تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۱۷ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۶۰ نظر
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

فساد چای دبش مربوط به دولت رئیسی است یا روحانی؟

فساد چای دبش تا این لحظه بزرگترین فساد کشف شده در تاریخ ایران است؛ فسادی که در دولت رئیسی رخ داده اما مقامات دولت مدعی هستند مربوط به دولت قبل بوده است. رویداد۲۴ برای بررسی موضوع، آمارهای واردات چای در دوره‌های مختلف و زمان کشف فساد را بررسی کرده تا نشان دهد این فساد مشخصا مربوط به کدام دوره است. خواندن این گزارش از این جهت جالب است که متوجه خواهید شد با جریانی روبرو هستید که مستقیم در دوربین نگاه می‌کند و دروغ می‌گوید.

اختلاس چای دبش

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: سازمان بازرسی کل کشور از یکی از بزرگترین فساد‌های تاریخ ایران پرده برداشته که همه رکورد‌های سابق را جابجا کرده است. به گفته سازمان بازرسی «یک گروه فعال در حوزه چای، از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ بالغ بر ۲.۷ میلیارد دلار ارز با نرخ نیمایی برای واردات ماشین‌آلات و واردات چای دریافت و بخش بزرگی از آن را در جای دیگری هزینه کرده است.» اگرچه سازمان بازرسی به نام این شرکت اشاره نکرده، اما مشخص شده که شرکت مذکور، برند تجاری «چای دبش» به مدیریت اکبر رحیمی درآباد است.

افشاگری قوه قضاییه ظاهرا مخاطب خاص داشته است. بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور، وزارت خانه‌های جهاد کشاورزی و صمت، سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد، گمرک و بانک مرکزی در این فساد دخیل بوده‌اند. همین کافی بود تا دولت ابراهیم رئیسی به سرعت به این افشاگری واکنش نشان بدهد. بازرسی ویژه رئیس جمهور بلافاصله بعد از اعلام خبر مدعی شد که این فساد را خود دولت کشف کرده و به قوه قضاییه اطلاع داده است. بازرسی ویژه ریاست جمهوری گفته «ریشه فساد ارزی به سال ۱۳۹۸ برمی‌گردد.»

جالب‌تر اینکه سخنگوی دولت گفته این شرکت ارز‌ها را در دولت قبل دریافت کرده و با توجه به اینکه ۱۸ ماه برای رفع تعهد ارزی فرصت داشته و این کار صورت نگرفته، «دولت سیزدهم تخصیص ارز به این شرکت را متوقف کرده، اموال شرکت متخلف را شناسایی کرده، جلوی تخصیص ارز جدید به وی را گرفته و صاحب شرکت را نیز ممنوع‌الخروج کرده است.»

گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد علت برکناری سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر کشاورزی دولت در فروردین ماه، ارتباط او با فساد چای بوده است. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد به معنای ارتباط وزارت کشاورزی دولت ابراهیم رئیسی به مدت بیش از یک سال با پرونده فساد چای دبش بوده است.

واکنش دولت روحانی به فساد چای دبش

همزمان با اتهام‌زنی دولت رئیسی به ارتباط پرونده فساد با دولت قبل، یک منبع نزدیک به روحانی به پرونده فساد واردات چای واکنش نشان داده است. سایت حسن روحانی در مطلبی به نقل از یک منبع نزدیک به دولت روحانی از قوه قضاییه خواسته توضیح بدهد چرا اگر آغاز این فساد سال ۱۳۹۸ بوده، در ۀن زمان گزارشی به مقامات ذی ربط نداده‌اند؟ این فرد نزدیک به دولت روحانی چند سوال را خطاب به قوه قضاییه مطرح کرده و خواستار پاسخگویی شده است. او گفته قوه قضاییه باید بگوید «تا پایان دولت دوازدهم چه میزان ارز به این گروه تجاری تخصیص یافته است و پس از آن چه میزان؟ فساد و سوءاستفاده متهمان، با تبانی چه مقاماتی و در چه زمانی اتفاق افتاده است؟ چرا در سال ۱۴۰۱ از کل ارز تامین‌شده برای واردات چای که حدود یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار بود، یک میلیارد و ۱۰۱ میلیون دلار فقط به این گروه اختصاص پیدا کرده است؟»

این منبع آگاه گفته میانگین واردات چای طی ۵ سال منتهی به ۱۴۰۰، بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تن بوده است، اما در سال ۱۴۰۱ به یکباره رقم واردات به ۱۱۰ هزار تن رسیده است. علاوه بر آن طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ثبت سفارش‌های این گروه به میزان «بیشتر از نیاز کشور» تأیید و به محض ارسال برای بانک مرکزی تخصیص لازم انجام شده است.

