرو تارا که قبل از خرید باید بدانید

بجز بحث طراحی که به حدودی به سلیقه افراد بستگی دارد، باید به به‌روزرسانی پلتفرم تارا نسبت به خودرو‌های دیگر مانند دنا یا محصولات سایپا اشاره کنیم. در بخش قوای محرکه، تارا از همان پیشرانه‌ی معتبر ایران‌خودرو یعنی TU۵ استفاده می‌کند، با این تفاوت که نسخه پلاس این پیشرانه، توان ۵ اسب بخاری بیشتری نسبت به نسخه عادی دارد. قدرت و گشتاور پیشرانه‌ی تارا به ترتیب ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن متر است و این نیرو توسط گیربکس‌های ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. با این مقدمه نسبتاً مفصل، به بررسی معایب نسخه اتوماتیک و دنده‌ای تارا می‌پردازیم.

معایب تارا اتوماتیک و دنده‌ای

طراحی نه چندان دل‌چسب تارا

همانطور که اشاره شد، در بخش عقب، تارا طراحی جذابی ندارد. اگرچه طراحان تلاش کرده‌اند با فرم چراغ‌های پیوسته، طرحی مشابه خودرو‌های روز را ارائه دهند، اما نتیجه کار یک طراحی ناهمگون است که حتی پهنای خودرو را به طور کافی نیز نشان نمی‌دهد.

بی‌دقتی در مونتاژ خودروی تارا

معایت خودرو تارا که قبل از خرید باید بدانید

در برخی از نمونه‌های تارا که به مشتریان تحویل داده شده‌اند، عدم هماهنگی بین پانل‌های بدنه و وجود درز‌های بزرگ بین آن‌ها مشاهده می‌شود. به عنوان مثال، در برخی نسخه‌های تارا، فاصله مناسبی بین بدنه و سپر‌ها وجود ندارد. البته، باید توجه داشت که وضعیت مشابهی در سایر تولیدات داخلی نیز وجود دارد و از این نظر، می‌توان گفت که تارا بهتر عمل کرده است.

ارگونومی ضعیف کابین تارا

معایت خودرو تارا که قبل از خرید باید بدانید

نوع طراحی داشبورد تارا باعث می‌شود دسترسی به برخی ادوات کابین دشوارتر شود و این موضوع قطعاً تمرکز راننده را در زمان رانندگی تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد. یکی از مشکلات این بخش، محل نصب کلید‌های شیشه‌بالابر است، اگرچه در نسخه فول تارا، ایران‌خودرو محل نصب این کلید‌ها را به روی درب‌ها منتقل کرده است.

کیفیت پایین گیربکس در تارا

در برخی از نمونه‌های گیربکس دستی تارا، مشکل عدم جا رفتن دنده‌ها و کلیتاً سختی کار کردن با آن گزارش شده است. همچنین، برخی افراد همچنین به مشکل مکث و ضربه در گیربکس اتوماتیک اشاره کرده‌اند.

مشکل باتری

در برخی از نمونه‌های تحویلی تارا به مشتریان، مشکلاتی مرتبط با باتری گزارش شده است که در نهایت منجر به تعویض باتری می‌شود.

قدرت کم پیشرانه در مقایسه با رقبای تارا

در مقایسه با پیشرانه TU۵ پلاس تارا که ۱۱۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، پیشرانه EF۷ توربوی دنا پلاس با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتون متر، به طور قابل توجهی قدرت بیشتری دارد و از این نظر بهتر عمل می‌کند. همچنین، در مورد طراحی ظاهری، باید اشاره کرد که بسیاری افراد دنا پلاس را جذاب‌تر از تارا می‌یابند.

مشخصات فنی تارا

معایت خودرو تارا که قبل از خرید باید بدانید

  تارا دنده‌ای تارا اتوماتیک
نوع موتور TU5P TU5P
حجم موتور (سی‌سی) ۱۵۸۷ ۱۵۸۷
حداکثر توان موتور (اسب بخار) ۱۱۳ ۱۱۳
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) ۱۴۴ ۱۴۴
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۹۰ ۱۹۰
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۲.۵ ۱۳
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی، کد کلاس ۳۲۲۱۰: ۶ دنده دستی ۶ دنده اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) ۷.۰۶ ۷.۲۹
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۴۵۱۹/۱۹۵۳/۱۴۶۶ ۴۵۱۹/۱۹۵۳/۱۴۶۶
فاصله بین دو محور چرخ‌های عقب و جلو (میلی‌متر) ۲۶۵۲ ۲۶۵۲
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (کیلوگرم) ۱۱۷۰ ۱۲۶۸
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) ۵۰ ۵۰
حجم فضای صندوق‌عقب (لیتر) ۶۴۰ ۶۴۰
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
سفیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
0
2
به سه مورد از اشکالاتش اشاره نکردین .یکی محل کنسول زیر دستی راننده ست که روی ترمز دستی قرارگرفته و مانع دسترسی به ترمز دستی میشه وباید اون روبلند کنید تا ترمز رو بکشید. ودومی تیغه های برف پاک کنه که زیر کاپوت قرار گرفته وهنگام شستن شیشه بلند نمیشه و سومی بخاری ضعیفشه که مثل بخاری پرایده واصلا گرم نمیشه. ولی من ظاهرش و راحتی و جای پای کابینش رو به دنا ترجیح میدم.
یعقوب خالدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
0
0
تیغه‌های‌برف‌پاکن‌به‌لبه‌کاپوت‌گیر‌میکنند
حنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
0
تیغه های برف پاک کن طبق استاندارد های جدید و محافظت عابر در حوادث، خودرو بایستی زیر کاپوت بماند و گیر کند، اما اینکه شاسی خودرو ضعیف است دارد عیبی جدی است
نظرات شما
پیشخوان