فساد چای دبش مربوط به چه دوره‌ای است؟

بررسی‌های رویداد۲۴ از آمار‌های گمرک و شواهد دیگر موید اظهارات منبع نزدیک به دولت روحانی است. نخستین سند دال بر عدم ارتباط پرونده به دولت روحانی می‌تواند اعتراض واردکنندگان چای به دولت رئیسی در بهمن ماه ۱۴۰۱ باشد. جمعی از مدیران واحد‌های وارد کننده چای در بهمن ماه سال گذشته از توقف واردات به مدت ۷ ماه خبر داده بودند. بر اساس نامه‌ای که این واحد‌ها به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نوشته‌اند، ظاهرا دولت از تیرماه سال ۱۴۰۱ ثبت سفارش چای را برای واردکنندگان ممنوع کرده بود و بیش از یک هزار تن چای در گمرک کشور متوقف شده بود. این همان زمانی است که «اکبر رحیمی دارآباد» مدیرعامل شرکت چای دبش هم نسبت به توقف واردات معترض شده و با رسانه‌های نزدیک به دولت از جمله ایسکانیوز وابسته به دانشگاه آزاد گفتگو کرده و از توقف واردات گله کرده بود!

در نامه اعتراضی واحد‌های واردکننده چای به وقوع فساد در تخصیص ارز اشاره مستقیم شده است. این واحد‌ها خطاب به مخبر گفته‌اند «اخیراً در کمال بهت و حیرت متوجه شدیم که میزان هنگفت و غیرقابل باوری ارز صرفاً به یک مجموعه (تحت لوای ۳ شرکت) تخصیص و توسط بانک مرکزی نیز پرداخت و به همین بهانه هم چرخه واردات و ثبت سفارش ده‌ها واحد دیگر متوقف شده است.»

نامه مزبور نشان می‌دهد تخصیص بی‌قاعده ارز به یک شرکت خاص در همین مدت یعنی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اتفاق افتاده، در غیر این صورت واحد‌های واردکننده زودتر متوجه شده و به آن اعتراض می‌کردند چرا که تخصیض ارز به یک شرکت منجر به عدم تخصیص آن به دیگر شرکت‌ها می‌شد و صدای رقبا را در می‌آورد.


بیشتر بخوانید: جزئیات جدید از فساد ۲ میلیارد دلاری/ خانواده «الف. ر» با برند «چای دبش» چه کردند؟


رئیس سازمان چای: اعداد غیرمتعارف ارز دولتی چای دبش برای سال ۱۴۰۱ بوده است

سند بعدی، آمار گمرک است. حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور در دولت‌های روحانی و رئیسی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره اینکه آیا ممکن است فسادی در این سطح بیش از سه سال ادامه داشته باشد و رقبا متوجه آن نشوند، گفت: در واقع واردکنندگان به این مساله اعتراض کردند. تعدادی از واردکنندگان با اینکه می‌دانستند چای مازاد بر نیاز کشور وارد شده، نامه‌ای به دولت نوشتند با این محتوا که ما هم نیاز به واردات داریم.

او گفته سازمان چای که در یک سازمان ناظر بر تولید چای است برای همین ما دائم پایش می‌کردیم که حجم واردات از گمرک چقدر بوده و چقدر مازاد بر نیاز وارد شده است. بر اساس آمار گمرک، سال گذشته این عدد و ارقام نامتعارف بوده است. سال گذشته واردات بیش از حد نیاز بود. اینکه یک بخشی از ارز تخصیص داده شده برای واردات چای، منجر به واردات نشده را باید جای دیگری پاسخ بدهد، اما همان اندازه که وارد شد هم بیش از نیاز بود. میانگین ۵ ساله نشان می‌دهد سالیانه ۶۵ تا ۶۸ هزار تن چای وارد می‌شده است. سال گذشته حدود ۱۱۰ هزار تن وارد شده بود. او تاکید کرده این اعداد غیرمتعارف برای «سال گذشته» بوده و سال‌های قبل از آمار عجیبی مشاهده نشده است.

آمارهای تجارت خارجی چای چگونه تخلف شرکت چای دبش را لو داد؟

مهران مهدیزاده کارشناس سازمان چای که به طور متناوب آمار‌های مربوط به تجارت خارجی چای را بررسی کرده در اوایل آذرامسال از یک اتفاق عجیب خبر داده است. او گفته بعد از انتشار گزارشی درباره «شکسته شدن رکورد واردات چای در سال ۱۴۰۱» کلیه اطلاعات مربوط به گزارش‌های او «از سال ۱۳۹۷ تا کنون» حذف شده است. این مدت دقیقا همان مدت زمانی است که مقایسه آن می‌تواند هر مخاطبی را نسبت به زمان وقوع فساد واردات چای آگاه کند.

مهدیزاده در گزارش فروردین ماه ۱۴۰۲ نوشته «رکورد واردات چای در دومین سال دولت سیزدهم شکسته شد و بیش از ۰.۶ میلیارد دلاری که میتوانست صرف احیا باغات و توسعه زیرساخت‌های صنعت چای ایران (اعم از توسعه شبکه آبیاری نوین، افزایش ضریب مکانیزاسیون، تسهیلات نوسازی کارخانجات و ماشین آلات فرآوری و برندسازی) شود، از کشور خارج گردید که در تضاد با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر انقلاب می‌باشد»

آمار گمرک درباره فساد چای دبش چه می‌گوید؟

او در گزارش مقایسه آمار واردات چهار ماهه چای بین سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نوشته «میزان واردات چای در چهار ماهه نخست ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، ۵۳.۷ درصد کاهش داشته که نشان می‌دهد میزان واردات چای را که «در سال گذشته رشد غیرقابل قبول و عجیبی داشت» کنترل شده است.

مهدیزاده گزارش‌های متعددی درباره آمار واردات چای از سال ۱۳۹۷ دارد که به جز سال ۱۴۰۱، هیچ سالی خبری از بروز یک اتفاق غجیب و غیر قابل قبول نبوده است. گزارش مهدیزاده با استناد به آمار گمرک، ادعای دولت ابراهیم رئیسی و حتی قوه قضاییه مبنی بر وقوع فساد واردات چای از سال ۱۳۹۸ را رد می‌کند. بر اساس آمار‌های گمرک، واردات چای در سال ۱۳۹۹، ۶۳ هزار تن و در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷۵ هزار تن بوده است. البته آمار واردات چای در سال ۱۳۹۸ هم بالا بوده است. در این سال نزدیک به ۸۰ هزار تن چای وارد شده که در نوع خود رکورد زنی به شمار می‌رفت، اما افزایش بیش از حد آن مربوط به سال ۱۴۰۱ است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۰
نجمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
2
20
چای دبش الان ۸ سال هست داره فعالیت میکنه وحتی زروبرق جوایزش به صدا وسیما هم رسیده بود
البته معلوم نبودچه کسانی جوایز را می بردند؟??
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
چرا انقدر این دولت اون دولت میکنن همچین میگن دولت روحانی انگار حکومت قبل بود همه اش متعلق به سه سال اخیر و حکومت فعلی بود که تازه مربوط به دولت روحانی هم بود رئیس قوه قضائیه رئیسی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
4
51
عجب کشور درب وداغونی داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
4
62
جنگ زرگری را تمام کنید همتون مثل همین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
دقیقا ،هر دولتی که باعث شد ،چه این دولت چه دولت قبلی ،عواملش را بگیرید ،همراه با رئیس این شرکت در دادگاه محاکمشون کنید تا درس عبرت بشن ،اعدام یا قطع دست ،طبق احکام اسلامی
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
14
10
اَللّهُمَّ اشْغَلِ الظّالِمينَ بِالظّالِمينَ وَ اجْعَلنا بَيْنَهمْ سالِمينَ غانِمينَ؛
پاسخ ها
علی
| Singapore |
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
در دولت جمهوری اسلامی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
36
15
حالاکه ریل اقتصادبسوی قطاردرحرکت است آنرابخاطریک استکان چای دبش بنجل پنچریابقول معروف پنچل نکنید.تازه مقصرهم دولت قبل بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
« ریل » اقتصاد به سوی « قطار » در حرکت است ؟! درست عین رئیس شیش کلاسه حرف میزنی ! کجای دنیا ریل به طرف قطار حرکت میکنه ؟!
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
عزیزم اگه در دولت قبل بوده خود سید الرییس رییس قوه قضاییه بود پس چرا کاری نکرد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
4
65
فرقی نمیکند زمان کدام دولت بوده ولی مشخص است که در نظام جمهوری اسلامی رخ داده است و دستگاه قضا قدرت برطرف کردن این رانت خواری ها را هم ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
3
39
دولت انقلابی!! باید مورد تمجید هم قرار بگیرد!!!!!
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
2
52
فرقی نمیکند مربوط به کدام دولت است، مدیرانی که برای وارد کردن چای، ارز هنگفتی اختصاص داده اند همگی باید محاکمه شوند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
4
58
همشون سرو ته یک کرباس هستن. اما با سفسطه های این دولت روی کار نیز مقصر خود رییس دولت خواهد بود. مگر در دوره پیش از ریاست جمهوری رییس قوه قضاییه نبود؟!
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
7
56
مهم نیست که این فساد در کدام دولت بوده . در هرحال در جمهوری اسلامی بوده . حکومت پر مدعا که اعمالش پر از اشکال هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
1
46
هر دو دولت و قوه قضائیه مقصرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
1
5
عالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
6
12
به عنوان یک وکیل اینو بگم که مطمعن باشید این شخص خیلی حساب شده کار کرده وحساب همه چیز را رصد کرده باید موشکافی عمیق صورت بگیره وگرنه دولت ویک ملت باخته اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
2
16
امان از آه و امان از برپا شدن عَلَم آه
و امان از آهِ بچه یتیم، وز جور و ظلم اشقیاء
یتیم، مِثلِ دُعاست، مُستجاب خواهد شد
و قطره قطره یِ اَشکَش، حساب خواهد شد
یتیم، شربت تلخی است در گلویِ غَزل
که فی البداهه زمانی، کتاب خواهد شد
به حرمت و شرفِ آیه یِ فَلا تَقَهر …....
به تیرِ غیب، ستمگر، عِقاب خواهد شد
بعون الله الملک الاعلی
چای، چه سبز و سیاه
بنیانی نابود کند به آه
اگر فهمی باشد در جامعه مثلاً وزین؟
العاقل یکفیه الاشاره
پاسخ ها
علی
| Singapore |
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
این حرفا قدیمی شده لطفا از غار بیاید بیرون
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
2
30
مهم فعل کاره نه کدوم دولت شمه هم مردمو سر کار گذاشتین. بجای اینکه صدای مردم باشین که این انگلهارو تو هر مقام منسبی که هستن پایین بکشن و اعدام کنن. دنبال این افتادین واسه کدم دولته؟ واسه هر خری وقتبی باهاش برخوردقاطع نمیشه چه فرقی داره
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
هر خری را خوب اومدی
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
0
30
فعلا علی الحساب همون یکی دو نفر مشخص اعدام شن. چون اینها پول دارو و وسایل لازم و ضروری رو ریختن تو جیب خودشون. باعث مرگ و زندگی سخت هزاران نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شدند. اعدام لایق این مفسدان اقتصادی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
3
27
به نام خدا
فساد چای دبش، نه به دولت رییسی ربطی دارد و نه مربوط به دولت روحانی است، بلکه مربوط به فامیل بازی، رفیق بازی، خودی پرستی، و ... صفاتی از این دست است که در حکومت پهلوی تا حدی پنهان و قدری رایج بود و در دوره فعلی بسیار آشکار و فراوان رایج است. اصلی که باید در حاکمیت کشور باشد حفظ منافع ملی و برتری مطلق آن بر منافع گروهی و فردی است. این موضوع دقیقا معکوس شده و منافع گروهی و فردی بر منافع ملی چربیده است. باید در این باره چاره ای اندیشید که گمان نمیرود!!
اافرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
0
4
جالب است ! سال 98 افزایش واردات چای از سطح متعارف اشاره شده ، به هشتاد هزار تن ، رکورد زنی معرفی میشود ،اما افزایش ،واردات در سال 1401 ، موردی عجیب !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
1
13
اگر دولت روحانی یا قوه قضائیه همکاری نداشته تو این دوسالو اندی که هم دولت آقای رئیسی بود هم رئیس قوه قضائیه سابق بودند هم همراهی و همکاری قوه قضائیه را داشتند پس توپ به زمین دولت قبل انداختن معنا ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
18
2
خیلی کشش ندید چیزی نیست امید مردم را ناامیدتر ونسبت به نظام اسلامی بدبین نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
30
2
من نه طرفدار روحانی هستم و نه طرفدار رییسی
اما واقعیت اینه که دولت با وجود برخی اشکالات که به آن وارد است، در حال کار و فعالیت است
دولت روحانی فاسدترین و دروغگوترین و بیکارترین دولت بعد از انقلاب بوده و با این ادعاها تبرئه نمیشود
ضمن این که طبق همین گزارش جهت دار شما در سال ۹۸ میزان چای وارد شده ۸۰ هزار تن بوده که یک رکورد بوده یعنی این فساد از سال ۹۸ شروع و برنامه‌ریزی شده و در سالهای بعد به نتیجه رسیده
از قدیم گفته‌اند تخم مرغ دزد شتر دزد میشود
جریانات اصلاح طلب هرگاه زمام امور کشور را در دست میگیرند، تعداد زیادی به تخم مرغ دزدهای کشور اضافه میکنند و این تخم مرغ دزدها به تدریج راه و چاه‌ها راه و چاهها را یاد میگیرند و رفته رفته تبدیل به شتردزد میشوند و از آنجا که این اتفاق مستلزم گذشتن زمان است، شتردزدی معمولا اتفاق می‌افتد که زمام امور در دست اصلاح طلبان نیست و آن وقت است که اصلاح طلبان شروع می‌کنند به مظلوم نمایی و کی کی بود من نبودم
اما به هر حال این را بدانید که خدا از همه مکارتر است
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
اتفاقا این گندی که امروز دولت رییسی زده و بویش همه عالم را برداشته از تفکرات امثال تویی سرچشمه گرفته که با هوچی گری و شلوغ بازی و سوء استفاده از تریبون‌ها و بلندگوهای خاص باعث روی کار آمدن مسولین بی سواد و نالایق شده که اکثرا اطلاع دقیقی از قوانین و مقررات کشور ندارند و با قانون شکنیهایی که در زیر مجموعه هایشان صورت گرفته و می گیرد خود و کشور را به قهقرا و نابودی می کشانند و در این مواقع هم دست که همفکرانشان رو می شود یا طلبکار مردم و دولتهای قبل و جریانات سیاسی دیگر می شوید یا سرتان را زیر برف می کنید.
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
14
دست هر دو جناح در یک کاسه هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
17
حالافرقی نمیکنه تو کدام دولت بوده اگه قوه قضاییه حکم اعدام برای اینا صادر نکنه معلوم میشه که خود قوه هم فاسد هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
7
کاربران گرامی لطفا اینقدر کشش ندین
هر وقت پشت گوشتون رو دیدید .مجازات تمام دستاندرکاران اختلاس گذشته و حال رومیبینید
اگه خیلی ناراحتید بقول اون خانم جمع کنید از ایران برید
امیر آشفته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
5
چه فرقی می کند. الان با فرص این که در دوره قبل اتفاق افتاده مشکلی حل می‌شود. البته دولت قبل هم برادران شما هستند. اگر می توانستید جلوی فسادها و رانت های کلان قبلی را می گرفتید؟ هر چند فساد دولت قبل هنوز مشخص نیست ولی فرشهای سعد آباد که نیست شده. الان کسی از دولت رئیسی دنبال فرشها رفتنه اند؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
3
کار از ریشه خرابه مدیر عامل چای دبش فقط گیرنده وجه بوده باید آن عامل اصلی و پشت پرده مافیایی که این پول اختلاس را در اختیار چای دبش قرار داده و سهم خودشو گرفته راست راست میگرده بدون اینکه اسمی ازش در میان باشه و در باند مافیا هست بگیرید و اعدام کنید اینکار اگه در هر کشور دنیا اتفاق می افتاد تمام تیم دولت و حاکمیت زیر سوال می‌رفتند و همگی دسته جمعی استعفا و روانه زندان میشدند تنها کشور بی درو پیکر دنیا ایران هست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
3
تمامی این اختلاس از زمان بعد از روحانی انجام شده به راحتی تیم حسابرسی با بررسی به این نتیجه رسیدند
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
4
این خانه از پای بند خراب است . فرقی نمیکنه دوره کی بوده . حکومت فساد همینه
غلامحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
3
باسلام بااین اخباراختلاسها ی آنچنانی چرااعتماد مردم رابه نظام ومسعولین خراب میکنین مردم دیگه هیج اعتقادی به مسعولان حکومتی ندارن واین ضرربزرگی به ایران قوی خواهد بود وخدالعنت کند مسعولان نالایق واختلاسگرودزدرا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
5
1
این متن مغرضانه نشون میده شما هنوز شکست نخوردین و به زندگی زالو صفتی خودتون دارین ادامه میدیم ... خیانت و فساد شما بی حد و مرز هست... دولت وابسته به حکومت آمریکایی شما خیانت کرده فساد در دولت ها همیشه بوده اما یک مشت خائن مزدور بیان و دولت در دست بگیرن فقط از حسن روحانی خائن برمیاد
کریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
3
دزدی شده دنبال رنگش میگردن چه فرقی داره این دعوای زرگری خدارو شکر همتون باعرضه هستین فقط نمیتونین باهم بخورید وقتی میخایین تنها خوری کنین این میشه
باهم بخورین آب از اب تکون نمیخوره ما که از به دنیای دیگه نیومدیم ایرانی هستیم داخل ایران زندگی میکنبم این فلاکت ما معلومه دزدی‌های کلان پشتشه احمق که نیستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
3
شماجرعت اعدام کردن اونهای که فساد اختلاس میکنن ندارین دستتون تویک کاسه هست یک جوان اگراحترازمیکنه اعدام میکنید خروجی شمادراین چندین سال نمایان شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
4
فرق داره مگر این دولت واون دولت با تمام وجود تایید شده نظام هستند این مردم بیچاره هستند در جلو چشمشون غارت میشن هیچ کاری نمیتونن بکن در تاریخ هیچ کجا وهیچ نظامی اینقدر مسولینش از مردم دزدی نکردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
4
آری دست مریضا سربازان گمنام امام زمان هواپیما ریکی روازآسمان به زمین میارند چطورشده این آقایان پانزده شرکت دارن بامجوزوبااختلااس چنین سال کجای سربازان امام زمان من وخیلیهادرفقرمیسوزیم خواهش داریم گذشت نداشته باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
3
بیچاره مردم معمولی برا چند میلیون وام باید ابرو ریزی کنند تا وام بدن
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
4
در کلیت ماجرا فرق نمیکنه. کار از دزدی و اختلاس گذشته این یک چپاول و غارت بیت المال است. چپاولی که فراتر از دوران استعماری انگلیس است.
دیگه حناتون رنگی نداره بترسید از روزی که بفهمند در باطن ذات شما چیست
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
3
چه فرقی میکنه این دولت اون دولت نداریم:: دیگه بقیه اش بماند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
3
هفت شهر ....را عطار گشت اما ما همچنان.در پیچ یک بن بست گیرکرده ایم.این قصه ها از زمان مرحوم.هاشمی شروع ودرزمان.خاتمی واحمدی تژاد وروحانی تا امروز ادامه داشته هیچ.فرقی نمی کند به همین دلیل مردم.مجبورند شبها در خواب درپی پای مرغ کوفتی راه بروند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
4
اختلاسگرتوهردولتی که میخوادباشه اختلاس گراست حالا چه این چه ان فرقی نمیکندبایدکوچک وبزرگ تومیدان ازادی اعدام بشوندواقعآاگه اعدام نشوندمطمئن باشیدکل مسئولین فاسدواختلاسگرندمیترسندهمدیگررالوبدندمثل مناظره انتخاباتی احمدی نژادکه بیشتراختلاسهارالودادومردم هوشیارشدندقوه قضائیه اژه ای حالاانقلابی بودنش ونشون بده بایدهرکسی دست داره بدون استثناسریع اعدام شودچون به کل مردم ایران خیانت شده وبین خودشون تقسیم کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
3
3
تاسفم از اینه که اگر قوه قضائیه در هر دولتی درست عمل می‌کرد این اتفاقها نمی افتاد
از نطر بنده دولت‌ها مقصر نیستند
متاسفانه از لول انقلاب بجز شهید بهشتی
و آقای رئیسی روسای قوه قضائیه درست عمل نکردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
5
اولا چه فرقی دارد که مربوط به کدام دولت است ثانیا در نظام جمهوری اسلامی این اتفاق آشکار شده و از بیت المال هزینه شده و دیگر هم برگشت ندارد نکته مهم اینجاست که ملت متضرر شده اند وحقوقشان پایمال گردیده آنوقت معاون رئیس جمهور می گوید باز نشسته ها را به دریا بریزیم تا بار مالی نداشته باشد برو جلو اختلاسها رابگیر البته اگر می توانی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
7
تحت حکومت هرکس ایجاد شده تمامی عوامل دخیل در آن را یکبار برای همیشه اعدام کنید که میدانم عرضه آن را ندارید
حسین
|
Czechia
|
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
8
مربوط به جمهوری اسلامی
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
5
علی رغم ضرر بسیار بزرگی که این دزدی به مردم و کشور زده ، یکی از برکاتش اینه که مردم فهمیدند جناح حاکم و دولت همچین پخی هم نیستند و هرچه در زمان انتخابات گفته و شعار داده اند به آن عمل نکرده یا برعکسش را انجام داده اند. و آخر این که یکی از این گندکاریهایی که این جناح کرده اصلاح طلبها نکرده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
7
چه فرقی میکنه تو کدوم دولت بوده.چهل ساله دارن حق مردم وقایع میکنن .بیت المال وبه بیت الحال تبدیل کردن.تا صدای یکی از کثافت کارهاشون در میاد میندازن گردن همدیگه.دوران شاه ی نانوا تقلب می‌کرد جاش تو تنور خودش بود.الان یارو یا ترفیع میگیره یا می‌فرستند کانادا عشق وحال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
5
اینقدر پول با دلار رفته حالا بیا طرف یک کپسول یاپیک نیک میخواد سالی یک یا دوبار پرکنه گران کردن
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
1
مشکل ارز ترجیحی است
جمشید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
5
حالا چه فرقی داره برا مردم که‌ در کدام دولت دزدی شده در تمام دولت‌های جمهوری اسلامی بغیراز دولت موسوی همش دزدی و اختلاس بوده خواهد بود...
رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
1
7
در دوره تمام دولتها چنین وضعیتی بوده مربوط به نظام می شود
طاها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
4
اقا شمارا بخدا بااعصاب مردم بازی نکنید ..چه دولت روحانی چه این دولت برخورد کنید هاشیه درست نکنید این حرفهاراتمام کنید(مردم ناراحت هستن این دزدی را جگع کنید
ارمیتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
9
برای یک تار مو در جا و بدون محاکمه طرفو تو خیابون میکشن تا حالا هشتصد هزار میلیارد تریلیارد دلار سرقت شده خون از دماغ کسی هم نیامده.ایندگان به حماقت ما خواهند خندید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
0
1
عرررررررررررررررررررررر عررررررررررررررررررررررررر عررررررررررررررررررررررررررررر عرررررررررررررررررررررررررررررررر
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان